"אוהד הפועל תל אביב לא צועד לבד – לא בחייו, וגם לא במותו"

אוהדי הפועל ת"א רבים נרצחו בטבח ונפלו בקרבות בדרום, וחבריהם החליטו להנציחם והקימו חמ"ל אוהדים אדום לטובת החיילים, תושבי העוטף והמשפחות השכולות • מייסד הפרויקט, מור עזרן: "האהבה לקבוצה תפסה מקום חשוב אצל הנרצחים"

אוהדי הפועל ת"א באחת ההלוויות. צילום: יוסי זליגר

השם של הנרצח הראשון שהותר לפרסום בבוקר 7 באוקטובר היה זה של אופיר ליבשטיין, ראש המועצה האזורית שער הנגב, שהיה חלק מכיתת הכוננות של קיבוץ כפר עזה, יצא להגן על התושבים ונפל בקרב מול המחבלים הארורים. ליבשטיין ובנו ניצן, שגם הוא נרצח, היו אוהדים מושבעים של הפועל ת"א, ולצערו הרב של הצד האדום בתל אביב, מאז נודע כי עוד עשרות אוהדים של הקבוצה נפלו בקרבות או נרצחו - כמויות שישאירו כיסאות רבים ריקים ולבבות שבורים ביציעי בלומפילד.

במקביל לעצב הגדול, מור עזרן, בן 29, מנהל פרויקטים בחברת הייטק, יושב שער 5 בבלומפילד ואוהד שמוכר ברשתות החברתיות כמעט לכל אוהד אדום, הגיב במהירות ופתח חמ"ל אוהדים שכיום מאגד כ־45 מתנדבים הפועלים בשלושה נושאים. הראשון הוא איסוף תרומות עבור חיילי צה"ל בחזית ותושבי עוטף עזה. עד כה נתרמו כ־40 אלף שקלים לרכישת ציוד לעוטף וציוד מגן עבור חיילים בשטח, מזון וציוד ספורט כגון סלים, שערי כדורגל, כדורי סל לילדים עבור הפגת המתח והתרעננות.

פעילות נוספת היא חיבור בין תושבי העוטף והצפון לבין תושבי המרכז והשרון לאירוח משפחות הזקוקות לכך. הפעילות המרכזית היא הנצחה של הנופלים אוהדי הפועל וליווי של משפחותיהם. בחמ"ל הוקם צוות ייעודי שאוסף ומרכז את שמות הנופלים וסיפוריהם, ואלה מועלים לאתר אינטרנט שהוקם לצורך הנצחתם - red4red.co.il. עוד דואגים המתנדבים לעטוף את משפחות הנופלים ומגיעים כמעט לכל הלוויה של אוהד הקבוצה.

"הרעיון עלה לי כבר באותה שבת", מספר עזרן. "גייסו את גיסי ואת אחי וקיבלתי אינדיקציות על חוסרים, ותוך כדי כך גם התחלתי להבין שיש מספר גדול של נרצחים, שלא מעט מהם היו אוהדי הפועל. אחרי כמה שעות התבשרתי על מותו של עידן רז ז"ל, שאותו אמנם לא הכרנו אישית אבל היינו חברים בקבוצת ווטסאפ של אוהדי הפועל שהפכה לקהילה מגניבה. לאחר מכן שמעתי שנאור לוי, שאני מכיר את אח שלו והאבות שלנו חברים - נעדר. נוצר חיבור בין הצד האישי לבין האהבה להפועל אשר גרם לי להבין שאני חייב לפעול לטובת חיילי מילואים ויושבי העוטף, ושאנשים רבים יצטרכו תמיכה כספית ונפשית. אספנו בהתחלה כספים ותרומות, ואז רצינו לעשות משהו יותר קהילתי, וזה התפתח לחמ"ל האדום. השתדלנו להגיע לכל הלוויה, לתמוך במשפחות גם לאחר השבעה, הענקנו למשפחות חולצות ממוסגרות עם שם הנרצח. עם כל הצער, אתה מרגיש שאתה עושה קצת טוב לאנשים".

עידן רז ז"ל,

את טיפת האור הזו רואים אנשי החמ"ל כאמור בתגובות של המשפחות, שהחיבוק של אוהדי הקבוצה מספק להם מעט נחמה. לפעמים התמיכה שהם מקבלים בשבעה נותנת להם עוד פרספקטיבה בנוגע לאהבה הגדולה של בן משפחתם שנפל לקבוצה שאהד.

"אתי רז, אמא של עידן שנפל, אמרה שלפעמים במשפחה הם אפילו צחקו כמה הוא מטורף על הפועל כי זה לא משהו שבא לו מהבית. היא לא האמינה איזו תמיכה עצומה שהמשפחה קיבלה דווקא מאוהדי הפועל. עוד לפני השבעה עטפו אותה אוהדים, זה מרחיב למשפחות את הלב. הרבה פעמים זה גם הפוך, התמיכה והחיבה מצד המשפחות לאוהדים. מהשיחות עם המשפחות מבינים כמה האהבה להפועל תפסה מקום אצל הנרצחים. אצל לא מעט מהנופלים סימן ההיכר שלהם היה הקבוצה שהם אוהבים יותר מכל דבר אחר".

נאור לוי ז"ל,

סיפור נוסף שבו נתקל עזרן וגרם לו ולחבריו להבין אפילו עוד יותר את המקום שממלאת האהבה לקבוצה בחייהם של אנשים, היה לאחר היוודע מותו של נאור לוי ז"ל. "כשהגעתי להלוויה של נאור ראיתי המון אוהדי הפועל, אבל כשבאתי לשבעה מה שקיבל את פני הבאים היה החולצה הממוסגרת שהכנו עבורו ועוד דברים שאוהדים נוספים הכינו. נאור היה אוהד מגיל צעיר והלך שנים למשחקים עם אחיו, סתיו. בשנים האחרונות הוא מיעט להגיע למגרשים היות שהוא היה די.ג'יי מוערך והקדיש את חייו לזה, אבל כשבנאדם הולך מאיתנו אתה מבין כמה הפועל נמצאת אצלו בנשמה. אנשים שלא הכירו אותנו הרגישו חיבור לבנאדם דרך הסיפורים על הפועל".

ירון שי ז"ל,

אחת ההלוויות הזכורות ביותר מאז פרוץ המלחמה היתה זו של ירון "נוני" שי (בנו של הח"כ לשעבר יזהר שי), שנפל בקרבות בבוקר החדירה של מחבלי חמאס. באופן סמלי וקורע לב, אחיו הגדולים - אופיר וליאור - שהגיעו כמובן להלווייה בחולצות של הפועל, דאגו כמה חודשים קודם לכן לתרומת כרטיסים לילדי העוטף למשחק הבית הקריטי מול עירוני קריית שמונה, שקבע כי הפועל נשארה בליגה.

האוהדים בהלוויה של חברם ליציע. "הקבוצה היתה אצלו בנשמה", צילום: ללא קרדיט

בשבוע שעבר החל פרויקט נוסף ומרגש, ובו אוהדי הקבוצה מקדישים ציורי גרפיטי ברחבי המדינה עם שמותיהם של הנופלים, וגם שמו של שי הופיע על אחד מהם. "כל אוהד הפועל צריך לדעת שהוא אף פעם לא יצעד לבד – לא בחייו, לא כשייצא למילואים וגם לא אחרי לכתו. נלווה אותו וגם את המשפחה שלו בכל מה שיצטרכו", אומר עזרן.

ועוד משהו לסיום. בימים שלפני פרוץ המלחמה, אוהדי הכדורגל בישראל התאחדו בצורה חסרת תקדים אל מול ההאשמות של שר התרבות והספורט על אחריותם באלימות שיש במגרשים. כשאני שואל את עזרן איך הוא מסתכל על הימים האלה בפרספקטיבה עכשיו לאור הימים הקשים שאנחנו עוברים הוא מסכם.

israelhayom

הכתבות ועידכוני הספורט החמים אצלך בטלגרם

להצטרפות

"אוהדי הכדורגל בכלל והפועל בפרט הם חלק מרכזי בחברה הישראלית, הם חלק מהעם, נרצחים, נחטפים לצערנו, חלק מהתרבות וההוויה הישראלית. ניסו להכתים את אוהדי הכדורגל, במיוחד את אוהדי הפועל כאילו הם ממודרים מהעם, מוקצים ולצערנו קיבלנו הוכחה מדממת שזה בדיוק ההפך הגמור. אוהדי הפועל ערכיים, אזרחים מהשורה הראשונה, חוד החנית של החברה וזה מה שהפרויקט בא להדגיש. היום כל אזרחי ישראל משתתפים בכאבם של אוהדי הפועל. קיבלתי עשרות הודעות בנוסח 'חשבתי עליכם משהו אחד ועכשיו אני חושב משהו אחר'. זה הניצחון של כל החברה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר