הרכבים החכמים הם כבר מזמן מחשבים על גלגלים, עמוסים חיישנים ומחוברים לרשתות סלולריות, לבלוטות' ואפילו לענן. הרכב מספק לנהגים וליצרניות הרכב שירותים דיגיטליים מתקדמים שכולם נועדו לשפר את חוויית הנהיגה שלנו. אבל אליה וקוץ בה, כי עם הקדמה, מגיעות גם סכנות חדשות: מתקפות סייבר על רכבים.
החיבוריות שהולכת ומתרחבת בתעשיית הרכבים יוצרת שטח תקיפה חדש עבור האקרים. חדירה למערכות של רכבים במטרה להשבית ולגנוב אותם, פריצה לאפליקציות המותקנות ברכב וגניבת מידע רגיש דרכן, ואף השתלטות על הרכב מרחוק ומניעת שימוש בטוח - כל אלה אינם תרחישים דמיוניים, אלא סכנות ממשיות שכבר מתרחשות כיום.
לפי מחקר של חברת אפסטרים (Upstream), בין השנים 2019-2024 נרשמה עלייה של מעל 120 אחוז במתקפות סייבר על רכבים, שרובן המוחלט בוצעו מרחוק ממקומות שונים בעולם. המציאות הזו מציבה בפני יצרני הרכב והספקים אתגר אדיר: כיצד לשמור על בטיחות הנוסעים ועל אמון הצרכנים בעידן שבו הרכב הפרטי שלנו מחובר כמעט לכל דבר.
"האתגר היה לפתח מענה בצורה שלא תדרוש עכשיו התקנה של מערכות מסובכות ברכב עצמו, או החלפת רכיבים במכוניות שכבר נמצאות על הכביש", מסביר יואב לוי, מייסד שותף ומנכ"ל אפסטרים.
אפסטרים, שנוסדה ב-2017, מספקת לדבריה הגנה לרכבים חכמים, כמו גם ניטור וזיהוי מראש של תקלות איכות ברכבים, ללא צורך בהטמעת חומרה בתוך הרכב. בחברה מספרים כי הטכנולוגיה שלה מבוססת על איסוף וניתוח של כמויות אדירות של ביג דאטה, המגיעים ממערכות הטלמטיקה, השרתים של יצרני הרכב, תחנות הטעינה, ואפילו אפליקציות צד שלישי.
באמצעות שימוש בבינה מלאכותית ולמידת מכונה, המערכת בונה "ייצוג דיגיטלי" לכל רכב או צי רכבים. מדובר במעין מודל התנהגותי שמייצג את הפעילות התקינה של כל רכב, כאשר כל חריגה מהדפוס מזוהה בזמן אמת כחשודה. החל מהונאה בניסיון לעקוף מנוי שירות, ועד מתקפת סייבר שעלולה לנטרל את השליטה על מערכות הרכב או לפרוץ למידע רגיש.
"זה למעשה היתרון המשמעותי שלנו", מסביר לוי. "כאשר מיליוני רכבים בעולם מייצרים מליוני דפוסי מידע שונים, החל מנתונים המתקבלים ממערכות GPS, עמדות טעינה חשמליות ואפליקציות שונות שפועלות בכל רכב, האתגר הוא לאסוף את כל המידע הזה ו'לתרגם' אותו לשפה אחידה שממנה נוכל להסיק על מצב הרכב בכל רגע נתון.
"מרגע שהצלחנו במשימה הזו, המידע הזה, באמצעות מודלי AI מתקדמים, מאפשר ליצרני הרכב לזהות דפוסים חשודים בזמן אמת ולהגיב במהירות. הם יכולים לזהות ולתקן תקלות בשלב מוקדם יותר, לאבחן בעיות איכות יקרות, להבטיח לצרכנים חוויית נהיגה שקטה יותר, ואפילו ליצור מודלים חדשים לביטוחי רכב שמבוססים על נתוני השימוש ברכב".
עם זאת, האתגרים עדיין רבים. שטח התקיפה של רכבים מחוברים רק הולך ומתרחב ככל שהטכנולוגיה מתפתחת, ולמרות שגם הרגולציה הבינלאומית מתקדמת, היא עדיין אינה אחידה, ומדינות שונות מחייבות את היצרנים לעמוד בתקנים מחמירים ומשתנים. גם סוגיית פרטיות המידע של הנהגים הופכת לקריטית, כאשר יותר ויותר נתונים אישיים נאספים מהרכב, וגם עליהם מוטלת חובה חוקית להגן, בשם הגנות פרטיות.
לדברי יואב לוי, הדאגה לפרטיות היא חלק מהחזון שהציבה לעצמה אפסטרים. "תוך פחות מעשור 95 אחוז מהרכבים כבר יהיו מחוברים, והשאלה היא לא האם יגיעו איומים חדשים, אלא איך נתמודד איתם. המטרה שלנו היא לאפשר לכולם לנוע בחופשיות ובבטחה. אנחנו רואים את עצמנו לא רק כחברת סייבר שמספקת שירותים, אלא גם כמי שמאפשרים לעתיד התחבורה החכמה להתגשם בכך שאנו מאפשרים ליצרנים ולנהגים כאחד לאמץ חדשנות ולשפר את חוויית הנסיעה, מבלי לחשוש לא מנסיונות הונאה ומתקפות סייבר, ולא מפריצה לפרטיות שלנו".
בין ענקיות הרכב שהשקיעו עד היום בחברת הסייבר הישראלית אפשר למצוא את יונדאי, ב.מ.וו, וולבו, רנו וניסן, לצד חברות נוספות כמו סיסקו ו-Salesforce. "המטרה שלנו היא להבטיח את העתיד של הרכבים המקושרים, ולמנף את הפוטנציאל שבתעשיות הרכבים באמצעות שימוש בביג דאטה ו-AI", מסכם לוי. "יש עוד דרך ארוכה, אבל אנחנו בדרך הנכונה".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
