המדינה הדו־לאומית שבדרך

למה לא לבטל את הרעיון של הפרדה מהפלשתינים או של הקמת אוטונומיה לצד ישראל, ולקיים חוק אחד ושוויון אזרחי לכל מי שחיים כאן, בין הים לנהר?

העיר העתיקה בירושלים (ארכיון), צילום: אורן בן חקון

ממשלת ישראל מנהלת את המלחמה ברצועת עזה, ובאופן תמוה ומוזר מסרבת לדון בעתיד הרצועה. מכאן שהממשלה לא יודעת מה רצונה, ומה בדיוק צריך לעשות בכל ההיבטים הקשורים למלחמה, כשם שאינה יודעת לנהל את המשבר האזרחי, שכולל עשרות אלפי מפונים בדרום ובצפון.

אין כל קשר בין שאלת היום שאחרי לבין אידיאולוגיה או תמיכה ברעיון של שתי מדינות. הדבר אמור לבחון את ייצוב השלטון ברצועה ואת שיקומה מחדש אחרי שנהרסה כמעט כולה במלחמה, לטובת ישראל ולטובת תושבי הרצועה.

אני יודע שהרעיון של מדינה ישראלית אחת ליהודית ולערבים הוא רעיון שמעצבן הרבה יהודים, ייתכן שאת השמאל אפילו לפני הימין. אך דעתי האישית היא שחלף הזמן שבו אפשר להקים מדינה פלשתינית

נוסף על כך, הדבר אמור לפתוח עבור ישראל והאזור הזדמנויות רבות, ולא רק נורמליזציה עם סעודיה.

ברור שהסיבה העיקרית לאי־הדיון בממשלה על נושא היום שאחרי היא החשש מהפלתה, ושהגורמים שמונעים דיון כזה מגיעים מתוך הממשלה - חלק מהם מגיעים ממפלגת השלטון עצמה, וחושבים שחוסר דיון בשאלה הזו ישרת את המטרות שלהם כי הם שואפים שישראל תכבוש את רצועת עזה באופן טוטאלי.

אך אם נהיה קצת ריאליים, נבין שמדובר ברעיון שדווקא מסוכן לישראל ולעם היהודי.

אף שהסיכוי שזה יקרה אינו גבוה, הדבר רק יסבך את מדינת ישראל בכל המישורים - במשפט הבינלאומי, שכן כיבוש שטח של מדינה או של ישות אחרת, ולפי הסכמי אוסלו עזה לא כלולה בשטח ישראל, ובמישור המדיני והכלכלי, ועוד לא דיברתי על המישור הביטחוני.

מכאן שאם אותם הגורמים שמבקשים לכבוש את עזה מחדש יואילו בבקשה לעשות זאת, הם יגלו שישראל במהרה תהפוך למדינה מנודה יותר, עם משטר אפרטהייד שמפריד בין יהודים לערבים.

אין ספק שכל מערכת הביטחון בישראל רואה ברעיון סיוט של ממש, כי אם הדבר יקרה - הראשונים שייפגעו יהיו גורמי הביטחון ומנגנוניו. החל מאמברגו נשק וציוד צבאי מצד רוב מדינות העולם - ובראשן הידידה הגדולה ביותר של ישראל, ארה"ב - ועד לסנקציות על מפקדים ועל אנשי ביטחון שעלול להיות להם תפקיד בשליטה בשטח כבוש.

המעניין בכל הסוגיה הוא שכל מדינות העולם עוסקות בנושא ומעוניינות לקדם את רעיון שתי המדינות, או לפחות את יישומה של אוטונומיה פלשתינית - ורק ישראל מתנגדת, בעיקר מסיבות אידיאולוגיות.

ואם ההתנגדות בציבור הישראלי היא כל כך גדולה - למה לא לבטל את רעיון ההפרדה או ההקמה של ישות פלשתינית אוטונומית לצידה של מדינת ישראל, ולקיים חוק אחד ושוויון אזרחי מלא לכל מי שחיים כאן, בחלקת הארץ הזו בין הים לנהר?

כן, אני יודע שהרעיון של מדינה ישראלית אחת ליהודית ולערבים הוא רעיון שמעצבן הרבה יהודים, ייתכן שאת השמאל אפילו לפני הימין.

אך דעתי האישית היא שחלף הזמן שבו אפשר להקים מדינה פלשתינית.

ועדיין, ישראל שמתנגדת לכך נחרצות צריכה להחליט: שתי מדינות, או מדינה דו־לאומית שבה הסכסוך יימשך לנצח.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר