מתוך "המשרד". צילום: יחצ

הטעות שהורסת יחסים: למה עזרה לקולגות יכולה דווקא לפגוע

מחקר חדש חושף איך הרגשות שלנו משפיעים על האופן שבו אנו נתפסים במקום העבודה, ואיך אנחנו יכולים לצאת רע גם כשאנחנו מנסים לעזור

מחקר חדש שנערך באוניברסיטת מדינת וושינגטון חושף עד כמה חשוב לא רק מה אנחנו עושים בעבודה, אלא איך אנחנו מביעים את עצמנו כשאנחנו עוזרים לאחרים. החוקרים גילו שהבעת רגשות חיוביים כמו הכרת תודה וחמלה בעת סיוע לקולגות מגבירה את תחושת האמון ומעודדת שיתופי פעולה עתידיים – בעוד רגשות כמו גאווה או בוז עלולים לגרום לעזרה להיתפס כמניפולטיבית או אגואיסטית.

המחקר, שפורסם בכתב העת Academy of Management Journal, נערך על ידי ד"ר סטיבן לי מאוניברסיטת מדינת וושינגטון וד"ר מייקל ד. ג'ונסון מאוניברסיטת וושינגטון. המאמר מדגיש את הכוח של ביטויי רגש ביצירת תרבות ארגונית תומכת ומחוברת.

"בעבודה, אנחנו מעודדים התנהגויות של עזרה, אבל לא כל עזרה מתקבלת באותה הצורה", אמר ד"ר לי. "זה לא רק אם עזרת, אלא איך עשית את זה ואילו רגשות שידרת – זה מה שקובע כיצד יגיבו אליך".

לדבריו, מקבלי העזרה אינם פסיביים, אלא קולטים את האותות הרגשיים ומסיקים מהם מהי כוונת העוזר. כאשר העוזר מביע הכרת תודה או סימפתיה, הוא נתפס כבעל כוונות אמיתיות והקשר ביניהם הופך לחזק יותר.

מנגד, כאשר עזרה מלווה בהבעת גאווה או תחושת עליונות, היא עלולה להיתפס כמתנשאת או מונעת מאינטרס אישי. "אם המקבל חושד שהמניע של העוזר הוא אנוכי או מתוך חובה, הוא ייטה פחות להחזיר טובה בעתיד", הסביר לי.

הממצאים מבוססים על שלושה ניסויים ומחקר מקדים, שכללו עובדים בוגרים וסטודנטים. המשתתפים התבקשו להיזכר באירועים אמיתיים שבהם קיבלו עזרה, לבצע משימות במעבדה אינטראקטיבית או להגיב לסימולציות של אינטראקציות עם עמיתים. בכל המחקרים, רגשות חברתיים חיוביים כמו אמפתיה, חמלה והכרת תודה – חיזקו את הקשרים בין העובדים והובילו לרצון הדדי לעזור.

השלכות המחקר חשובות גם למנהלים: "במקום לעודד רק את פעולת העזרה, כדאי לטפח סביבת עבודה שבה רגשות כמו חמלה והכרת תודה הם חלק בלתי נפרד מהתרבות הארגונית", אמר לי. "כאשר מנהלים עצמם מביעים רגשות כנים כשהם מסייעים לאחרים, זה מגדיר את הסטנדרט ומעודד עובדים אחרים לנהוג באותו האופן".

עובדים, לפי המחקר, יכולים לחזק את מערכות היחסים שלהם על ידי התבוננות פנימית והעלאת זיכרונות של מקרים שבהם קיבלו עזרה. תרגול של ראיית הדברים מנקודת מבטו של האחר – מה שמכונה "לקיחת פרספקטיבה" – מסייע לפתח רגשות אותנטיים.

"כשאנחנו מביעים הכרת תודה אמיתית או סימפתיה כנה, אנחנו לא רק עושים טוב לעצמנו – אנחנו מחזקים את מערכות היחסים שלנו ובונים תרבות ארגונית עמידה ומכילה יותר", סיכם לי.

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...