פרופגנדה של חמאס, סרטוני זוועה ומסרי שנאה: המרדף אחר ערוץ הזוועות בטלגרם GAZA NOW

מודיעין ישראלי שמבצע מעקב מסווג ברשת האפלה, חיסול לאור יום של עיתונאי-מחבל ומאמץ חוצה יבשות • מאחורי הפצת הסרטונים של חדירת מחבלי הנוח'בה לעוטף והמסרים השקריים עומדים שני אחים: מוחמד עייאש בעזה ומוסטפא עייאש באוסטריה • זהו הסיפור על עלייתו, ובשאיפה גם נפילתו הסופית, של הערוץ הענק שמקדם את אג'נדת ארגון הטרור

ערוץ הטלגרם GAZA NOW. צילום: ללא

מאמץ חוצה יבשות, משרדי ממשלה וחברת מודיעין ישראלית שמבצעים מעקב מסווג ברשת האפלה ובטלגרם, חיסול לאור יום של עיתונאי-מחבל בעזה והפעלה של אחת הדמויות המוכרות ביותר בעולם שאפשרה את מעצרו של אחיו באוסטריה. זהו הסיפור על עלייתו, ובשאיפה גם נפילתו הסופית – של ערוץ הטלגרם "Gaza now".

תיעוד חדש: מחבלי חמאס בתוך שדרות

7 באוקטובר היה מלא בכאוס. הצבא לא הבין מה מתרחש, הממשלה ניסתה להתעשת, התקשורת הממוסדת התאמצה לקבל מידע, ומה שמילא את מקומם של הגופים הרשמיים של מדינת ישראל היו סרטוני זוועה, פרופוגנדה של חמאס, שבה נראו מחבלים מסתערים על הקיבוצים והערים, רוצחים וטובחים בהנאה סאדיסטית.

הניסיונות להבין מי עומד מאחורי הערוץ עלו בתוהו

מאחורי ההפצה של סרטוני הזוועות היה ערוץ הטלגרם "Gaza now". מדובר בערוץ ענק, שאחריו עוקבים 1.8 מיליון גולשים, שמקדם כבר זמן מה את האג'נדה של חמאס ואת מסרי השנאה כנגד ישראל. בימים הראשונים הם היו מראשי מפיצי הסרטונים שתיעדו מחבלי חמאס בעוטף, ולאחר מכן את המסרים השקריים והמוטים של ארגון הטרור. במקביל החלו מפעילי הערוץ לגייס כספים על מנת להמשיך את פעילותם המסוכנת.

חדירת מחבלי חמאס לשדרות ב-7 באוקטובר, צילום: שימוש לפי 27 א' לחוק זכויות יוצרים

במערכת הביטחון הבינו היטב כי מדובר בערוץ בעייתי ביותר. לאחר שניסיונותיהם להבין מי עומד מאחורי הערוץ עלו בתוהו, הם פנו לחברת "אינטל איי" (INTELEYE). מדובר בחברת מודיעין ישראלית, שמתמחה בהשגת מידע בדארק ווב ובתוכנות מסרים מידיים, ופועלת עם ממשלות ברחבי העולם. היא משתפת פעולה עם מספר משרדי ממשלה ישראלים בהתנדבות ומסייעת להשיג מידע קריטי לביטחון המדינה.

"היתרון שלנו הוא היכולת להרכיב את הפאזל באמצעות עולמות הדארק ווב ואפליקציות מסרים מידיים ולהבין מי האדם שבקצה", מסביר זיו חבא, ממייסדי החברה.

עזתים נושאים גופת חייל. צילום של אבו מוסטפא עבור רויטרס, צילום: רויטרס

המאמץ של הישראלים נשא פרי, והתברר שמדובר בשני אחים שמפעילים את הערוץ – מוחמד עייאש בעזה, ומוסטפא עייאש באוסטריה. "האח העזתי היה פחות מעורב בתוכן, ובעיקר דאג לצלם ולהעביר את זה הלאה. מוסטפא היה המנהל הראשי שניהל את כל האופרציה מהדירה שלו באוסטריה", אומר חבא.

"אתר חדשות פלשתיני עצמאי, ללא זיקה פוליטית"

הישראלים, שעבדו תחת אתגר לא קטן, מכיוון שיותר ממחצית החברה הייתה מגוייסת, איתרו את הארנקים הדיגיטליים של עייאש, את חשבונות הקריפטו שלו, את תחביביו והרגליו במטרה לסגור עליו מעגל. "מטרות גיוס הכספים היו לשרת את ארגוני הטרור השונים ברצועה", מבהיר חבא.

מחבל חמאס ב־7 באוקטובר, צילום: ללא קרדיט

בנובמבר האחרון חוסל מוחמד עייאש בביתו בעזה, פגיעה שהחמאס חש היטב, וראש הלשכה המדינית של חמאס, איסמעיל הנייה, אף ספד לו בכלי תקשורת. אך היעד האמיתי היה אחיו, מוסטפא, שהמשיך בהעברת המסרים השקריים והמוטים מאוסטריה בשבוע שעבר הטילו ארה"ב ובריטניה סנקציות על הערוץ.

שעות ספורות מאוחר יותר עצרו במשטרה האוסטרית את עייאש, שנעצר באישומים של מימון ארגון הטרור חמאס, כאשר זוהו כתובות ארנקי קריפטו שהיו בבעלותו ואחסנו כספים רבים שנאספו למטרות מימון ארגון חמאס, פעיליו ומטרותיו כנגד אזרחי ישראל.

מחבלי חמאס חוזרים לרצועת עזה לאחר שחדרו לשטח ישראל

זו הייתה מכה קשה ביותר על ערוץ הטלגרם, שהפסיק את פעילותו לזמן ממושך, ומאז לא חזר לפעול כסדרו, אף שיש מספר מפעילים נוספים. בערוץ הטלגרם פרסמו הודעה נזעמת וטענו כי הם בסך הכך "אתר חדשות פלשתיני עצמאי, ללא זיקה פוליטית". לטענתם, "בניסיון להשתיק את קולה של עזה הפצועה ולהפסיק להפיץ את הסבל של העם הפלשתיני ומעשי רצח העם, הכיבוש מנסה בכל כוחו לרדוף אחרי כל מי שקשור לתקשורת הפלשתינית".

הדרך שבה הגיעו במשטרה האוסטרית לעייאש מסקרנת במיוחד, וכאן ממלאים כל המעורבים את פיהם מים. מבדיקה של "ישראל היום" כי בחברת "אינטל איי" ישנם שני משקיעים – שלו חוליו ודובי פרנסס, ששותפים בחברה אחרת – "דרים סקיוריטי" עם אדם נוסף – סבסטיאן קורץ, קנצלר אוסטריה לשעבר. המעצר של המשטרה האוסטרית התרחש לאחר שגורם עלום התערב ודחף לביצועו, וניתן להעריך כי יש קשר בין הדברים". השלושה סירבו להגיב לידיעה, וכך גם בחברת "אינטל איי".

*מסתערבי מג״ב מחלצים אזרחים תוך חילופי אש במסגרתם חיסלו מחבלים // צילום: דוברות המשטרה

"אנחנו שמחים שמי שגרם למעצר של עייאש עשה את חובתו המוסרית והלאומית", אומר חבא. "אנחנו מבינים שיש אנשים טובים בדרך שסייעו למנוע מ'Gaza now' להפיץ את הרעל והשנאה". הוא אישר כי שלו חוליו ודובי פרנסס הינם משקיעים בחברה וכי "הם סופר ציונים ורוצים בטובתה של ישראל".

הפעילות הישראלית והבינלאומית הובילה לכך שקבוצת וואטסאפ שמנתה מאות אלפי עוקבים נסגרה, חשבון טוויטר שנסגר אך נפתח מחדש וקבוצת הטלגרם הפופולרית שעודנה פתוחה אך שפעילותה נפגמה דרמטית. חבא מצדו מציין כי ככל שזה קשור בחברתו הפעילות תימשך גם בעתיד. "אנחנו ממשיכים לעקוב ומחפשים גורמי טרור שיכולים לאיים על מדינת ישראל. המעקב הוא מקרוב מאוד, יותר ממה שאתה מדמיין".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר