לתפוס את כולם: פוקימון אגדות ארכיאוס

נינטנדו שחררו השנה משחק פוקימון חדש לרגל חגיגות ה-25 שנה למותג האהוב • המשחק הגיע אלינו בעטיפה מהודרת ומלווה בשלל הפתעות • האם גם מה שבתוך הקופסה כזה שווה? בדקנו

לתפוס את כולם: פוקימון אגדות ארכיאוס

אני זוכר את עצמי כילד שצופה בבינג' (פעם היה צריך לחכות כל יום לפרק בטלוויזיה) בפרקים של פוקימון, אוסף את הקלפים והפוגים שהיו בחבילות הצ'יפס ומתחנן לחבר שישאיל לי את הגיימבוי שלו לשחק בפוקימון ולהתחיל מסע משלי. תמיד היה לי מעין חלום כזה שיוציאו משחק הרפתקאות תלת ממדי של פוקימון, בו יהיה ניתן להסתובב ברחבי היקום הדיגיטלי ולראות פוקימונים מסתובבים בחופשיות ולתפוס אותם. האמת, שנראה שנינטנדו די הגשימו את החלום הזה. 

באופן טבעי, עם השנים ההתלהבות מפוקימון ירדה אצלי ואחרי הדור השלישי הפסקתי לעקוב אחרי הפיתוחים והפוקימונים החדשים, המשחק האחרון של פוקימון ששיחקתי היה פוקימון איקס לנינטנדו 3DS וכשהדלקתי את הסוויץ' והמשחק החדש נטען בפעם הראשונה – מייד נפער לי הפה.

מה הסיפור?

אנחנו כגיבור (או הגיבורה) הראשיים במשחק נשלחים אחורה בזמן מסיבה לא ידועה למחוז "היסוי", שלימים הוא ייקרא מחוז "סינו" אותו אנו מכירים מתקופת המשחקים "פוקימון יהלום" ו"פוקימון פנינה".מדובר בתקופה שבה פוקימונים ובני אדם לא הסתדרו כל כך טוב והמידע עליהם היה לוקה בחסר ובעקבות כך רוב האנשים מפחדים מהם. 

הפרופסור המחוזי לאבנטון רואה את הפוטנציאל של הגיבור  ומבקש שנעזור לו להצטרף לצוות שלו שמטרתם היא איסוף מידע ובעצם   יצירת ה"פוקדע" הראשון בעולם!

פוקימון,

האם את/ה בן או בת?

המשחק "פוקימון אגדות ארכיאוס" הוא למעשה משחק "ספין אוף", כלומר הוא לא חלק מהמשחקים המרכזיים בסדרה עם קרבות מכון וליגה. יש במשחק הזה כמה דברים דומים ושונים שבהם המשחק מתבלט:

מהרגע שהמשחק מתחיל אנחנו לא נשאלים בשאלה המפורסמת של כל פרופסור מחוזי :"האם את/ה בן או בת?" במקום אנחנו מקבלים כמה אופציות לבחור איך הדמות שלנו תראה עם צבע שיער שונה, עיניים ואפילו גוון עור וכמובן, אם אנחנו בן או בת. לאחר הבחירה יופיע  סרטון פתיחה בו  הדמות שבחרנו נקלעת  אל תוך מערבולת זמן.

פוקימון גו 2.0

אחרי סרטון הפתיחה במהלך החצי שעה בערך הקרובה של משחק אנחנו בשלבי הטוטוריאל. כלומר, המשחק מלמד אותנו על המכניקות ואיך ומה צריך לעשות כדי להתקדם  בו. דבר ראשון שנבחין בו  הוא הגרפיקה. שמעתי כמה אנשים שהתלוננו על הגרפיקה לעומת משחקי טריפל A של חברות גדולות כמו סוני ומייקרוסופט אבל אני חושב שדווקא עבור היקום של פוקימון הגרפיקה הזו מתאימה בול .

מעבר לגרפיקה, דווקא  הסיפור הוא האלמנט המרכזי כאן, החוויה וההרפתקאות שנעבור בדרך הם החוזקה של משחק זה. שלושת הפוקימונים ההתחלתיים שאנחנו יכולים לבחור הם: ראולט, פוקימון העשב והרוח של מחוז אלולה, סינדקוויל, פוקימון האש ממחוז ג'וטו, ואושווט, פוקימון המים של מחוז יונובה. לא נוכל לבחור פוקימון בתחילה בכזו פשטות, , קודם כל נאלץ לתפוס אותם לאחר שהם יברחו לשחק בשדה על הדרך כך נלמד את המכניקה של לכידת הפוקימונים.

"מסתובבים חופשי בשדה הפתוח",

בשונה ממשחקי הפוקימון הקלאסיים הלכידה והמפגש עם פוקימונים לא נעשה באופן אקראי. פוקימונים מסתובבים חופשי בשדה הפתוח כך שאפשר לראות ולהחליט את מי אנחנו רוצים לתפוס שזה מאוד נוח וכייפי כי זה מרגיש כמו משהו מציאותי ונותן לנו את הכוח להחליט אם להיכנס לקרב או לא. הלכידה עצמה גם נעשית באופן שונה , אנחנו לא צריכים להיכנס לקרב בשביל לתפוס אותם. ברוב המקרים אפשר להתגנב אליהם מאחורה או להתחבא מאחורי עשב גבוה ולזרוק פוכדור בתקווה שהם ייתפסו על הניסיון הראשון. בנוסף  ניתן לזרוק על הפוקימונים דברים נוספים כמו למשל מזון שימשוך את תשומת הלב שלהם, אזיעלו  אחוזי התפיסה שלהם

במשחק החדש,  לא ויתרו לגמרי על קרבות עם פוקימונים פראיים. הפוקימונים שמסתובבים חופשי רואים ומגיבים בהתאם לכמה אנחנו קרובים אליהם, חלקם יברחו ברגע שיראו אתכם, וחלקם יהיו מוכנים לתקוף. יש אייקוני אנימציות מעל הפוקימונים שמגלים לשחקנים האם הפוקימונים רואים  אותם  או במקרה בו הם רוצים לתקוף. כשאתם בחוץ בלי פוקימון אתם צריכים לברוח פיזית מהמתקפה אחרת היא תפגע בכם ישירות ואחרי כמה פגיעות ישירות הדמות שלכם תתעלף. מכאן יש לכם שתי אפשרויות: לברוח, או לשלוח את אחד הפוקימונים שתפסתם ואז יתחיל קרב אוטומטי כמו מה שאנחנו רגילים מהמשחקים הקודמים.

אני מזמין אותך לקרב פוקימונים!

הקרבות מבחינת המכניקה נשארו אותו דבר. לכל פוקימון יש עד 4 מתקפות שהוא יכול להשתמש בהן בכל קרב (או פחות, תלוי ברמתו וכמות  התקפות שהפוקימון למד) וכמו בכל משחק תפקידים הקרב נעשה בתורות. הנזק שפוקימונים עושים אחד לשני משתנה בהתאם לרמה של הפוקימון, ככל שהרמה שלך גבוהה יותר משל היריב בדר"כ תגרמו ליותר נזק. מה שמגוון תמיד את הטקטיקה והחשיבה בקרבות ובקבלת ההחלטה לגבי באיזה פוקימון כדאי להשתמש הוא דווקא עניין החולשות של הפוקימונים השונים. לכל פוקימון יש סוג מסוים (למשל עשב, אש או מים) כאשר סוג אחד חזק מהסוג השני וסוג אחר חזק ממנו (כמו למשל מים חזק על אש, אש חזק על עשב, עשב חזק על מים וכו').

אם הפוקימון שלך מהווה את החולשה של היריב שלך אתה תעשה נזק כפול ולהיפך. בנוסף למכניקת הקרבות המוכרת מהמשחקים הקודמים התווספו כמה אופציות חדשות: אפשר לראות את סדר התורות, מידע על המתקפות בזמן אמת לפני שבוחרים את המתקפה כמו מה הכוח של המתקפה והאם זה אפקטיבי או לא (כלומר אם זה יעשה נזק כפול או חצי או לא יעשה נזק בכלל),  עבורי ההאופציות החדשות זה היו מאוד שימושיות.

עוד דבר שהוסיפו במשחק החדש היא האפשרות לתקוף בשני סגנונות שונים: מהירות או עוצמה. זאת מכניקה מעניינת שלדעתי שימושית יותר בקרבות משמעותיים יותר בהמשך המשחק ולאו דווקא בשביל לתפוס רק פוקימון אחד.

אמור לי מה הדרגה שלך, ואומר לך איזה רמה אתה 

במשחק "פוקימון אגדות ארכאוס" בשונה מהמשחקים הרגילים בסדרה אין קרבות מכון בשביל להשיג תגים כדי להשתתף בליגת הפוקימונים וקרבות בין מאמנים זה משהו נדיר יותר. במשחקים הרגילים בסדרה היה צריך את תג המכון כדי שפוקימונים ברמה גבוהה יותר יקשיבו לנו. כל פוקימון מתחיל ברמה מסוימת, בדר"כ רמות נמוכות יותר מתחת ל10 וככל שנלחמים יותר ומשתמשים בפוקימון יותר הוא עולה ברמות. פוקימונים מעל רמה מסוימת לא יקשיבו לך אלא אם הגעת לדרגה מסוימת. במשחקים הרגילים בסדרה אם השגת תג מסוים ממכון, במשחק הזה אתה צריך להגיע לדרגה גבוהה יותר. מטרת המשחק "פוקימון אגדות ארכאוס" היא לאסוף מידע על כל הפוקימונים וליצור את הפוקדע הראשון.

כשתופסים פוקימון אחד במשחקים הרגילים בסדרה אתה כבר מקבל את כל המידע הדרוש עליהם, אבל במשחק הזה בגלל שהסיפור הוא שהמידע על פוקימונים לוקה בחסר, לתפוס פוקימון אחד לא יעזור הרבה. הפוקידע הראשון הוא בתהליכי איסוף נתונים ולכן יש כמה משימות לכל פוקימון שצריך למלא כדי לקבל את המידע עליו ולקבל מספיק נקודות ניסיון כדי לעלות דרגה. רוב המשימות של הלכידות הן לתפוס את אותו הפוקימון מספר רב של פעמים או לתפוס את אותו הפוקימון בשני המינים שלו,  וכו'. כל אלו מביאים לנו נקודות ניסיון וצריך ללכת אל הפרופסור לאבנטון ואל המנהיגה הישירה שלנו סילין כדי שהם יעלו אותנו בדרגה. ישנן 10 דרגות וכל דרגה מאפשרת לפוקימונים ברמות גבוהות יותר להיות ממושמעים לנו. זה בהחלט משהו נחוץ כדי להתקדם במשחק כי ישנם איזורים שלא נותנים לנו להיכנס אליהם אלא אם אנחנו בדרגה מסוימת.

זלדה פוגש את פוקימון

בניגוד למשחקים הרגילים בסדרה, כאן יש רק עיר אחת: הכפר "ג'ובילייף" שזה  מקום מושבו של המטה הראשי של קבוצת החוקרים שאנחנו משתייכים אליה, האזור כולל מגוון חנויות ,זירת אימונים וגם שדה  בו נמצאים שאר הפוקימונים שלכדנו. גם כאן אפשר להחזיק בכל עת רק ב-6 פוקימונים  כאשר שאר הפוקימונים שתפסנו  נשלחים לשדה הזה ומחכים שם שייקחו אותם או ישחררו אותם לחופשי.

כשיוצאים מהכפר אפשר להגיע לאזור פתוח גדול ושם להסתובב חופשי ולתפוס פוקימונים. המחשבות הראשונות שהיו לי הן שזה קצת מזכיר לי את המשחק האחרון של זלדה "נשימת הפרא" (Breath of the wild),אפשר להסתובב שם חופשי עם מצלמה חופשית שניתן לשלוט עליה באמצעות הג'ויסטיק הימני כמו ברוב משחקי ההרפתקאות התלת מימדיים.

המפה היא מפה פתוחה למרות שישנם אזורים שאי אפשר להגיע אליהם בהתחלה אלא צריך להגיע לדרגה מסוימת  במשחק קיימים שינויי מזג אוויר וחילופי יום ולילה, המעבר נעשה באופן טבעי ורציף ומשנה את סוגי הפוקימונים שנפגוש באזור מסוים וזמן מסויים ביממה. במהלך המשחק יהיו עמדות מסוימות שבהן הדמויות במשחק יקימו מחנה ויהיה  ניתן להגיע לשם באמצעות fast travel "מעבר מהיר" כדי לחסוך זמן בהליכה או ריצה לשם.

ניתן לרוץ בלחיצת כפתור והדמות תתעייף לאחר זמן מה. בנוסף, ובניגוד למשחקים הקודמים,  קיימת אפשרות לאסוף משאבים וליצור  חפצים בעצמנו. למשל: אפשר להשתמש בפוקימון כדי שיחבוט בעץ כדי לאסוף את הפרות  המצויים עליו או לשבור אבן מיוחדת ולאסוף את שברי האבן כדי ליצור לעצמנו פוכדורים נוספים או תרופות במקום ללכת לחנות ולקנות שם הכל בכסף.

הלאה אל המשימה הבאה!

כמו במשחקי העולם הפתוח שצברו תאוצה בשנים האחרונות גם כאן יש לנו סוגי משימות שצריך לבצע כדי להתקדם במשחק ואפשר דרך המפה לבחור איזו משימה אנחנו רוצים לעשות  כעת. המשימות הראשיות ישמשו כדי שנוכל להתקדם במשחק וניתן לעשות אותן ברצף, כמובן ישנן גם כמה משימות צד שהן לא חובה אבל יתנו לנו פרסים בתמורה לביצוען ונקודות ניסיון אם נרצה להאריך את חווית המשחק והזמן שאנו משחקים.. רוב משימות הצד הן משימות שקשורות לאיסוף מידע על פוקימונים כך שמשימה שתקחו על עצמכם בתחילת המשחק יכול להיות שתסיימו אותה בשלב הרבה יותר מאוחר במשחק בפועל מכיוון שלאסוף מידע על פוקימונים דורש תהליך של לכידת אותו פוקימון מספר רב של פעמים ובדרכים שונות.

לסיכום

המשחק פוקימון אגדות ארכיאוס מביא לנו שינוי חדש ומרענן לעולם פוקימון המוכר לנו ממשחקים קודמים. נראה ש"גיים פריק" החברה המפתחת ונינטנדו המשווקים מנסים כל פעם דברים חדשים כמו מה שהתחיל במשחק "פוקימון גו" לפלאפונים החכמים והפך למשחק לסוויץ' "פוקימון לטס גו פיקאצ'ו/איווי" וקיבל כעת פיתוח חדש נוסף במשחק הזה. אני אהבתי את הכיוון. למרות שבפועל מדובר במשחק ספין אוף לסדרה הראשית שיצא לכבוד חגיגות ה-25 שנה שלה, במקביל ליציאת החידוש למשחקי הDS "פוקימון יהלום מבריק" ו"פוקימון פנינה נוצצת", עכשיו אחרי ההכרזה האחרונה של נינטנדו על משחק הדור התשיעי של פוקימון Scarlet & Violet , המשחק יכול להתאים למעריצים חדשים וגם לוותיקים שרוצים לחפש עוד זמן לבלות בעולמם המופלא של הפוקימונים.

האם המשחק הזה הוא המשחק המושלם של פוקימון? כנראה שלא אבל הוא משחק שכיף לשחק בו והוא בהחלט משחק טוב.

אני פספסתי הרבה מהכותרים האחרונים בסדרה. אבל הכיוון החדש שהם לקחו בהחלט מעניין ומרענן ואני בהחלט נהנתי לשחק בו ואני אחזור לשחק בו שוב, ומי יודע? אולי גם אחזור לשחק בכותרים הקודמים שפספסתי בעקבות החוויה של המשחק הזה.

ציון:  8/10

סוקר על נינטנדו סוויץ'

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר