רכבו של השר בן גביר התהפך לאחר שביקר במקום הפיגוע ברמלה | צילום: ללא קרדיט

חגורת בטיחות כמשל

מדי כמה שנים מרעננת המדינה את הקמפיין, באחרון שרו ילדים: לא זזים עד שכולם מקליקים • ההצלחה היתה מסחררת, אלא שלכל הצלחה יש חריגים

בישראל היו מעט מאוד מסעות פרסום שנחלו הצלחה מסחררת, שנלמדת בבתי ספר לפרסום בכל העולם.

מסע הפרסום הראשון היה לא קוטפים פרחי בר. לא נוגעים בפרחים מוגנים.

בשנותיה הראשונות של המדינה לקטוף פרחי בר ולקחת פקעות של נרקיסים, אירוסים, כלניות ורקפות היה בבחינת ספורט לאומי. זה הוביל לכך שפרחי בר מסוימים היו על סף הכחדה.

ב־1963 נחקק חוק הגנים הלאומיים ושמורות הטבע, ושורה של פרחי בר הוגדרו כמוגנים. היו אז לא מעטים שחשבו כי אין סיכוי שהישראלים יפסיקו את הספורט הלאומי הזה, אך ברשות שמורות הטבע לא ויתרו. מסע הפרסום נמשך - ובשנות ה־70 כבר ראו שינוי בשטח וכמות פרחי הבר גדלה.

מסע הפרסום השני שהצליח היה זה שדרש מאיתנו לחגור חגורת בטיחות ברכב - גם מלפנים וגם מאחור. משרד התחבורה יצא בשנות ה־80 ושוב בשנות ה־90 במסעות פרסום אגרסיביים בעיתונות, ברדיו ובטלוויזיה. היום כמעט אין איש שלא דואג כי כולם יהיו חגורים לפני שיוצאים לדרך.

מדי כמה שנים מרעננת המדינה את הקמפיין, ובאחרון ילדים שרו ביחד - לא זזים עד שכולם מקליקים. ההצלחה היתה מסחררת, וההקפדה על חגורות בטיחות שמצילות חיים - ועל כך אין ויכוח - מלאה.

אלא שלכל הצלחה יש חריגים. החריג שלנו הוא איתמר בן גביר, השר לביטחון לאומי - תואר מפוצץ שהוא מקפיד לא למלא בתוכן. שר המשטרה, שנהגו - שגם על שמו עשרות עבירות תנועה - עובר ברמזור באור אדום, כשהשר ובתו שאיתו ועוד נוסע שהיה ברכב אינם חגורים.

ראוי היה שיחשוב פעמיים לפני שהוא בכלל מצדיק את הנסיעה המופקרת הזאת ומגדיר אותה כנסיעת חירום, כי הוא האיש הכי מאוים במדינה. זה אותו שר שבעבר נצפה נוסע בלי חגורת ביטחון, וההסבר שנתן היה שהחגורה נפלה.

אז לא, החגורה לא נפלה. מה שקרה הוא שהשר שוב התנהג בצורה שאינה ראויה ומסכנת חיים. במקום להתנצל בפני נהג הרכב השני, שנפצע ונותח וכל חטאו שנסע כחוק באור ירוק, ולהבטיח שיקפיד להבא - בן גביר תקף את אלו שהוא לא בא להם טוב בעין. נשוב ונאמר שאין לאחל רע לאף אחד, כולל לא לשר בן גביר.

הייתי מצפה גם לתגובה כלשהי של שרת התחבורה, מירי רגב, שתחזור ותדגיש את חשיבותה של הנסיעה כחוק כשכולם חגורים. מהמשטרה אני כבר לא מצפה שיעשו תחקיר עומק. הם שבויים ומבוהלים מהעומד בראשם.

החגורה לא נפלה. מה שקרה הוא שהשר שוב התנהג בצורה שאינה ראויה ומסכנת חיים. במקום להתנצל בפני נהג הרכב השני, שנפצע ונותח וכל חטאו שנסע כחוק באור ירוק, ולהבטיח שיקפיד להבא - בן גביר תקף את אלו שהוא לא בא להם טוב בעין

באופן כללי, אני כבר לא מצפה לכלום, כי ראש הממשלה חושש ממנו שיפרק לו את הקואליציה המטורללת, ולכן לא רץ קדימה עם עסקת החטופים, שנמקים במנהרות חמאס.

בן גביר, ביחד עם שר האוצר בצלאל סמוטריץ', הפכו ליד שמנענעת את העריסה בממשלה הזאת. ואנחנו, כולנו, שבויים של שר שנוהג בניגוד לחוק שהוא אמור לאכוף, ולשר אחר שלא מתייחס לעובדה שדירוג האשראי של ישראל הופחת על ידי שתי חברות גדולות, ומשוכנע שהוא מבין בכלכלה יותר מהם.

לצערי, שום מסע פרסום כבר לא יציל אותנו מהם.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו