כך ניסוי של 120 בני נוער מלבנון עם חומץ תפוחים הפיל בפח מיליונים

הניסוי, שבו השתתפו 120 צעירים בני 12-25 שקיבלו כמויות שונות של חומץ תפוחים ביום, טען לירידה ממוצעת במשקל של עד שמונה ק"ג • כעת כתב העת שבו פורסם משך באופן רשמי את המאמר בטענה לשגיאות רבות

חומץ תפוחים. צילום: ללא

כתב העת BMJ Nutrition, Prevention & Health משך באופן רשמי את המאמר שכותרתו "חומץ תפוחים לניהול משקל בקרב מתבגרים וצעירים לבנונים הסובלים מעודף משקל והשמנת יתר", ובכך ביטל את התוקף המדעי של מה שהפך לטרנד ברשתות החברתיות. בכתב העת אמרו כי ההחלטה נבעה מ"שגיאות אנליטיות רבות ואי-סדרים בנתונים הגולמיים", ממצאים שלא הצליח ליישב לאחר חודשים של התכתבות עם המחברים ומומחים חיצוניים.

קבוצת המחקר בהנהגתו של רוני אבו-ח'ליל מאוניברסיטת Holy Spirit בקסליק קיבלה את ההחלטה, באומרה כי הבעיות לא היו מכוונות ונבעו מ"טעויות בתום לב" באופן הדיווח על השיטות, לפי ABC News Australia. סקירות נפרדות מצאו פגמים בגישה הסטטיסטית שתמכה בתוצאות הירידה במשקל שדווחו.

במחקר, שפורסם במרץ 2024, השתתפו 120 נבדקים בגילאי 12-25. שלוש קבוצות צרכו חמישה מ"ל, 10 מ"ל או 15 מ"ל של חומץ תפוחים מדי יום במשך 12 שבועות, בעוד קבוצה רביעית קיבלה פלסבו. המאמר טען לירידה ממוצעת של שישה-שמונה ק"ג עם השוואות לתרופות כמו אוזמפיק.

סטטיסטיקאים חשדנים מיהרו להגיב. "בשלב זה, לא ניתן לסמוך על תוצאות המחקר", אמרה הלן מקדונלד, עורכת אתיקה פרסומית ושלמות תוכן ב-BMJ, לפי SciTechDaily. היא הסבירה כי כתב העת כינס סטטיסטיקאים חיצוניים, ביקש את קובצי הנתונים המקוריים וניסה לשחזר את הנתונים - אך הניסיון נכשל.

בהודעה על משיכת המאמר צוינו פרוטוקולים לא רשומים, שינויים בלתי מוסברים בכתב היד, טעויות עיגול שהשפיעו על הממוצעים ומדידות מותניים בסיסיות זהות בכל הקבוצות, מה שמרמז כי ייתכן שהחלוקה לקבוצות לא בוצעה באופן אקראי. היעדר רישום מוקדם של המחקר הפר את מדיניות העריכה של BMJ.

"במבט לאחור, זו הייתה החלטה שגויה", אמר מרטין קולמאייר, העורך הראשי של כתב העת. הוא הוסיף כי העורכים קיוו להציג מחקרים איכותיים מאזור שאינו מיוצג מספיק.

"עלינו להתייחס בזהירות לטענות שנראות טובות מכדי להיות אמיתיות", אמרה התזונאית האוסטרלית רוזמרי סטנטון. "תהליכים שקופים יחזקו בסופו של דבר את האמון בביקורת עמיתים, ולא יפגעו בו", אמר האפידמיולוג גידיון מאירוביץ-קאץ.

בעקבות פרסום ששותף על ידי ידוענים, זינקו מכירות חומץ התפוחים. נתונים מדרום קוריאה הראו כי לאחר הפרסום, העסקות המקוונות בפלטפורמת המימון ההמוני Wadiz עלו פי 30.

סקירות מחקריות מצאו כי לחומץ יש השפעה מתונה וקצרת טווח בלבד על התיאבון, ורופאים ממשיכים להזהיר כי משקאות חומציים עלולים לפגוע בזגוגית השן. "אף כמות של חומץ תפוחים לא תשנה את המציאות של שמירה על ירידה במשקל לטווח ארוך", אמרה סטנטון, לפי Gizmodo.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר