מלחמת ה-AI: כך גוגל נותנת יתרון בלעדי לצ'אטבוט שלה

בכירה בגוגל הודתה בבית המשפט: החברה מספקת לג'מיני תכונות חיפוש מתקדמות שלא זמינות למתחרים • OpenAI נדחתה כשביקשה גישה למאגר החיפוש

גוגל. פער משמעותי בגישה למידע. צילום: רויטרס

ענקית הטכנולוגיה גוגל מאפשרת למתחרים בתחום הבינה המלאכותית להשתמש בחלק מנתוני החיפוש שלה, אך שומרת לעצמה את תכונות החיפוש המתקדמות ביותר עבור צ'אטבוט ה-AI שלה ג'מיני - כך דווח בבלומברג. ליז ריד, ראש מחלקת החיפוש בחברה, העידה על כך אתמול (שלישי) בבית משפט במסגרת הדיון בתביעת המונופולין של משרד המשפטים האמריקני נגד גוגל.

בעדותה, תיארה ריד את האופן שבו החברה מנהלת בקשות מחברות בינה מלאכותית הרוצות להשתמש במאגרי המידע של החברה. לפי הדיווח, גוגל מתנגדת נחרצות להצעה של משרד המשפטים האמריקני שדורשת ממנה לשתף באופן נרחב את המידע שהיא אוספת לבניית תוצאות החיפוש. הודאתה של ריד שגוגל מעניקה יתרונות לשירות שלה עצמה מחזקת את טענות רשויות ההגבלים העסקיים שדורשות ליצור תנאי תחרות הוגנים יותר בשוק.

מאז מאי 2024, מציעה גוגל שירות שנקרא "grounding" דרך פלטפורמת Vertex AI של Google Cloud. שירות זה מאפשר למערכות בינה מלאכותית לבדוק את תוצאות החיפוש של גוגל כדי לשפר את דיוק התשובות שלהן. לפי מסמכי בית המשפט, יותר מתריסר חברות משתמשות כיום בשירות זה, אך שמותיהן הושחרו מהמסמכים הציבוריים.

במהלך עדותה, נאלצה ריד להודות כי קיים פער משמעותי בין המידע שחברות חיצוניות מקבלות כאשר הן משלמות עבור שירות ה-grounding דרך Vertex לבין היתרונות שמקבל ג'מיני כחלק ממשפחת המוצרים של גוגל.

"תוצאות האינטרנט שהשירות מספק הן זהות", אמרה ריד בהתייחסה ל-Vertex AI. אולם לדבריה, גוגל "מספקת תוצאות נוספות" לג'מיני, כולל גישה למערכת "Knowledge Graph", מאגר מידע מקושר של גוגל המתאר יחסים בין ישויות; וכן ל-"OneBox", מנגנון שמציג תוצאות מיידיות לשאילתות כמו תוצאות ספורט או פרטי טיסות.

Gemini 2.5, הדור החדש של מודלי הבינה המלאכותית של גוגל, צילום: גוגל

סירבה ל-ChatGPT

ריד, שמונתה לתפקיד ראש מחלקת החיפוש ב-2024, הובילה שינויים משמעותיים במנוע החיפוש של גוגל, כולל הוספת "AI Overviews" - תכונה שבה גוגל משתמשת בבינה מלאכותית כדי להציג סיכומים ותשובות ישירות לשאילתות המשתמשים, במקום להציג רק קישורים לאתרים חיצוניים.

בשנה שעברה, קבע השופט הפדרלי עמית מהטה כי גוגל פעלה באופן בלתי חוקי כמונופול בשוק החיפוש המקוון. כעת מתקיים דיון משפטי בן שלושה שבועות שבמהלכו יקבע השופט אילו שינויים לדרוש מגוגל כדי לתקן את הפגיעה בתחרות.

משרד המשפטים האמריקני דורש מבית המשפט להכריח את גוגל לשתף את המידע הרב שהיא אוספת לבניית תוצאות החיפוש. צעד כזה יאפשר לחברות בינה מלאכותית יכולות דומות בפיתוח מערכות החיפוש והצ'אט שלהן.

על פי המסמכים שהוצגו בבית המשפט, חברת אנתרופיק, מפתחת הצ'אטבוט קלוד, ביקשה גישה נוספת לנתוני החיפוש של גוגל, אך ריד הודתה שאינה יודעת אם הבקשה אושרה. יצוין כי גוגל השקיעה כשלושה מיליארד דולר באנתרופיק, שקיבלה גם השקעות מאמזון.

מארק צוקרברג, מנכ"ל מטא, הצהיר בפומבי כי מודלי הבינה המלאכותית של חברתו משתמשים בגוגל לשיפור דיוק התשובות. בנוסף, בעדות מוקדמת במשפט, חשף בכיר ב-OpenAI (מפתחת ChatGPT) כי החברה פנתה לגוגל באוגוסט אשתקד בבקשה להשתמש במאגר החיפוש שלה, אך קיבלה תשובה שלילית.

בעדותה, התנגדה ריד נחרצות להצעת משרד המשפטים, אותה כינתה "נרחבת ופולשנית". לטענתה, שיתוף נתונים בהיקף כזה יספק למתחרים "אוצר עצום של מידע" שעלול להפוך אותם למטרה אטרקטיבית להאקרים. כמו כן, העריכה ריד כי עד 2,000 מהנדסים בגוגל ייאלצו להפסיק את עבודתם על שיפור המוצרים ולהתמקד בענייני ציות להסדר, אם ההצעה תתקבל.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר