ניתוח של ה"וול סטריט ג'ורנל": נושא ההפלות יכול להכריע את הבחירות בארה"ב

39% מנשות הפרוורים במדינות המתנדנדות הצביעו על הזכות להפיל כנושא החשוב מכל • מדובר בקבוצה שתרמה לניצחון טראמפ ב-2016 ולניצחון ביידן ב-2020 • מאז בוטלה הזכות החוקתית להפסקת הריון, שורר בארה"ב כאוס משפטי וחוקי בסוגיה • היכן ההפלות אסורות כליל, איפה הן מוגבלות - ובאלו מדינות אפשר להפסיק היריון כמעט בלי כל בעיה: "ישראל היום" עושה סדר בבלגן

הפגנות נגד איסור הפלות מול הסנאט בארה"ב. צילום: רויטרס

כשהנשיא המכהן ג'ו ביידן הולך ומקטין את הפער בסקרים, העיסוק בזכות הנשים להפסיק היריון היא הדבר האחרון שדונלד טראמפ היה ודאי מבקש לעצמו. הסיבה: מדובר בנושא, שכבר עלה לרפובליקנים בתוצאות עגומות בבחירות האמצע, וכעת הוא יכול גם להשפיע על לרעתם במדינות המתנדנדות.

רויטרס

ניתוח של ה"וול סטריט ג'ורנל", גילה כי בקרב נשים המתגוררות בפרוורים במדינות המתנדנדות, ההפלות יהיו הנושא החשוב ביותר – ובפער - בעת ההחלטה למי להצביע. 39% מהן הצביעו על הזכות להפיל כנושא החשוב מכל – לעומת 16% שבהם זכה נושא ההגירה. כמעט 75% בקבוצה הזו אמרו כי ההפלות צריכות להיות חוקיות לאורך רוב ההיריון או כולו.

לא מדובר בעוד קבוצה, נשות הפרוורים במדינות האלה שיחקו תפקיד משמעותי בניצחון טראמפ ב-2016 ובניצחון ביידן ב-2020. כעת, אף שאין ערובה שייטו.

 

תזכורת: ביוני 2022 הפך בית המשפט העליון את הפסיקה בתיק רו נגד וייד – וביטל את הזכות החוקתית שהעניקה להפסקת הריון. מאז הסוגיה חזרה למדינות עצמן ולחוקים הקיימים בהן. טראמפ, שמינה שלושה שופטים שמרנים לעליון בכהונתו, אמנם התגאה בהחלטה שהיטתה את הכף נגד הזכות המוגנת להפסיק היריון, אולם כעת בשנת הבחירות המינוי חוזר אליו כבומרנג.

כך, למשל, בשבוע שעבר הכריז בית המשפט העליון באריזונה על תחייתו של האיסור הכמעט טוטלי על הפלות מ-1864, אך דחה את יישומו. רפובליקנים מקומיים הבינו שמדובר בפצצה שעומדת להתפוצץ במרוץ על המושב המתפנה בסנאט, וגם טראמפ עצמו אמר שבית המשפט באריזונה הלך רחוק מדי.

ביידן, טראמפ (ארכיון), צילום: רויטרס

מבחינת הדמוקרטים, הייתה זו בוננזה של ממש. סגנית הנשיא, קמלה האריס, אמרה: "כך תיראה הכהונה השנייה של טראמפ: יותר איסורים, יותר סבל, פחות חירות. לא ניתן לזה לקרות".

ברחבי ארה"ב מתנהלים שורה של מאבקים משפטיים על היקף ההגבלות ויישומן. אחד המוקדים החמים ביותר יהיה פלורידה, שבה נסללה הדרך להחרפת ההגבלה אל מעבר לשישה שבועות, אך הנושא צפוי להגיע לקלפי.

מכל מקום, נראה שהזכות להפסקת היריון נעשתה לאחד הנושאים החשובים ביותר לבוחרות ולבוחרים האמריקנים. סקר גאלופ שפורסם ביוני אשתקד מצא כי 28% מאזרחי ארה"ב סבורים: על המועמד להחזיק בעמדות התואמות את שלהם בסוגיה. מדובר בשיעור חסר תקדים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר