ועדת הבינה המלאכותית: "המרוץ הטכנולוגי בעולם בעיצומו ואנחנו מפסידים בו"

דיון מיוחד שהתקיים במשכן, קורא לממשלה להעניק תקציבים לתחום הבינה המלאכותית • הדיון נערך על רקע השינויים בעולם, כאשר כל מדינה נלחמת על עצמאותה וחדשנותה הטכנולוגית

משכן כנסת ישראל בירושלים . צילום: אורן בן חקון

היום (שלישי) התקיים בכנסת דיון מיוחד בוועדה לענייני בינה מלאכותית וטכנולוגיות מתקדמות שניהלה ח"כ אורית פרקש הכהן בנושא מקומה של ישראל במרוץ הגלובלי לבינה המלאכותית וההשפעות הגיאופוליטיות של מרוץ זה.

הדיון נערך על רקע השינויים בעולם הטכנולוגיה ופריצת הבינה המלאכותית, כאשר כל מדינה משקיעה משאבי עתק במרוץ התחמשות טכנולוגי של יכולות ותשתיות על מנת לשמור על עצמאותה ומובילותה הטכנולוגית. הדיון נפתח באמירה כי מדינת ישראל חייבת להיערך לשינויים הללו על מנת להבטיח את מעמדה ובטחונה בעולם.

ח"כ אורית פרקש-הכהן, צילום: אורן בן חקון

בדיון השתתפו בין היתר מייסד מלנוקס, איל וולדמן, ד"ר אריאל סובלמן, ד"ר טל מימרן, נציגי המל"ל, משרד החדשנות, רשות החדשנות ומשרד הביטחון.
מייסד מלנוקס, איל וולדמן אמר בדיון כי "על ממשלת ישראל לקחת מטרה לבנות מחשב על, להקים מכון לבינה מלאכותית, ולתמוך במחקר בנושא".

ד"ר טל מימרן ממכון תכלית, ציין כי "ספר התקציב לשנת 2024 לא מתאר השקעה בבינה מלאכותית, אלא הפחתה בתקציב משרד המדע והטכנולוגיה". נציגת המשרד שהייתה בוועדה, הכחישה וטענה כי ההשקעה בנושא דווקא עלתה.

ד"ר אריאל סובלמן טען כי "ישראל לא מדינה שמצטיינת באסטרטגיה, והיא מאבדת את התחרותיות שלה בהיעדרה. על הוועדה להמליץ לממשלה על אימוץ תוכנית טכנולוגיה לאומית ולקדם הצעה בנושא".

טכנולוגיה עתידנית, צילום: צויר על ידי בינה מלאכותית

אורי אלבייב, יועץ ומרצה בתחום ה-AI: "מדינת ישראל צריכה אסטרטגיה ממשלתית כדי לשמור על הובלה טכנולוגית. יש לנו חוקרים וחברות מדהימות, אך העולם מתקדם בתחום הבינה המלאכותית באופן מהיר יותר משמעותית מאיתנו".

בסיכום הדיון אמרה יו"ר הוועדה, ח"כ אורית פרקש הכהן:
"על מנת להיות מובילה, מדינת ישראל חייבת להשקיע בתשתיות בתחום זה. העולם לא ממתין. המרוץ בעיצומו, ואנחנו מפסידים בו. דווקא בימים אלה, של תקציבי מלחמה וגירעון גדול, חשוב לשים את העיניים על נושא זה". 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר