לא רק 8200: השירות הקרבי שנותן יתרון בהייטק

ההשתלבות הזריזה של יוצאי היחידות הטכנולוגיות מוכרת וידועה, אבל מסתבר שהכישורים והאופי של לוחמי צה"ל - נדרשים ורצויים לא פחות בתחומים רבים בעולם הטכנולוגיה • שוחחנו עם קבוצת מנהלים בכירים, לוחמים לשעבר ביחידות קרביות, וביקשנו מהם לשתף את הסוד שלהם להצלחה בתחום הנחשק

חיילים במבצע "עופרת יצוקה". צילום: ארכיון

היתרון לו זוכים יוצאי היחידות הטכנולוגיות ובעיקר יוצאי 8200 בהייטק הישראלי מוכר לכל. עם זאת, האופי הייחודי ללוחמים - היכולת שלהם להתמודד עם קשיים ומציאות משתנה והערכים שהם מקבלים במהלך שירותם, הופכים אותם לעובדים אטרקטיביים בסביבת העבודה התובענית של עולם ההייטק. לקראת גיוסי היחידות הקרביות של הקיץ, שוחחנו עם מספר מנהלים בכירים, פעם לוחמים, ששיתפו על הדרך שעשו.

דובר צה"ל. ארכיון

אור לנצ׳נר, מנכ״ל חברת Bright Data ורב סרן במיל׳ ביחידת התותחנים משתף: ״כיום יש היצע גדול של תפקידים שאינם בהכרח טכנולוגיים שיש להם חלק חשוב בתעשיית ההייטק. לכן לדעתי רואים יותר ויותר יוצאי יחידות שאינן טכנולוגיות משתלבים בתעשייה. אני, כמנהל מוצר במקור, הצלחתי להשתלב בהייטק למרות שהייתי קצין לוחם וללא רקע טכנולוגי מהצבא".

לנצ׳נר מציין שהניסיון כלוחם מסייע לו לנווט ב״ממלכת אי-הוודאות״ שהיא תפקיד בכיר בהייטק: ״הרבה יותר קל לקחת דברים בפרופורציות כאשר יש פרספקטיבה מניסיון העבר בשירות הצבאי. בסופו של דבר, ובניגוד לצבא, בהייטק (בדרך כלל) אף אחד לא יכול להיפצע. צריך לעבוד קשה כדי להצליח, אבל זה לא חיים ומוות וכך צריך להתייחס לזה".

אור לנצ'נר, צילום: ענת (פמלה) שרון

״בתקופת שירותי הצבאי, שירתי במספר תפקידי לוחמה בגדוד תותחנים״, משתף איתי גובס, היום מנהל מחלקת DevOps בחברת אבטחת המידע אימפרבה (imperva). ״השירות הצבאי נתן לי יכולות להניע חיילים, עבודה עם הרבה ממשקים, אפיון משימות ויכולת תחקור ושיפור מתמיד. את כל אלה אני מיישם גם בתפקידי כיום כמנהל מחלקה".

גובס מוסיף כי, ״התחלתי ללמוד הנדסת תוכנה והשתלבתי לראשונה בתפקיד סטודנט. השילוב של לימודים ועבודה אמנם קשה, אך נתן לי את ההזדמנות להשתלב בתעשייה. יכולות ההובלה שלי עזרו לי להתקדם לתפקיד ראש צוות ולאחר מכן למנהל קבוצה".

איתי גובס, צילום: יח"צ

״הניסיון כלוחם העניק לי תכונות חשובות כמו נחישות, דבקות במטרה, חוסן נפשי ועוד. בעיני התכונות הכי חשובות כיזם״, מוסיף תום ליבנה, מייסד ומנכ״ל היוניקורן ורביט (Verbit). ״כאשר יש משימה, ולא משנה אם היא הגיעה אליך מלמעלה או מלמטה או מהצד, ניגשים אליה וצולחים אותה. אלו הכישורים שאתה מקבל בתור לוחם".

שחר פלד, לוחם בגדס״ר צנחנים וסמנכ"ל אופרציה ופיתוח עסקי בחברת Jit, מוסיף כי ״האתגרים הפיזיים והנפשיים במהלך שירות קרבי מעניקות לחיילים יכולות חסינות ועמידות ברמה הגבוהה ביותר, יחד עם סף שבירה גבוה מאוד. כל אלו לעתים גורמים לאתגרים שיש בהייטק להרגיש קצת קטנים לעומת מה שחווינו בשרות הקרבי״.

תום ליבנה, צילום: שלומי יוסף

נדב אבידן, סרן במיל׳ ביחידת דובדבן ומייסד-שותף ו-COO בחברת הסייבר Cervello: ״הרבה פעמים בסטארט-אפ אתה נדרש לקבל החלטות תחת לחץ ובסביבה של אי ודאות, להוביל ולרתום אנשים בשגרה אבל גם בתקופות משבר. לכן, היכולת שלך כלוחם להתמודד עם אתגרים ומשברים לאורך הדרך, וסל הכלים והיכולות שאתה רוכש במהלך השירות הצבאי יעזרו לך להתמודד עם אתגרים דומים בסביבת העבודה".

מה הטיפים שלכם לחיילים משוחררים?

ליבנה: ״אם אתה בוגר יחידה קרבית מסוימת ורואה שבוגר של היחידה עובד בחברה שמעניינת אותך, תפנה אליו. אין כמו קשרים אישיים כדי להשיג דריסת רגל ראשונה בתחום, ויש משהו מאוד מקרב בלהיות יוצאים של אותה יחידה בצה״ל. אני יודע שאם מישהו פונה אליי ואומר לי שהוא יוצא סיירת צנחנים כמוני - אין סיכוי שלא אענה לו״.

נדב אבידן, צילום: יח"צ

אבידן: ״לדעתי אנשים צריכים להבין איפה הם יכולים לתת הכי הרבה ערך. לפני שרצים ללמוד ולבחור מקצוע שלא בהכרח יוציא את המרב, צריך להשקיע זמן בללמוד את עצמכם ולהבין מהם המקומות הנכונים עבורכם ואיפה אתם באמת יכולים לזרוח".

פלד: ״להתחיל מוקדם, לרכוש ניסיון ולפתח מיומנויות טכנולוגיות כבר במהלך השירות הקרבי. חשוב גם לשפר את היכולות בשפה האנגלית ולהכיר את 'שפת ההייטק', כלומר, כמו בכל תעשייה, להייטק יש שפה משלו, עם מונחים, קיצורים וסלנג משלו. מדובר על שינון יחסית קל של מושגים שיגרמו לכם להישמע חלק מהתעשייה עוד לפני שנכנסתם אליה״.

שחר פלד, צילום: לירון וייסמן

גובס: ״אני חושב שאין תחליף לפרקטיקה, להבנת השפה המקצועית, איך דברים נעשים באמת. יש מגוון גדול של תפקידים בעולם ההייטק - מפיתוח תוכנה ועד מכירות ותמיכה. לא ממליץ להיכנס אל עולם ההייטק רק בגלל השכר או התנאים, כי בסוף לאורך זמן מה שנשאר זו השגרה היומיומית".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר