הנרטיב הרווח בשוק העבודה גורס שבינה מלאכותית היא נחלתם של הצעירים, ושעובדים ותיקים יתקשו להסתגל לעידן החדש. אבל ממצאים חדשים מאוניברסיטת סידני מציגים תמונה הפוכה לחלוטין: דווקא לעובדים בעלי ניסיון יש יתרונות משמעותיים בעבודה עם כלי AI.
פרופ' קאי רימר ופרופ' סנדרה פיטר, שעומדים בראש פרויקט המחקר "Skills Horizon", ראיינו מנהיגים בכירים מתעשיות שונות ברחבי העולם. הממצאים שלהם, שפורסמו באתר The Conversation, מפתיעים ומעודדים עבור עובדים ותיקים.
"בעוד שגילנות בגיוס עובדים היא דאגה אמיתית, אם יש לכם עשורים של ניסיון בעבודה, הכישורים, הידע והשיקול הדעת שלכם יכולים להיות בדיוק מה שנדרש כדי לרתום את כוחה של הבינה המלאכותית - מבלי ליפול למלכודות שלה", כותבים החוקרים.
5 יתרונות של עובדים מנוסים בעידן החדש
1. יכולת מעולה לשפוט איכות תוצרים
מנהיגים שרואיינו בפרויקט ציינו הבחנה חשובה ובלתי צפויה: עובדים מנוסים טובים הרבה יותר בשיפוט איכות התוצרים של AI. זו עשויה להפוך לאחת המיומנויות החשובות ביותר, בהתחשב בכך ש-AI לפעמים "הוזה" או טועה.
מנכ"ל של סוכנות קריאייטיב דרום אמריקנית תיאר זאת כך: "עמיתים בכירים משתמשים במספר כלי AI. אם אין להם את הפתרון הנכון, הם מנסחים מחדש את השאלה, חוזרים על התהליך; אבל הזוטרים מסתפקים בתשובה הראשונה, הם מעתיקים, מדביקים וחושבים שסיימו. הם עדיין לא יודעים מה הם מחפשים, והסכנה היא שהם לא ילמדו מה לחפש אם ימשיכו לעבוד כך".
2. מיומנות גבוהה בניסוח פרומפטים מדויקים
לעובדים מנוסים יש יתרון מכריע כשמדובר בניסוח פרומפטים - הפקודות או ההוראות שנותנים ל-AI. מיומנות זו משקפת את מה שאנשי מקצוע מנוסים עושים כבר שנים כשהם מתדרכים צוותים או עובדים אחרים. הם יודעים לתת הוראות מפורטות, להתחשב בקהל היעד, ביעדים ובאילוצים - בדיוק מה שצריך כדי לקבל תוצאות טובות מ-AI.
דוגמה מהפרויקט: בעוד איש קריאייטיב זוטר בחברת פרסום עשוי לבקש מ-AI "כתוב טקסט לקמפיין קיימות", מנהל חשבון ותיק יידע לציין "כתוב טקסט לרשתות חברתיות בסגנון שיחתי עבור מותג אופנה בר-קיימא המכוון למילניאלים מודעים לסביבה, תוך הדגשת תהליך הייצור ללא פסולת של הלקוח שלנו ושמירה על טון אותנטי אך לא מטיף".
במובן מסוים, עבודה עם AI דומה להנחיית עובד חדש: צריך להסביר בדיוק מה רוצים, באיזה סגנון, ולמי זה מיועד - והעובדים המנוסים יודעים לעשות זאת מצוין.
3. יכולת זיהוי טעויות והקשרים לא מתאימים
הממצאים מראים שבניגוד לעובדים צעירים שנוטים לקבל תגובות AI שנשמעות נכונות מבלי לבדוק לעומק, לעובדים מנוסים יש את הידע המקצועי לזהות מתי משהו לא ממש מתאים. לפי החוקרים, הצעירים עובדים לפי "תחושת בטן" או "אינטואיציה" במקום לפתח כישורים אנליטיים. היכולת לזהות טעויות קריטית במיוחד בעבודה מורכבת שמסתמכת על שיקול דעת וניסיון.
4. פחות תלות ויותר ביקורתיות
סקר בקרב בני נוער אמריקנים מצא ש-72 אחוז השתמשו באפליקציות AI כמו צ'אטבוט או יועץ וירטואלי, וחלקם פונים לצ'אטבוטים עבור החלטות יומיומיות. לעומתם, עובדים מנוסים נוטים לגשת ל-AI עם גישה ביקורתית יותר, מה שמאפשר להם להפיק את המרב מהכלי מבלי להפוך לתלויים בו.
5. ראייה אסטרטגית ותמונה כוללת
עובדים מנוסים מביאים איתם הבנה עמוקה של התמונה העסקית, התעשייתית והארגונית. הם מבינים לא רק מה צריך לעשות, אלא גם למה וכיצד זה משתלב במטרות הרחבות - יכולת שעדיין חסרה לבינה מלאכותית ושעובדים צעירים עשויים לפספס. זה מאפשר להם להשתמש ב-AI בצורה אסטרטגית יותר, במבט על.
האתגר - וההמלצות
נכון, עובדים ותיקים רבים חווים את הבינה המלאכותית כמטרידה. כפי שאמר מנכ"ל אמריקני של תאגיד רב-לאומי גדול לחוקרים: "AI יכולה להוות אתגר קיומי, לא רק למה שאתה עושה, אלא לאיך שאתה רואה את עצמך". אבל זה בדיוק הזמן להישען על החוזקות.
החוקרים ממליצים לעובדים מנוסים:
- להתחיל בקטן - לבחור משימת עבודה קבועה אחת ולהתנסות בסיוע AI
- לתרגל ניסוח פרומפטים כאילו מתדרכים עמית זוטר
- להיות ספציפיים לגבי הקשר, אילוצים ותוצאות רצויות
- לבדוק את הפלטפורמות הבולטות: ChatGPT של OpenAI, קלוד של אנתרופיק, וג'מיני של גוגל
החוקרים מסכמים את מאמרם ב-The Conversation: "במקום עבודה שמתמלא יותר ויותר בתוכן שנוצר על ידי AI, היכולת שלכם לזהות מה לא ממש מתאים, ולדעת אילו שאלות לשאול, מעולם לא הייתה בעלת ערך רב יותר".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו