שמואל פרנקל: "אני פורש בשיא, השגתי כל מה שרציתי"

יו"ר המינהלת היוצא, בראיון פרידה בפודקאסט חיובים של "ישראל היום" • ההצלחות: "השארתי ליגה מקצוענית עם יותר כסף" • הסכסוך עם איגוד הכדורסל: "הרבה אגו" • והעברת הסמכויות מידי הדירקטוריון: "בהתחלה היה גיהינום, היום אפשר לנהל"

שמואל פרנקל. "אסור שיהיו יותר מ־12 קבוצות בליגה", צילום: עמי שומן

פחות משבועיים לאחר שסיים את תפקידו כיו"ר מינהלת הליגה, שמואל פרנקל התארח בפודקאסט חיובים של "ישראל היום", ובראיון בלעדי סיכם קדנציה ארוכה של עשר שנים מלאות אירועים, משברים ואתגרים.

"העצה הראשונה שאבנר קופל (יו"ר המינהלת הקודם, י"מ) נתן לי היתה שאם אני אביא יותר כסף - אני אהיה בסדר. כשנכנסתי, ההכנסות היו 17 מיליון שקלים - והיום זה 40 מיליון, אז מבחינת הכסף עשיתי עבודה טובה. הליגה היום מקצוענית ותחרותית, ויש עלייה במספר הצופים באולמות ובטלוויזיה. יש הרבה קבוצות שמשחקות באירופה בזכות המענקים שנתנו לקבוצות שמשתתפות באירופה".

מה לא הספקת לעשות?

"אולמות. לא יכול להיות שבאילת או בהרצליה ישחקו באולמות של תיכונים. ראינו מה אולם חדש עשה להפועל חולון. היו עיכובים בעניין האולמות, ולשמחתנו השנה אילת והרצליה זכו בקול קורא. אי אפשר שבליגת העל ישחקו בבתי ספר. חוץ מזה עמדתי ברוב המטרות שהצבתי לעצמי".

שמואל פרנקל. קדנציה ארוכה של עשר שנים מלאות אירועים, משברים ואתגרים, צילום: דני מרון

דיברת על ההצלחות שלך, אז למה היו יו"רים שלא רצו שתמשיך לקדנציה מלאה?

"אני לא חושב שלא רצו. כשסיימתי את הקדנציה השנייה, הכנתי מכתב שאני מסיים את התפקיד וכבר נתתי לדוברת. הגיעה אלי משלחת של שלושה יו"רים שביקשו שאמשיך לעוד שנה וחצי, כדי שאסיים עשר שנים, אז הסכמתי. אחרי זה כל הדירקטוריון אישר את ההחלטה פה אחד. חברים טובים אמרו לי לפרוש בשיא והרגשתי שהשגתי את כל מה שרציתי, ועכשיו צריך מישהו אחר".

אחד הדברים שניסית לעשות והצלחת חלקית זה להעביר את הניהול מידי חברי הדירקטוריון ליו"ר.

"היו"רים עושים עבודה טובה בקבוצות ואני מאוד מעריך אותם על זה. הם קמים בבוקר וחושבים איך לעשות טוב לקבוצות שלהם. חלקם גם עושים את זה בהתנדבות. אבל כשהגעתי היה מאוד קשה לנהל את העסק. כל יו"ר משך לכיוון שלו, והיו כאלה שהתאגדו לקבוצות לחץ. אז הקמנו את האקזקוטיבה עם שלושה דח"צים וקול כפול שלי, ככה יכולנו להסתכל על טובת הכדורסל והליגה ולא מה טוב לקבוצה מסוימת".

שמואל פרנקל. "היה המון אגו באיגוד", צילום: דני מרון

היו"רים יסכימו לשחרר את הכוח מהידיים שלהם?

"הם לא רצו לשחרר את הכוח מהידיים שלהם, אבל לא הייתי ממשיך בתפקיד אם האקזקוטיבה לא היתה קמה. לא היה אפשר לנהל, זה פשוט היה גיהינום. רציתי סמכויות של קומישנר כמו ב־NBA, ובאמצעות האקזקוטיבה כבר יכולנו לנהל והעברנו הרבה החלטות".

יש משהו שאתה מתחרט עליו?

"יכול להיות שיש, אבל אני לא זוכר כרגע להגיד לך. אין משהו שעולה לי שאני מתחרט עליו. אני מרוצה מאוד ממה שהשגנו במהלך השנים".

מקום קבוע למשחקי מכבי ת"א בתשלום מלא בלי הנחות, צילום: אלן שיבר

היו הרבה דיבורים על הקשר שלך עם מכבי ת"א במהלך השנים.

"יש לי מנוי למשחקים של מכבי כבר 35 שנים, מקום קבוע בתשלום מלא בלי הנחות. יום אחד מגיעה חבורה של 30 אוהדים, שבאו באמצע משחק להרביץ לי, ואחד מהם אמר לי באוזן 'אני אסגור איתך חשבון'. הם נפגשו איתי לפני ודיברו על לחזור לשיטת סדרות במקום פיינל פור. אמרתי להם שיחכו עוד שנה וזה יקרה, אבל הם לא קיבלו את זה. משחק אחרי זה הם הדביקו לי כתובות נאצה על הכיסא".

התלוננת לא מעט במהלך השנים על הליגה הלאומית, והיו כמה תאקלים עם האנשים שלה.

"מבחינתי, הליגה הלאומית היא הבעיה הגדולה של הכדורסל הישראלי. זה קשור גם למספר העולות והיורדות. קשה מאוד לעלות מכיתה א' לאוניברסיטה. לצערי הגדול, הליגה הלאומית לא מנוהלת ולא משווקת. עבור ליגת העל זו צרה גדולה, כי לא צומחים משם מספיק שחקנים ישראלים טובים.

"מבחינתי, הליגה הלאומית היא הבעיה הגדולה של הכדורסל הישראלי", צילום: יעל הראל, מנהלת הליגה הלאומית

"חלק גדול מהקבוצות שם לא מוכנות לעלייה, וראינו שברוב השנים כשהיו שתי עולות - לפחות אחת מהן לא הצליחה לממש את העלייה. קשה מאוד לקפוץ מתקציב של חצי מיליון-מיליון שקלים ל־6.5 מיליון. היינו רוצים לקחת את הליגה הלאומית תחת הניהול שלנו, אבל האיגוד לא יסכים". 

נוצרו דם רע ומאבקי אגו אישיים בינך לבין ראשי איגוד הכדורסל, שהובילו לסכסוך המתמשך בין הארגונים. לא היה אפשר לפתור את זה?

"היה המון אגו באיגוד. מהצד שלי לא היה שום אגו. נלחמתי רק לטובת המינהלת. יכולתי להיות ילד טוב ולהגיד כן על כל בקשה שלהם, אבל אני בהתנדבות ולא חייב לאף אחד טובות, ויכולתי לשים את המפתחות בכל רגע, אז התעקשתי על הדברים שטובים לליגה".

שמואל פרנקל. סוף עידן במנהלת, צילום: אלן שיבר

מה העצה הכי טובה שאתה יכול לתת למחליפך?

"כסף זה דבר קריטי, וככל שהקבוצות יקבלו יותר כסף - זה ישפר את הליגה. אני חושב שאסור שיהיו יותר מ־12 קבוצות בליגה. אם יהיו 14, זה יפגע בליגה.

israelhayom

הכתבות ועידכוני הספורט החמים אצלך בטלגרם

להצטרפות

"בוועדת האיתור עמדתי על זה שיתנו לו יותר סמכויות, והיו"רים אמרו שהם יעשו את זה. הם לא יתנו את הכל, אבל זה תלוי בו. הוא נחרץ ויודע לאן הוא נכנס. הוא יודע להתנהל ומקושר ושמעתי עליו דברים טובים. לא יתנו לו - הוא יצטרך לקחת וליזום".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר