הפסקת הטיסות הסדירות לישראל ל-24 שעות על ידי כל חברות התעופה האמריקניות, בהוראת רשות התעופה הפדרלית, ה-FAA , היא התפתחות בעייתית ביותר מבחינתה של ישראל. זהו מהלך דרמטי, שכבר סחף אחריו כמעט את החברות הזרות האחרות, והגביר את תחושת המצור והבידוד בקרב ישראלים רבים.
רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוקכידוע, נתיבי אוויר פתוחים הם צורך אסטרטגי חיוני, ולכל פגיעה בהם יש משמעויות מרחיקות לכת בתחומים רבים: כלכלה, תיירות, השקעות אך גם דימוי ובריאות נפשית לאומית. אמנם האמריקנים הם לא הראשונים, קוריאן אייר ביטלה עוד קודם את טיסותיה לישראל בשל המצב, אבל אין דין 3 טיסות שבועיות לסיאול כדין הקפאת טיסותיהן של חברות מהמובילות בעולם, דלתא, יונייטד ויו.אס. איירוויז, שמקיימות את הקו האווירי החשוב ביותר לארה"ב.
ההשעיה האמריקנית דרדרה כדור שלג: אייר קנדה השעתה את טיסותיה ואחריהן יישרו קו קבוצת לופטהנזה הגרמנית, שבה נמצאות גם חברת התעופה האוסטרית אוסטריאן וסוויס השוויצית, שהודיעו על השעיית טיסות לארץ למשך 36 שעות. גם קבוצת אייר פראנס (צרפת)/ קלמ (הולנד) הלכה בעקבותיהן, ולא מן הנמנע שעד ששורות אלה יראו אור יצטרפו אליהן חברות נוספות.
החברות האמריקניות הפסיקו את טיסותיהן בשל הוראת קבע של ה-FAA האוסרת עליהן לטוס בקרבת מקומות שנופלים בהן טילים – והרקטה שנפלה היום ביהוד הייתה ההדק שהפעיל אותה. זו הוראה אוטומטית, ולכאורה לא עומדת מאחוריה החלטת ממשל. אבל, זה לא יהיה מופרך להניח, שבנסיבות רגישות כמו אלה המתקיימות כעת, הממשל לפחות יוּדַע לפני שפורסמה. סביר להניח, שהפלת המטוס המלזי על ידי טיל נ"מ באוקראינה לפני ימים אחדים, תרמה גם היא להפגנת משנה זהירות על ידי כל הגופים הרלוונטיים.
דוברים מטעם החברות הזרות הסבירו, כי היממה הקרובה תשמש להערכת מצב, ובסיומה יוחלט אם יחדשו את טיסותיהן. שר התחבורה, ישראל כ"ץ, הביע את בטחונו שעד הערב ישוב המצב לקדמותו. נקווה. בכל מקרה, בימים כאלה עולה לאין ערוך חשיבותן של החברות הישראליות, אל על, ארקיע וישראייר. במלחמות קודמות בהן נעצרה התחבורה האווירית לישראל, כמו מלחמת המפרץ הראשונה, הייתה זו אל על שנשאה בעיקר העול. היום המצב טוב יותר, ובכל זאת רצוי מאוד, שזמן הבלעדיות הכחולה-לבנה הכפויה של טיסות לישראל וממנה, יתקצר עד כמה שאפשר.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו