אחרי שלא גינתה אנטישמיות: נשיאת אוניבסיטת פנסילבניה מתפטרת

הצעד מגיע ברקע לחץ גובר מצד התורמים בעקבות חוסר נכונותה של ליז מגיל להגדיר קריאה לרצח עם נגד יהודים כאנטישמיות - לצד שתי נשיאות נוספות של אוניבסיטאות בפני ועדת החינוך של בית הנבחרים

צפו: ראשי האוניברסיטאות בארה"ב מסרבות להגדיר קריאה לרצח העם היהודי כהפרה של הקוד האתי

נשיאת אוניברסיטת פנסילבניה, ליז מגיל, הודיעה הערב (שבת) על התפטרותה מהתפקיד. ברקע - לחץ גובר מצד התורמים בעקבות הופעתה לצד שתי נשיאות נוספות של אוניבסיטאות בפני ועדת החינוך של בית הנבחרים, שבה התקשו לגנות קריאות לרצח עם ביהודים.

נשיאת אוניברסיטת פן, אליזבת מגיל, צילום: איי.פי

הנשיאה מגיל פרסמה הצהרה קצרה לאחר התפטרותה לפיה "זו הייתה הזכות שלי לשמש כנשיאת המוסד המדהים הזה. זה היה כבוד לעבוד עם הסגל שלנו, הסטודנטים, הצוות, הבוגרים וחברי הקהילה שלנו כדי לקדם את המשימות החיוניות של פנסילבניה".

"מפירות את הקוד ההתנהגותי"

התפטרותה של מגיל מגיעה בעקבות מנופי לחץ של תורמים, בוגרים ואישי ציבור לאחר הופעתה בשימוע המביש מול וועדת החינוך של הקונגרס. בין היתר מגיל אמרה כי קריאות לרצח של יהודים מפירות את קוד ההתנהגות של המוסד היוקרתי ״בהתאם להקשר שבו נאמרו״. אמירות דומות נשמעו גם מנשיאת הרווארד, קלודין גיי, ונשיאת MIT סאלי קורנבלות', שעומדות גם הן בפני מטחי ביקורת וקריאות להתפטרות מיידית. בתוך כך, מעל 70 מחוקקים אמריקאים כבר קראו למועצות המנהלים של אוניברסיטאות היוקרה בארה״ב לפעול מיידית להדחת הנשיאות לאור התשובות שמסרו בשימוע.

מגיל פרסמה הבהרה לדבריה לאחר סערת השימוע בניסיון להנמיך את הלהבות והביקורת כלפיה. לטענתה, במהלך המענה שלה לתשובות המחוקקים היא לא הייתה מרוכזת. ״לא הייתי מרוכזת אבל הייתי צריכה להיות. הקריאה לרצח של יהודים - זו קריאה למעשה הנורא ביותר שאפשר להעלות על הדעת. אני רוצה להיות ברורה - הקריאה לרצח יהודים מאיימת ונועדה להפחיד אנשים שסבלו בעברם מפוגרומים ומשנאה במשך דורות. כנשיאה אני מחויבת לביטחון ולרווחה של כל הסטודנטים, ואני אוודא שזה ייעשה ובצורה הנכונה״.

נשיאת הרווארד, קלודין גיי. גם היא התקשתה לגנות אנשטישמיות, צילום: אי.פי.איי.

מאז השימוע הודיע המיליארדר רוס סטיבנס כי ימשוך תרומה בסך של 100 מיליון דולר אם הנשיאה מגיל לא תתפטר מתפקידה בעקבות הופעתה בבית הנבחרים. ״העדר שינוי במנהיגות ובערכים של האוניברסיטה בזמן הקרוב, תוביל למשיכת המניות שברשות החברה שלי על מנת למזער את הנזק שנגרם לה כתוצאה מהיחסים שלנו עם הנשיאה מגיל והאוניברסיטה״, כתב סטיבנס לעובדיו. חבר הנאמנים של בית הספר למנהל עסקים גם הוא קרא למגיל להתפטר וכתב לה כי ״אנו דורשים מנהיגות חדשה שתכנס לתפקיד במיידית״. לקריאות אלו הצטרפו גם בוגרי האוניברסיטה ובעלי חברות ענק במשק האמריקני, כמו מנכ״לי ג׳ונסון אנד ג׳ונסון וקרן ההשקעות הגדולה ״בלקסטון״.

יו"ר חבר הנאמנים של אוניברסיטת פנסילבניה (UPenn), סקוט בוק, כתב הערב לעמיתיו: "אני כותב כדי לחלוק עמכם כי הנשיאה ליז מגיל מסרה מרצונה את התפטרותה. היא תישאר חברת סגל מהמניין בבית הספר למשפטים. בשם כל קהילה פן, ברצוני להודות לנשיאה מגיל על שירותה לאוניברסיטה כנשיאה ולאחל לה כל טוב".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר