רוצים לרוץ יותר? אלו הטכנולוגיות שיעשו אתכם יותר מהירים

בעשור וקצת האחרונים עולם הריצה נחשף לחידושים טכנולוגיים שעוזרים לקבוע שיאי עולם חדשים פעם אחר פעם • איך זה קורה, ההשפעות על הגוף ומתי תהיה השפעה על הספורט העממי?

ריצה. צילום: AFP

מה צריך כדי לרוץ? לכאורה רק זוג רגליים (ואולי גם נעליים? תלוי את מי שואלים).

אבל, בעשור וקצת האחרונים, נכנסו לעולם הריצה חידושים טכנולוגיים ומחקריים שפרצו דרך ויצרו תור זהב בריצות הארוכות ובמיוחד בריצת המרתון האייקונית. נעלי העל (SUPER SHOES) עם טכנולוגית פלטת הקרבון לצד ידע ותכניות אימון מדויקות לקחו את היכולת האנושית כמה קילומטרים קדימה. ראינו עוד ועוד שיאי עולם מתרסקים בשיעורים שעלו על כל הציפיות וכמובן את האדם הראשון שירד מגבול השעתיים במרתון – בריצה שהייתה מופת לא רק של הרוח האנושית ושל שיתוף פעולה, אלא גם של שילוב ושימוש בטכנולוגיות על מנת למקסם את יכולותיה של האנושות.

במקביל, שעוני הריצה החכמים נהיו נגישים וזמינים למאות מיליוני אנשים ברחבי הגלובוס, מה שאפשר להמונים להיכנס לתחום הריצה בנוחות שמעולם לא הייתה קודם. כל זה הפך את הענף לפופולרי במיוחד, כשרק בשבוע שעבר התפרסם שלמרתון ניו יורק, הכולל כ-40,000 רצים, נרשמו השנה הכי הרבה רצים אי פעם, עד כדי כך שרק אחד מכל 25 התקבל למירוץ היוקרתי.

לונה צ'מטאי סלפטר במרתון ניו יורק, צילום: AFP

אז האם השיא מאחורינו? כנראה שממש לא, בשנים הבאות צפויים להיכנס עוד שלל חידושים טכנולוגיים שיקחו את הריצה, ובמיוחד את הרצים כמה צעדים קדימה, הנה טעימה חשובה:

1. טכנולוגיה לבישה

השעונים החכמים ילכו ויהפכו ליותר חכמים, זה יקרה עם עלייה בקונקטיביות והחיבוריות שלהם, עם התממשקות לעוד ועוד חיישנים מדויקים ואמצעי ניטור, הרבה מעבר לשעון ולרצועת הדופק שאנחנו כבר מכירים. נראה חיישנים לבישים שניתן לענוד או שישולבו בבגדי הריצה עצמם, הם יעקבו אחרי תנועות ומנח הגוף, עוצמת ויעילות המגע של כל רגל עם הקרקע (וואטים) וגם יספקו לנו עוד מדדים פיזיולוגיים. אמצעי אחד שנחשב לגיים צ'יינג'ר הוא חיישן שיאפשר מדידה רציפה של ריכוז הלקטט בדם.

מאמנים וספורטאי סיבולת מנוסים יודעים שרמת הלקטט היא אינדיקטור שמצביע על היכולת של ספורטאי לשהות ברמת המאמץ שבה הוא נמצא לאורך זמן, רמה גבוהה יתר על המידה מצביעה על כך שהספורטאי צפוי "להישרף" אם המאמץ ימשך יותר מדי. כיום זו בדיקה ארוכה ויקרה יחסית, שנערכת לכן אחת לכמה שבועות במקרה הטוב, בתנאי מעבדה וכוללת מספר רב של דקירות לדגימת הדם. את התוצאות מצליבים עם הדופק שנמדד במקביל לדגימה, ומזה הספורטאי אמור להשליך על הריצה בתנאי שדה, באימונים ובמירוץ ("אם הדופק שלי עכשיו הוא 183 כנראה שאני יכול לדחוף קצת יותר חזק למשך 10 דקות"). 

נשמע מסובך? קצת, אבל בעיקר זה כמו לקבוע מה כדאי ללבוש ביחס למזג האוויר היום, על פי מדידה אחת, בשעה אחת, ביום מסוים בחודש אפריל – יש לזה קשר למציאות אבל זה כנראה לא משקף אותה במדויק. כל זה צפוי להשתנות עם הכניסה לשוק של חיישני לקטט לבישים שיאפשרו וישדרו אל השעון מדידה רציפה לכל אורך הריצה, וממש כמו שהיום הרץ יכול לדעת מה הדופק שלו בכל רגע נתון, יהיה ניתן לדעת גם מה רמת הלקטט ולקבוע את המהלכים בריצה בהתאם. בדומה, צפוי שנראה גם ניטור של חומציות הדם, רמות הסוכר והמלחים בו, וגם של טמפרטורת הגוף  - כל זה יעזור לרצים להיות מדויקים יותר, להתאמן נכון יותר, להימנע מפציעות ולהגיב בזמן אמת לשינויים הפיזיולוגיים ולמתחרים.

ריצה, צילום: Getty Images

אביזר נוסף שצפוי לתפוס את מקומו על המסלולים והפודיומים הוא משקפי ריצה הכוללים תצוגה חכמה של מציאות רבודה - AR. הרעיון הוא פשוט וכבר נמצא בשוק בשלבי הטמעה שונים אבל להערכתנו הולך לתפוס תאוצה. כל המידע והמטריקות השונות מהשעון יוצג באופן רציף על המשקפיים של הרץ בדומה ל"קסדת טייסים", לא יהיה יותר צורך להרים את היד כדי להסתכל על המדדים או לדעת אם נמצאים בקצב הנכון משום שהכל יהיה פשוטו כמשמעו "מול העינים"/"בקצה האף". זה כמובן יפתח אפשרויות נוספות, אם מתחום הגיימיפקציה – משחוק, כמו למשל התחרות מול אווטאר של אימון קודם, קצב רצוי, או רץ אחר. ואם מתחומים פרקטיים כמו עזרה בניווט, דמיינו שמול העיניים מופיעה לכם המפה, חץ שמראה את כיוון ההתקדמות הרצוי או התראה על פניה מתקרבת. האפשרויות רק מתחילות כאן והדמיון ניצת מהשילוב בין משקפיים חכמים לבין הטכנולוגיה הבאה שנדבר עליה.

2. מסילות ריצה מתקדמות

מסילת ריצה היא דבר פשוט לכאורה, סרט נע שרצים עליו, אבל אנחנו רואים התקדמויות גם בתחום הזה, ואנחנו מתכוונים הרבה מעבר למסילות שנכנסו בשנים האחרונות ומציעות כבר היום מסכי טאץ' גדולים עם חיבור לסטרימינג, אודיו, ותצוגה של נופים מרהיבים. אנחנו מדברים על מסילות שיודעות לדמות סוגי משטחים (כביש, מסלול רקורטן, שטח) והתנגדות שונים, כמו ריצה עם מצנח, או דחיפת מזחלת, ואנחנו מדברים גם על מסילות שיהפכו לרב ממדיות.

בחודש ינואר האחרון השיקה חברת דיסני (כן כן, דיסני של הסרטים) את ה-HOLO TILE משטח תנועה רב כיווני שמאפשר למשתמש "לזוז" לכל כיוון, ובכל קצב, ולהישאר במקום. הרעיון הבסיסי והמבריק של דיסני הוא לשלב את זה עם מציאות מדומה – VR לשיפור חוויית המשחקיות שהטכנולוגיה הזו יודעת להציע.

אליפות העולם באתלטיקה. למסילות הריצה יש משמעות מכרעת בביצועים, צילום: איי.אף.פי

עכשיו קחו את היכולת הזו, הוסיפו לה עוד קצת פיתוח והתאמות לאופן התנועה וליציבות של רצים ושלבו אותה עם משקפי VR או AR שמציגים מסלול ריצה ועליו אווטארים של שאר חבריכם לקבוצה או שאר המתחרים בדבוקה וקיבלתם את הדור הבא של אימוני הריצה. במוקדם או במאוחר כנראה שנראה גם תחרויות ריצה שיערכו בפורמט הזה.

3. ניתוח ושיפור טכניקה באמצעות בינה מלאכותית

יעילות ביומכנית = מהירות גדולה יותר לאורך זמן רב יותר. כבר היום קיימים כלים מצוינים לניתוח ביומכני של ריצה, אבל הם נמצאים במעבדות מיוחדות והנגישות שלהם יחסית נמוכה. אז מה נראה בשנים הקרובות? את היכולות האלה יוצאות אל העולם הגדול ונהיות זמינות וזולות לציבור הרחב.

הדרך להשגת יעילות ביומכנית מתחילה באיסוף נתונים לגבי מנח הגוף והתנועתיות, באמצעות חיישנים לבישים כמו אלו שדיברנו עליהם בחלק הראשון. כדי לנתח אותם ולהפיק מהם תובנות שיעזרו לנו לשפר את סגנון הריצה אנחנו הולכים לראות יותר ויותר שימוש באמצעי בינה מלאכותית. אבל ה-AI תשמש אותנו לא רק לעיבוד הנתונים אלא גם כדי לאסוף נתונים כאלה מתוך צילומי וידאו פשוטים. כך שלכל רץ תהיה בסמארטפון שלו מעבדת ריצה ניידת. השלב הבא יהיה לקבל תרגילים ספציפיים שמותאמים לרץ הספציפי שיעזרו לנו לחזק את מה שצריך על מנת לשפר בדיוק את אותה יעילות ביומכנית וכמובן לשמור עלינו מפני פציעות.

עכשיו דמיינו רץ שנהנה משילוב של כל הטכנולוגיות האלה יחד, הוא רץ על מסילה חכמה ורב ממדית, שמדמה למשל מסלול אתלטיקה. מתחרה ביריבים הנמצאים במקומות אחרים בעולם, נתונים לגבי מצבו הפיזיולוגי מוצגים לו כל העת מול העיניים ובסיום הריצה הוא מקבל דו"ח ביומכני שיסייע לו להגיע רחוק יותר ומהר יותר. נשמע כמו מדע בדיוני?

ריצה

אומנם זה טור על ריצה למרחקים ארוכים, אבל העתיד הזה ממש לא רחוק, הוא נמצא מעבר לפינה. כל הטכנולוגיות האלה כבר קיימות, הן נמצאות בשלבי פיתוח כאלה ואחרים וחלקן כבר מתחילות לצאת לשוק. הן עתידות להפוך את הריצה לא רק למהירה יותר, רחוקה יותר, וחזקה יותר אלא גם לנכונה יותר, אישית ומדויקת יותר, וגם זמינה ונגישה יותר. גם ברמת המקצוענים, רמת העלית, וגם בספורט העממי.

אור שיזף - מרתוניסט ומאמן ריצה, נפצע בגפיו במלחמת שבעה באוקטובר ועובר שיקום במטרה לחזור לריצה, סטודנט בתכנית ניהול חדשנות בספורט של מכון וינגייט וקבוצת קולוסיאום ספורט.

israelhayom

הכתבות ועידכוני הספורט החמים אצלך בטלגרם

להצטרפות

אורן סימניאן - יועץ ומלווה ארגוני ספורט ובריאות, משקיע ומרצה בתחומי הספורט והטכנולוגיה. מייסד קבוצת החדשנות קולוסיאום ספורט.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר