בדרך לחסום את טיקטוק? הצעד של ממשלת ארה"ב נגד האפליקציה

הרשת החברתית הפופולרית עומדת בפני הצעת חוק חדשה בארה"ב שמטרתה להגן על אזרחי המדינה • האם בקרוב תיאלץ החברה למכור את האפליקציה לגורם חיצוני או שתיחסם לשימוש? • "יהיה זה בלתי חוקי להפיץ, לתחזק או לעדכן אפליקציה הנשלטת בידי יריב זר"

ארה"ב בדרך לחסום את טיקטוק.. צילום: רויטרס

רשת טיקטוק מתמודדת פעם נוספת עם גורל לא ברור בארה"ב. כזכור, הרשת החברתית נמצאת בבעלות ענקית הטכנולוגיה הסינית ByteDance, אותה הקונגרס האמריקני לא מחבב בלשון המעטה.

השבוע, ועדת האנרגיה והמסחר הציגה הצעת חוק חדשה שנועדה ללחוץ על ענקית הטכנולוגיה הסינית למכור את טיקטוק, כאשר המדיניות הנוכחית של ארה"ב היא להפריד את החברה מהבעלות הסינית שלה או לאלץ אותה לצאת מהמדינה.

טיקטוק, צילום: אי.אף.פי

החקיקה החדשה, שמטרתה להגן על אזרחים אמריקנים מפני יישומים הנשלטים בידי יריבים זרים, תהפוך את זה לבלתי חוקי עבור טיקטוק ומערכות אחרות שיש להן קשרים עם סין ויריבים אחרים של ארה"ב, להיות מופצות בתוך המדינה.

בהצעת החוק המקורית נכתב: "יהיה בלתי חוקי עבור ישות להפיץ, לתחזק או לעדכן אפליקציה הנשלטת בידי יריב זר". אם הצעת החוק אכן תתקבל, חנויות האפליקציות של גוגל ואפל לא יהיו רשאיות להפיץ את האפליקציה באופן חוקי בארה"ב.

הצעת החוק, שרבים מתנגדים אליה, תאלץ את ByteDance למכור את טיקטוק בתוך שישה חודשים כדי שהאפליקציה תמשיך לפעול שם. הצעת החוק, מסמיכה את הנשיא לפקח על התהליך כדי להבטיח שהחברה המדוברת "לא נשלטת עוד על ידי יריב זר".

הנשיא האמריקני ג'ו ביידן, צילום: אי.פי

"ממשלת ארה"ב חוסמת את חופש הביטוי"

לאור ההתקדמות המהירה והפתאומית של הצעת החוק בקונגרס האמריקני, טיקטוק הוסיפה בתוך האפליקציה הודעה חדשה, הנועדה לקהל המשתמשים במדינה. "דברו עכשיו - לפני שהממשלה שלכם תסיר מ-170 מיליון אמריקנים את זכותם החוקתית לחופש ביטוי", נכתב בהודעה. 

הצעת החוק הראשונית, שאמורה לאלץ את ByteDance למכור את טיקטוק עברה בוועדת האנרגיה והמסחר ביום חמישי, והיא צפויה לקבל הצבעה מלאה בבית הנבחרים בשבוע הקרוב. השבוע גם הנשיא ביידן אמר במפורש כי יחתום על הצעת החוק אם תגיע לשולחנו. "אם הם יעבירו את זה, אני אחתום על זה", אמר ביידן במסיבת העיתונאים ביום שישי.

מנכ"ל טיקטוק, שו זי צ'ו., צילום: רויטרס

הפדרציות היהודיות: "תומכים בהצעת החוק"

בתוך כך, הפדרציות היהודיות של צפון אמריקה, המאגדת למעלה מ-300 קהילות יהודיות בצפון אמריקה, הביעו תמיכה בהצעת החוק כנגד טיקטוק. במכתב תמיכה ששלחו לקונגרס, ציינו בפדרציות כי "טיקטוק היא המדיה הגרועה ביותר בכל הקשור לאנטישמיות, והיא משחקת תפקיד מרכזי בעליית האנטישמיות בארה"ב."

לדבריהם, "חברת האם של טיקטוק מחויבת לממשלת סין שהתייצבה כנגד ישראל אחרי אירועי ה-7 באוקטובר, ומילאה את הרשתות החברתיות בשיח אנטישמי ואנטי-ישראלי". 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר