ההזדמנות של מנסור עבאס

הישיבה בממשלת השינוי יצרה לעבאס דימוי כמעט מיסטי בציבור השמאלני־ציוני • אם ישכיל להשקיע נתח משמעותי מהתקציב שלו בקמפיין במגזר היהודי, הוא יוכל להוסיף את הגרוש ללירה בבחירות הקרובות

ירידה במעמד. מנסור עבאס, צילום: גדעון מרקוביץ'

"אני רוצה שותפות לא רק מתוך אילוץ", אמר מנסור עבאס בכנס שותפות יהודית־ערבית של עמותת "האם ראית את האופק לאחרונה", שהתרחש בדמדומיה של הממשלה האחרונה. עוד הוסיף: "אם נמשיך לאחוז בנוסחה של לקבל את הכל או לא כלום - תמיד נפסיד". המסרים שעבאס מעביר בשנה וחצי האחרונות הן מוזיקה לאוזניים של השמאל הציוני היהודי, מה שמעלה את השאלה: למה הוא לא מנצל את זה?

מנסור עבאס מצא את עצמו בפוזיציה בעייתית לקראת הבחירות הקרובות. הקרב המסתמן שלו בחברה הערבית - שותפות נגד בדלנות - קיבל טוויסט מצער מבחינתו בסגירת הרשימות. פרישתה של בל"ד מהרשימה המשותפת והלידה של המפלגה החדשה חד"ש־תע"ל היתה מכה קריטית לתכנון הקמפיין בחברה הערבית של עבאס. כעת, במקום מלחמת בדלנות מול שותפות, הוא יצטרך להסביר מדוע השותפות שהוא מציע עדיפה על זאת של חד"ש־תע"ל.

בעוד המשותפת החדשה מציגה חזית מאוחדת נגד הכיבוש והאפליה והתמקדות בסוגיה הפלשתינית, עבאס ממשיך להתעקש על מיקוד בנושאים האזרחיים, ולהניח כרגע לנושא המדיני. הציבור הערבי ברובו בעד השתתפות אקטיבית בממשל, כך עולה בכל הסקרים שנערכו בנושא. זה היה סוד כוחו של מנסור עבאס. כעת, כשהוא לא היחיד שמציע את המוצר הזה, הוא נמצא בבעיה.

מתוך המצוקה הזאת, עבאס חייב לראות את ההזדמנות שלפניו. הישיבה בממשלת השינוי יצרה לו דימוי כמעט מיסטי בציבור השמאלני־ציוני. להליכתו לעבר המיינסטרים הישראלי ולקריצה המתמדת לקונצנזוס יש השלכות אדירות. יש הרואים בו מנהיג היסטורי, כזה שיכול להביא את החברה הערבית בדיוק לפוזיציית החלומות: שותפים אמיתיים, בלי יומרות מדיניות. מנהיג הדו־קיום הישראלי.

אם מנסור עבאס ישכיל להשקיע נתח משמעותי מהתקציב שלו בקמפיין במגזר היהודי, הוא יוכל להוסיף את הגרוש ללירה בבחירות הקרובות. יש ציבור גדול בישראל שיצביע למנהיג שמציע מהפך ביחסי החברה היהודית־ערבית - הם יהיו מוכנים לסלוח על החלקים הפחות אלגנטיים ברע"מ (היחס ללהט"ב ולנשים, לדוגמה) בשביל מנהיג הדור, בשביל "אבו שותפות".

לנרטיב הזה כבר יש בסיס חזק. ההצהרות שמנסור עבאס מספק בשנה וחצי האחרונות הן לא פחות מדרמטיות בתולדות היחסים בין ערבים ליהודים בישראל. כל שצריך כעת הוא להביא אותם לידי ביטוי בחברה היהודית. דמיינו שלטי חוצות בכל רחבי תל אביב שעליהם כתוב: "יש רק הצבעה אחת שתביא דו־קיום", עם תמונתו של מנסור עבאס מתנוססת מעל הכיתוב.

זה קמפיין פשוט וחודר, שיבטיח את רע"מ מעל אחוז החסימה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר