"איראן תקפה את ישראל בטילים": הצ'אטבוט של אילון מאסק מעורר סערה

בפוסט שנוצר על ידי גרוק, מערכת הבינה המלאכותית של איל ההון, נטען כי המדינה הותקפה על ידי טהרן, מה שכמובן לא קרה • האבסורד - הצ'אטבוט התבסס על פוסטים מזויפים שהופצו ברשת והסיפור קודם על ידי X כאמיתי לכל דבר

אילון מאסק. הרשת החברתית של המיליארדר היא בעייתית, וזה בלשון המעטה. צילום: אי.פי

כשהלחץ ממתקפה איראנית בשיאו, יש מי שמנצל את הפחד. ולא, אלה לא האיראנים ואפילו לא חיזבאללה. ביום חמישי האחרון נפוץ ברשת X (טוויטר לשעבר) פוסט שעורר סערה, בו הוכרז כי איראן מימשה את איומה ותקפה את תל אביב בטילים.

"איראן מפגיזה את תל אביב במטח כבד של טילים" נכתב בפוסט שעלה בעמוד הראשי ברשת החברתית של המיליארדר והיזם אילון מאסק. הפוסט היה שגוי כמובן, אך מה שהיה מדאיג אולי יותר מהכל היא העובדה שהוא נוצר דרך גרוק (Grok), הצ'אטבוט מבוסס ה-AI של מאסק, וקודם ל- Trending באמצעות עמוד ה-Explore.

נתניהו הציג למאסק את זוועות טבח אוקטובר. טענות נגד הרשת החברתית עלו כבר לפני חודשים רבים // עומר מירון /לע''מ, סאונד: בן פרץ /לע''מ

הצוותים האנושיים התחלפו בבינה מלאכותית

בעוד שבעבר החדשות שמצאו את דרכן לרשת החברתית ניזונו משילוב של צוותים אנושיים ובינה מלאכותית, כשמאסק רכש את טוויטר והפך אותה ל-X, הצוותים האנושיים שהיו מעורבים בהזנת ויצירת תוכן - נדחקו עד כי נעלמו לחלוטין, כאשר התוכן כיום מיוצר בעיקר על ידי גרוק, שמתבסס בין היתר גם על פוסטים שונים.

"גרוק הוא פיצ'ר בטא שנמצא עדיין בשלביו הראשונים ויכול לטעות", נכתב ב"גילוי נאות" ובקטן באזהרה המופיעה מטעם X מתחת לתוכן המופיע בעמוד ה-Explore. "דאגו לוודא את אמיתות המידע המסופק", כך לשון ההודעה.

עלייה פתאומית וחשודה בחשבונות מאומתים

באתר Mashable, שהיה הראשון להאיר את הזרקור לקיומו של הפוסט המזויף, הסבירו כי לדעתם הוא הפך ל- Trending בגלל אירוע שהתרחש באותו סוף השבוע: עלייה משמעותית ופתאומית (וחשודה יש לציין) בחשבונות שקיבלו וי כחול (חשבונות שמשלמים עבור מנוי פרימיום, הכולל גם את הוי הכחול המאשר את היותם חשבונות מאומתים).

אותם החשבונות החלו להפיץ פוסט מזויף בשיטת "העתק הדבק", שטען כי ישראל מופצצת על ידי איראן. הפוסט, שכלל גם סרטון פייק ה"מתעד" את הפיצוצים (שכמובן מעולם לא היו), הופץ בהמוניו ברשת החברתית, וכך מצא את דרכו ל-Trending.

משם, הדרך הייתה כבר הייתה קצרה. לטענת האתר, האלגוריתם של X הבחין בטרנד פוטנציאלי מהציוץ המזויף והחליט להפיץ אותו דרך ה-Explore. המשמעות – גרוק, המבוסס על בינה מלאכותית, יצר נרטיב וכותרת מזויפים לחלוטין בהתבסס על פוסטים מזויפים, ו-X דאג לקדם אותו כסיפור אמיתי. בעייתי? זה בלשון המעטה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר