ארה"ב בדיון במועצת הביטחון על המתקפה האיראנית: "תמכו בחמאס - ואחראים גם על 7 באוקטובר"

בעקבות מתקפה האיראנית ולבקשת ארדן: מועצת הביטחון של האו"ם בדיון חירום • השגריר הישראלי לאו"ם דרש ממועצת הביטחון להתכנס הערב לדון במתקפה האווירית על ישראל • הדרישה: להכריז על משמרות המהפכה כארגון טרור

השגריר ארדן בדיון במועצת הביטחון באו"ם אחרי המתקפה // UN WEB TV

מועצת הביטחון של האו״ם מקיימת היום (ראשון) דיון חירום בעקבות בעניין המתקפה האיראנית על ישראל, לבקשת שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן. נשיאת המועצה התורנית, שגרירת מלטה לאו״ם, קיבלה את בקשתו של ארדן והודיעה על כינוס המועצה תוך פחות מיממה לאחר המתקפה האיראנית.

ארדן הציג למועצת הביטחון את הסרטון של יירוט מל״טים מעל הר הבית:
״בעיני איראן השמדת ישראל חשובה יותר מהאתרים הקדושים לאסלאם״

השגריר ארדן בדיון במועצת הביטחון באו"ם אחרי המתקפה, צילום: UN WEB TV

בפתח הדיון הזהיר מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש מפני "מזרח תיכון שנמצא על הסף". לדבריו, "תושבי האזור מתמודדים עם סכנה ממשית של קונפילקט הרסני בהיקף מלא. עכשיו זה הזמן להוריד להבות ולריסון מירבי. חיוני להימנע מכל פעולה שעלולה להוביל לעימותים צבאיים גדולים עם חזיתות מרובות במזרח התיכון. האזרחים כבר נושאים בנטל ומשלמים את המחיר הגבוה ביותר. יש לנו אחריות משותפת לערב באופן פעיל את כל הצדדים הנוגעים בדבר כדי למנוע הסלמה נוספת".

מועצת הביטחון של האו"ם, היום, צילום: אי.פי

בהמשך התייחס גוטרש גם למגעים להפסקת אש ברצועת עזה, ואמר כי "יש לנו אחריות משותפת להבטיח הפסקת אש הומניטרית מיידית בעזה, שחרור ללא תנאי של כל החטופים והעברה ללא הפרעה של סיוע הומניטרי".

לפי גוטרש, הנציג האיראני פנה למועצת הביטחון אתמול ואמר כי המתקפה נעשתה "כחלק מהגנה עצמית מובנית בהתאם לאמנת האו"ם בתגובה לתוקפנות הצבאיות החוזרות של ישראל, ובמיוחד המתקפה שלה ב-1 באפריל נגד דיפלומטיה איראנית". לצד זאת, מתח גוטרש ביקורת גם על ישראל ואמר כי יש לכבד את "עקרון החסינות של שלוחות דיפלומטיות וקונסולריות והצוותים שלהן בכל המקרים, בהתאם לחוק הבינלאומי, כפי שציינתי כשגינתי את המתקפה ב-1 באפריל על הקונסוליה האיראנית בדמשק".

אנטוניו גוטרש, מזכ"ל האו"ם, צילום: אי.פי

נציג ארה"ב במועצת הביטחון אמר כי וושינגטון מגנה בכל תוקף את המתקפה האיראנית שהציבה איום גם על מדינות אחרות באזור כמו ירדן ועיראק. לדבריו, "יותר מדי זמן איראן הפרה את הדין הבינלאומי ואמנות האו"ם. איראן גם הייתה אחראית בעקיפין על מתקפת 7 באוקטובר על ישראל באמצעות תמיכה כספית וצבאית לחמאס. יש לנו מחויבות להבטיח שאיראן עומדת באמנות האו".ם ומפסיקה את ההפרות האלה".

הנציג האמריקני הוסיף כי ארה"ב תבחן "דרכים נוספות להעמיד את טהרן באחריות על מעשיה כאן באו"ם. שיהיה ברור - אם איראן תמשיך במתקפה על ישראל או ארה"ב, היא תישא בתוצאות".

נציג איראן במועצת האו"ם אמר כי:  ״פעולתינו הייתה בהתאם לס' 51 של אמנת האו"ם להגנה עצמית. מעשים אלו היו הכרחיים ופרופורציונאלים, תקפנו רק מטרות צבאיות ופעלנו למזעור הסלמה ופגיעה באוכלוסיה האזרחית. מודים לחברות המועצה שגינו את תקיפת ישראל נגד המתקן הדיפלומטי בסוריה. ארה"ב, בריטניה וצרפת בחרו פעם נוספת להתעלם מהמצב ומשורש הבעיה שתרם למצב הנוכחי. התנהגותן הצבועה בהאשמת איראן, ללא התחשבות בכישלונן ליישם את מחויבות המועצה לשלום וביטחון האזור. במשך ששה חודשים שלושתן, בייחוד ארה"ב, הגנו על ישראל מאחריות לרצח העם בעזה. הן דוחות את זכות איראן להגנה עצמית מתקיפת ישראל, בו בבד הן צדיקות את הפשע ורצח העם הישראלי נגד הפלשתינים בתואנה להגנה עצמית.

שורש המצב הנוכחי מובן, מאז תחילת המלחמה של ישראל נגד הפלשתינים בעזה נהרגו מעל ל-32,000 אזרחים, שני שליש מהם נשים וילדים", המשיך.  תשתיות אזרחיות הותקפו ע"י ישראל ואף עובדי סיוע הומניטרי סבלו מתקיפה של המשטר הישראלי.

עוד טען נציג איראן כי ארה"ב אחראית לעשורים של דיכוי ופשעים נוספים באזורנו, כמו גם הם אחראים לפשעי המשטר בעזה, בשל תמיכתם הכלכלית, פוליטית והצבאית. הוא הוסי כי מחויבים לעקרונות הצ'רטר ושמירת שלום וביטחון בינ"ל. אינם שואפים להסלמה או מלחמה באזור, אך שומרים לעצמם את הזכות להגן על אזרחיה וריבונותה ולהגיב לכל תקיפה בהתאם לחוק הבינ"ל. לא יהססו לתקוף כשיצטרכו. אינם מעוניינים להכנס לסכסוך עם ארה"ב באזור. אולם, אם ארה"ב תפתח במבצע צבאי נגד איראן, איראן תשמש בזכותה לתגובה פרופורציונאליות.

להכריז על משמרות המהפכה - ארגון טרור

אמש פרסמה המשלחת האיראנית לאו"ם הודעה בה קראה לארצות הברית שלא להתערב בחילופי המהלומות בין טהרן וירושלים, וטענה כי המתקפה האיראנית על ישראל "הושלמה". בתוך כך, פנה השגריר ארדן לנשיאת מועצת הביטחון ודרש לגנות באופן חד משמעי את התקיפה של איראן על ישראל וקרא להכרזה על משמרות המהפכה כארגון טרור.

 

לדברי ארדן: "התקיפה של איראן מהווה איום משמעותי לשלום ולביטחון העולמי. איראן אף התפארה בהתקפה, המהווה הסלמה חמורה ומסוכנת".

אתמול אמר מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש כי הוא מגנה בתוקף את המתקפה האיראנית, וקרא ל"הפסקה מיידית של פעולות האיבה". לדבריו, "לא האזור ולא העולם יכולים להרשות לעצמם מלחמה נוספת". נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מסר כי הוא מגנה בתוקף את המתקפה האיראנית, וכי הוא ידון היום עם מנהיגי מדינות ה־G7 ב"תגובה דיפלומטית מאוחדת למתקפה החצופה של איראן".

מאיימים בנקמה: השלטים בטהרן, צילום: רויטרס

מוקדם יותר, משרד החוץ פרסם הצהרה בנוגע למתקפה, שבה המשרד דורש להכריז על משמרות המהפכה כארגון טרור. "ישראל טוענת את זה שנים: איראן היא זו שעומדת מאחורי מתקפות הטרור באזור, ואיראן היא האיום הגדול ליציבות האזור ולסדר העולמי", נמסר. עוד נכתב כי "‏איראן תקפה את ישראל, תקפה בעבר את מדינות המפרץ, מאיימת על ירדן ועל ארה"ב, שולחת חימוש למלחמה נגד אוקראינה ומסכנת את שלום העולם. זו הסיבה שאסור שלאיראן יהיה נשק גרעיני. על איראן לשלם מחיר על תוקפנותה". 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר