המלחמה הטכנולוגית נמשכת: ההנחיה החדשה של סין עלולה לפגוע בחברות אמריקניות

הממשלה הסינית הנחתה את עובדיה להפסיק להשתמש במעבדים של חברות אינטל ו-AMD האמריקניות • מדובר בצעד משמעותי ב"מלחמת הסחר הטכנולוגית" בין שתי המדינות

נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, ונשיא סין, שי ג'ינפינג. צילום: איי.פי

בדצמבר האחרון הנחתה ממשלת סין את עובדיה להפסיק להשתמש במעבדים של חברות אינטל ו-AMD האמריקניות במחשבים ובשרתים שבמשרדיהם, כמו גם במערכת ההפעלה Windows מבית מיקרוסופט.

ההנחיות החדשות, שעל פי עיתון ה"פייננשל טיימס" מתחילות להיאכף כעת ביתר שאת, מתייחסות גם למוצרי תוכנה ומחשוב אחרים שפותחו בארה"ב, ודורשות מעובדי הממשל בסין להשתמש בחלופות מקומיות "בטוחות ואמינות".   

משרדי אינטל, צילום: נועם ריבקין פנטון

מדובר למעשה בצעד נוסף ב"מלחמת הסחר הטכנולוגית" המתמשכת והמתוקשרת בין שתי מעצמות העל: כבר לפני כחמש שנים אסרה ה-FFC - רשות התקשורת הפדרלית האמריקנית - על ספקיות הסלולר במדינה לשתף פעולה ולשווק מוצרים של חברות סיניות מובילות דוגמת Huawei ו-ZTE בשל "סכנה לביטחון הלאומי", ואילו הסנאט האמריקני אסר ב-2022 על התקנת האפליקציה טיקטוק בקרב מכשירים ממשלתיים, כאשר לאחרונה הממשל האמריקני נוקט צעדים חדשים על מנת לחסום את האפליקציה בארצות הברית. כמו כן, ממשל ביידן מנע מענקית השבבים האמריקנית Nvidia ומיצרניות אחרות למכור לסין (וגם לרוסיה) צ'יפים שעשויים לסייע בפיתוח טכנולוגיות של בינה מלאכותית.

מנגד, גם בסין לא ישבו בחיבוק ידיים, וב-2019 הורתה הרפובליקה האסייתית על עובדיה להשתמש רק בחומרה ובציוד היקפי מתוצרתה. עם זאת, ההנחיה החדשה והאגרסיבית לגבי המעבדים ומערכות ההפעלה הרבה יותר דרמטית, ואין ספק שהיא תפגע מאוד בצמד היצרניות האמריקניות.

ארה"ב בדרך לחסום את טיקטוק., צילום: רויטרס

לשם המחשה, השוק הסיני היה אחראי ל-27 אחוזים מכלל מכירותיה העולמיות של אינטל ב-2023 (הנאמדות ב-54 מיליארד דולר), ול-15 אחוזים מהמכירות של AMD (מכירות עולמיות של 23 מיליארד דולר).

אף שהנתונים הללו מתייחסים כמובן גם למכירות בשוק הפרטי, גריעת המעבדים מהשוק הממשלתי עשויה בעצם להיות צעד ראשון בשאיפתה של ממשלת סין להדיר לגמרי מעבדים אמריקניים מהמדינה, ולהתבסס על טכנולוגיה מקומית בלבד. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר