רוני לוי: "הקהל היה שלילי, נגדי ונגד הקבוצה"

"עזבתי את הפועל ב"ש כשהיא עוד התמודדה על האליפות" • "הספיקה לי המנוחה, אני עם הפנים לאתגר הבא" • "גם לפני שבניון הגיע לנבחרת ישבו איתי בהתאחדות והייתי מועמד לאימון" • כמעט ארבעה חודשים לאחר שפוטר מסגנית האלופה, רוני לוי מוכן לחזור לגלגל

רוני לוי. יחתום בכרמל, צילום: מאור אלקסלסי

כמעט ארבעה חודשים עברו מאז פוטר רוני לוי מהפועל ב"ש. הוא שמר על שתיקה וחיכה לרגע הנכון מבחינתו כדי לדבר על מה שחווה במועדון, שאותו עזב במרחק 6 נקודות בלבד מהפסגה וברבע גמר גביע המדינה.

בראיון מיוחד ל"ישראל היום", לוי דיבר על מה שקרה בדרך לפיטורים. "אחרי פתיחת עונה מטורפת היתה תקופה פחות טובה, וזה טבעי. היה לחץ מהקהל ומהתקשורת בהתאם לציפיות. בשלב הזה, אם הולכים איתך אז עוברים את הגל. קבוצות חזקות עוברות אותו. בב"ש החליטו שלא ללכת עם המאמן, ואני לא מתלונן".

אבל עזבת כשעוד הייתם במאבק על כל התארים בליגה, לא חשבת לבקש לנסות ולהמשיך?

"עזבתי את ב"ש במצב שהיא עדיין מתמודדת על האליפות. ראיתי אופי, מנטליות חזקה, אין יותר מזה למאמן. לא ספגנו יותר משני שערים, היו לנו שלושה הפסדים, וספגנו גם בהם גול אחד בלבד. לגבי השחקנים, חייב להגיד, ללא דופי. מאוד אהבתי לאמן אותם. גם אליניב ברדה, אביתר אילוז. אבל בסוף בחרו להיפרד, וזה בסדר".

רוני לוי. "חיפה, מכבי ת"א או ב"ש - זה הכל", צילום: דני מרון

אבל מתחילת העונה האווירה סביב היתה לא טובה, גם מול האוהדים שרצו לראות כדורגל טוב יותר. לא הרגשת שזה יכול להוביל אותך למקום הזה?

"בהחלט כן, הרגשתי את זה מהרגע הראשון. ידעתי שהמצב נפיץ, אבל לפעמים זו הסיטואציה. עשיתי את המקסימום בצד המקצועי כדי לפרק את רעשי הרקע האלה. היום, אולי קצת מאוחר בגילי, אחת הבעיות והשגיאות שלי היתה אי־תיאום ציפיות יחד עם המועדון והבעלים".

מה זאת אומרת?

"למשל, עם בית"ר ירושלים סיימתי שלישי בקבוצה שכמעט ירדה ליגה, ובעל הבית יצר אווירה של 'איך לא לקחנו אליפות'. בשביל לקחת אליפות צריך לייצר שנה-שנתיים של בנייה. זה מה שעשינו בב"ש.

אל יניב ברדה. לוי יודע גם לפרגן, צילום: אלן שיבר

"בנינו סגל חדש עם 14 שחקנים, וצריך זמן כדי לקבל מה שרוצים. רשמנו 16 משחקים ללא הפסד, ספגנו הכי מעט, תוצאות הכי טובות במשחקי חוץ, אז כן היו דברים שהייתי פחות שבע רצון מהם: בכדורגל השוטף, בהנאה, אבל אלה דברים שלפעמים לוקח זמן לספק. אי אפשר בכל שנה להחליף את כל השחקנים ולקבל הצלחות מיידיות. ברגע שהבעלים והמועדון לא משדרים איתך על אותו גל ציפיות, אז קשה להצליח".

לא ערכת תיאום ציפיות עם אלונה ברקת? די ברור שהיא כיוונה לאליפות.

"כשישבתי איתה בפעם הראשונה, זה לא היה השיח ולא הוזכרה המילה הזאת. בב"ש מאוד השקיעו, נבנה בסיס נהדר ורציני, קבוצה חזקה ואיכותית. כאב לי שבנינו סגל נהדר, צוות טוב, וזה התפרק. אותי זה מאכזב מאוד".

"בכדורגל, כמו בחיים, אתה בוחר את האתגר שלך"

בחודש שעבר מונה יוסי בניון לתפקיד המנהל המקצועי בנבחרת, והשמועה המיידית היתה שימנה לצידו את חברו רוני לוי לתפקיד המאמן, האיש שהוא הכי מעריך מבחינה מקצועית. בראיון למוסף "שישבת" סיפר בניון על רוני לוי אחר, שלא מוצג בכלי התקשורת, והבהיר כי יש פער בין מה שרואים מבחוץ להיכרות האישית, בטח מבחינה מקצועית בכל הקשור ליכולת האימון.

רוני לוי. "בכדורגל, כמו כל דבר בחיים, אתה בוחר את האתגר", צילום: אודי ציטיאט

"הוא צודק", מודה לוי, "קראתי את הראיון. לשמוע דבר כזה מגדול השחקנים שלנו זה דבר גדול. כשליאור רפלאוב או יניב קטן מדברים ככה, ובסוף אינטרסנט כזה או אחר אומר דברים אחרים - זו בחירה של אנשים למי להקשיב.

"אני מאוד אוהב את יוסי כבן אדם, הוא איש יקר ולא סתם הוא מצליח בנבחרת ישראל. טוב שיש אנשים כמו יוסי בכדורגל. לגבי הרמה האישית? שגיתי, אני צריך יותר לדבר בתקשורת ולהביע את עצמי. לפעמים אין לי כוח להגיב לכל דבר, אבל כן, עשית ולא אמרת? כאילו לא עשית. במצב הזה גם מועדון צריך להבליט את הדברים הטובים. חוץ מזה, אם אתה מתראיין לאחד, אז אצל אחרים מחפשים אותך. ככה זה לצערי".

מה תגיד לאלה שאמרו שהיית מועמד לנבחרת רק בגלל יוסי בניון?

"גם לפני שיוסי הגיע, ישבו איתי בהתאחדות והייתי מעמד לנבחרת. וילי רוטנשטיינר רצה אותי בנבחרת הצעירה ודיבר איתי שאחליף את אנדי הרצוג כשיגיע הזמן, וזה לא צלח כי הייתי תפוס. יוסי קיבל החלטה טובה עבורו ועבור הנבחרת. אני סומך עליו מקצועית".

אחרי כמה חודשים בבית, אתה רוצה לחזור לאמן או שצריך עוד חופש?

"תמיד יש לי תשוקה ורעב. זה הדבר שאני הכי אוהב: הספיקה לי המנוחה, ואני עם הפנים לאתגר הבא עם רצון גדול. זו תקופה שהכל תפוס, גם בארץ וגם בחו"ל. קפריסין, רומניה ויוון הן אופציה. יש לי שם טוב ומכירים אותי".

אלחמיד. שחקן מצוין עם הרבה בעיות פרסונליות, צילום: אודי ציטיאט

הגדולות תפוסות. תלך לאמן בקבוצה קטנה יותר בארץ? 

"בכדורגל, כמו כל דבר בחיים, אתה בוחר את האתגר. להיות בחיפה או במכבי ת"א ולהתמודד על אליפות, זה אתגר. לבוא לבית"ר במצב קשה מאוד ולהתמודד נגד הירידה, להשאיר אותה בליגה ולחגוג כאילו לקחת אליפות? זה גם אתגר. זה שווה ערך לאליפות עם חיפה. היה לי את אותו סיפור עם נתניה בזמנו, מקום שאני מאוד אוהב.

"אנשים אמרו לי 'זה מסוכן, הקבוצה בפירוק'. הגעתי לשם ועשיתי תקופה נהדרת: נשארנו בליגה, ערן לוי פרח, דיא סבע הצליח, ומשם חזרתי לחיפה. לאמן את גדי קינדה ושהוא יוצא לחו"ל, או את רמזי ספורי שמגיע לנבחרת - זה סיפוק גדול לא פחות מתארים והצלחות אישיות". 

רוני, מאז האליפויות עם מכבי חיפה לא זכית עם מועדון בארץ באליפות, זו עובדה. למה זה קרה?

"אתה מתמודד לפי הכלים שיש לך. אימנתי במכבי פ"ת, והסיטואציה היתה לשרוד בליגה, כנ"ל בנתניה ובבית"ר. בחו"ל, עם אנורתוזיס ואוניראה, התמודדנו על אליפות. בקדנציה השנייה שלי בחיפה לא היתה בשלות לקחת אליפות. לבית"ר הגעתי לפני שנתיים כשהתמודדה על הירידה. לקחנו את גביע הטוטו, מקום שלישי, וזה היה בסדר.

לןי עם אריק בנאדו. סיימו את דרכם כבר באמצע העונה,

"עכשיו, בב"ש, מכבי ת"א ומכבי חיפה היו טובות מאיתנו. אתה לא יכול להיות הכי חזק אחרי שאתה מחליף 14 שחקנים, לא יכול להיות. עכשיו יש בסיס טוב עם תחלופה לא גדולה, ואפשר לייצר אליפות.

"מי תיקח אליפות בעונה הקרובה? חיפה, מכבי ת"א או ב"ש - זה הכל. לחיפה יש יתרון בזכות ההמשכיות, וגם למכבי ת"א. בב"ש הייתי על 82 אחוזי הצלחה וחיפה היו על 80, כך שבעונה קצת פחות טובה שלהם היינו יכולים ללכת עד הסוף. הקהל היה שלילי, נגדי, נגד הקבוצה, וזה לא משנה אם אני או המועדון עשינו משהו לא בסדר. כשעזבתי, ב"ש ירדו ל־50 אחוזי הצלחה, אבל זכו בגביע. שמח עבורם ועבור ברדה".

אז מה השתנה בב"ש אחרי שעזבת?

"הדינמיקה מול הקהל בעיקר. אני מפרגן להם על כך ולאליניב שיש לו את זה מול האוהדים; מצד שני, הקבוצה הפסידה בהפרש של שלושה שערים, וזה לא קרה אצלי".

מה קרה מול חאתם עבד אלחמיד? הוא סירב לשחק אצלך כמגן? הוא גם נטש את אחד האימונים בגלל זה.

"בוא נציג את הדברים בצורה מדויקת: חאתם שחקן מצוין עם הרבה בעיות פרסונליות. אני אומר כאן שהוא מתאים לשחק כבלם. במקרה המדובר, הוא יצא החוצה, ננזף, נקנס ויישר קו. מכאן הוא היה מאוד חיובי לקבוצה.

"בדרך היינו בעוד תהליך או שניים והוא קיבל בראש, זה לא יצא לתקשורת. התפקיד שלי הוא לנסות להוציא את המקסימום משחקן שנקנה במיליון דולר. במישור הזה דווקא כן השתפרתי - אני יותר קשוב וסומך על עצמי שדברים כאלה לא ישפיעו על הקבוצה אם שחקן אחד עשה טעות.

יכול להיות שרוני לוי של לפני 20 שנה היה חותך את זה ישר?

"גם בעבר כשמישהו עשה טעות, הייתי נותן מכה, כמובן מטאפורית, אבל פותח דלת. חאתם בא, התנצל, יישר קו וזהו. אם לא - הוא היה נשאר בחוץ. אני כן קפדן. אני דורש מקצוענות ולא מקבל קיצורי דרך. לפעמים אני שומע פרשנים ומגחך. 'תן לצעירים', אני שומע. קידמתי עשרות צעירים, אבל מודריץ', בנזמה, קרוס, הם ותיקים שלקחו את ריאל לאליפות אירופה. בסוף צריך למצוא איזון, וזו עבודה של מאמן". 

רוני לוי. "אהיה אפילו קפדן יותר. לא אקח כל דבר", צילום: דני מרון

לקראת הקבוצה הבאה - מה שהכיסאות המוזיקליים בכדורגל הישראלי יפנו, אתה תיקח?

israelhayom

הכתבות ועידכוני הספורט החמים אצלך בטלגרם

להצטרפות

"אהיה אפילו קפדן יותר. לא אקח כל דבר. אני רוצה סביבת עבודה טובה, ולפעמים צריך להתאים את עצמך לשוק. אני נותן לעצמי קרדיט, שרוב המועדונים שעבדתי בהם רצו אותי שוב. זה מעיד על האיכויות שלך כמאמן, אבל בעיקר כבן אדם".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר