הטעות הקריטית שאתם עושים בנסיעה עם התינוק ברכב

תינוק בכיסא בטיחות ברכב | צילום: GettyImage

הטמפרטורות הנמוכות מחייבות אותנו להיערכות מיוחדת עם הקטנטנים • חימום הבית בצורה בטוחה, שינה נעימה ונסיעה בטיחותית • מדריך

החורף הישראלי נמצא בעיצומו, ומעלה איתו דילמות רבות עבור הורים לקטנטנים. איך מחממים את החדר, כמה שכבות צריך לשים לתינוק, ואיך נמנעים מתאונות ביתיות? המומחית לגיל הרך מציגה לכם את כל הדרכים לחורף בטוח וחמים.

נותנים לתינוק להירדם בבכי? ההשלכות שלא חשבתם עליהן

חשוב לטפח: הקשר בין האב לתינוק משפיע על יכולותיו בעתיד

נתחיל בשאלה. הייתם מצליחים ללמוד שחייה עם מעיל מסורבל? כנראה שלא. בשנה הראשונה לחיי התינוקות, ההתפתחות המוטורית שלהם היא עצומה. הדחף לתנועה הוא חזק מהכל, ויש להם הרבה מה ללמוד. הביגוד הוא חלק מהסביבה ההתפתחותית שלהם, ולכן הלבוש בחורף צריך להיות נוח ולא מסורב, כדי לא להגביל את התנועה. זה עלול להקשות על התהפכות, זחילה, עמידה ועוד.

אז מה לובשים?

נתחיל בניו בורן. עד גיל שישה שבועות, מנגנון ויסות החום שלהם עדיין לא בשל. לקראת גיל שלושה חודשים הוא כבר פעיל יותר, ולכן חשוב להלביש אותם היטב עם שתי שכבות ביגוד. אם מדובר בפגים - רצוי עם שכבה אחת נוספת.

שמרו על חום גופו. תינוק עטוף במגבת, צילום: GettyImage

 

כשמצטיידים בבגדי חורף, אנחנו ממליצים בחום על בגד שלא יגביל את התינוק, ויאפשר טווח תנועה מלא בפלג הגוף העליון, כמו אפודה, וסט מרופד, אוברול בלי שרוול עם חולצה מתחת. כך התנועה לא תוגבל, ונשמור על בית החזה שלהם חם.

בבית ובחוץ

בבית ובימים לא קרים במיוחד, אפשר להלביש בשתי שכבות בפלג גוף עליון ובשכבה אחת של פלג גוף תחתון. אם קר כשיוצאים, ניתן להוסיף עוד מכנסיים ומעל הכל מעיל.

כשאתם בבית, העדיפו מכנסיים ללא רגלית עם גרביים. הרגלית עלולה להגביל את טווח התנועה של הרגל ולהזמין את הרגל למצב של “פוינט”.

טיפ: לכו על שיטת הבצל – תלבישו את התינוק בשכבות שניתן בקלות להסיר ולהחזיר לפי הצורך, והכלל הוא תמיד להלביש בשכבה אחת יותר ממה שאתם שמים לעצמכם.

כשנעים בבית, חשוב לחשוף את כפות הרגליים ולתת להן להרגיש את המשטח, לחוש מרקמים שונים. כך תהיה לקטנטנים מודעות טובה יותר לכפות הרגליים, שתעזור בכל שלבי ההתפתחות.

אסור לשכוח גם את כפות הידיים הקטנטנות, שלפעמים מסתתרות מתחת לשרוולים הארוכים. הקפידו לקפל שרוולים ולחשוף אותן לחקירה ולמידה.

כשיוצאים החוצה - כובע הוא חשוב. ככל שהתינוק קטן יותר, הראש שלו גדול יותר ביחס לגוף, וכדאי לשמור עליו חמים ונעים, ולא לשכוח לכסות גם את האוזניים.

נסיעה ברכב

יש לתת תשומת לב בחורף לנסיעה ברכב עם התינוק. לפני הכל, חשוב מאוד להסיר את המעיל שלו לפני שחוגרים לו את חגורת הבטיחות. המעיל לא מאפשר הידוק של החגורה ובמקרה של עצירה פתאומית זה עלול להיות מסוכן.

הורידו את המעיל. תינוק בכיסא בטיחות ברכב, צילום: GettyImage

 

כמובן שהורים חוששים כי לילד יהיה קר בנסיעה ברכב, ולכן ניתן להניח את המעיל או השמיכה מעל הילד לאחר שהוא קשור במושב הבטיחות.

כשמגיעים לרכב, הדליקו את החימום לפני הכנסת הילד לרכב כשניתן, כדי שלא יתקרר. לאחר מכן נוריד את המעיל מהילד, נקשור אותו בתוך מושב הבטיחות, ולאחר מכן נכסה אותו במעיל שהוא לבש או בשמיכה שנשמור  ברכב.

בטיחות בשינה

בלילה, שק שינה הוא פתרון בטיחותי ונפלא לכל התינוקות שמעיפים את השמיכה תוך כדי שינה. הקפידו לא לכסות את התינוק בשמיכות עבות מדי, בחרו בשמיכה אחת בלבד, ורצוי להדק אותה מתחת לדפנות המזרן.

הכניסו את קצות השמיכה מתחת למזרן. תינוק ישן, צילום: GettyImage

 

אנחנו ממליצים על שק שינה מכמה סיבות: הוא מווסת את חום הגוף, נעים לבייבי - לא חם מדי, לא קר מדי. מאפשר חופש תנועה, מדמה תחושת ביטחון שמזכירה את הרחם: מקום נעים, חמים, תחום, וגם מדובר בדרך נפלאה להיפרד מעיטוף בהדרגה. בנוסף, עם שק שינה  הרגליים לא נתקעות בין סורגי המיטה והוא מפחית התעוררות באמצע הלילה.

חם-קר

כפות ידיים וכפות רגליים רחוקות הן פריפריות רחוקות ממרכז הגוף ולכן גם אם הן קרות זה לא בהכרח שקר לתינוק. בדקו את חום גופם בעורף ובבית החזה.

איך מזהים את הטמפרטורה בשפת הגוף של התינוק?

כשקר להם - הם יאגרפו ידיים, יהיו יותר תנועתיים, לפעמים יהיה גוון כחול באזור השפתיים, ויכול להיות שהם ירצו לאכול לעיתים קרובות, כי פעולת האכילה עצמה מחממת.

כשחם להם - הם ינועו פחות, יהיו אדומים, יזיעו, ואולי גם לא ירצו לאכול לעיתים קרובות.

איך לחמם את החדר?

אחת הסכנות היא חימום יתר של החדר שבו שוהה התינוק. הטמפרטורה המומלצת לחימום הבית והחדר בחורף היא 23-22 מעלות. שימו לב להתייחס לטמפרטורה במד החום בחדר ולא בטמפרטורה שמופיעה על הצג במזגן, שיכולה להיות מאוד לא מדויקת.

החימום הבטוח ביותר הוא על ידי מזגן או רדיאטור, ללא מקור אש גלוי כמו תנור ספירלה. הקפידו לשמור על אוורור באמצעות חלון מעט פתוח, גם בלילה.

חשוב לשים לב שחום של רדיאטור עלול לייבש, ולכן כדאי להניח קערית עם מים לתוספת לחות בחדר. אל תייבשו את הבגדים הרטובים על הרדיאטור, זה עשוי להסתיים אסון.

ומה הטיפים שלכם לחורף בטוח עם התינוק? כתבו לנו בתגובות

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר