"מחשבותינו עם קרובי החטופים ואלה שאיבדו את יקיריהם": מנהיגי העולם מאחלים חג שמח

ר"מ בריטניה סונאק: "הבטחת ההגדה היא שהימים הטובים יותר עוד לפנינו, נמשיך לעמוד לצד ישראל" • נשיא ארה"ב בירך מוקדם יותר: "לא ננוח עד שנחזיר את החטופים הביתה" • נשיא ליטא: "מי ייתן ושלום יגיע לכל בית יהודי"

קיבוץ ניר עוז: כסאות שמורים למשפחת ביבס, החטופה בעזה. צילום: אי.פי

קנצלר גרמניה, אולף שולץ, בירך את ישראל לקראת פסח: "אין כפסח בחגי ישראל לציון החירות והסולידריות. ערכים אלה חשובים במיוחד בזמנים אלה. מאחל לכל היהודיות והיהודים פסח שקט!".

הציוץ של קנצלר גרמניה לקראת פסח, צילום: צילום מסך

"מחשבותיי עם משפחות החטופים משבעה באוקטובר", כך אומר ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק בברכה שהקליט לכבוד הפסח.

"זה רגע שבו המשפחות מתכנסות מסביב לשולחן הסדר ולבצוע את המצה, אולם עבור משפחות רבות מדי יהיו לצד השולחן גם כסאות ריקים", אומר סונאק ומשתף בדאגתו לחטופים. "נמשיך לעמוד לצד ישראל נגד סוג המתקפות החצופות שראינו מוקדם יותר החודש מצד איראן".

"ההבטחה של פסח היא שימים טובים יותר עוד לפנינו. על כן לקהילה היהודית בממלכה המאוחדת ובעולם כולו – בין אם קרוביכם לצדכם ובין אם לאו, תקוותי שהחג הזה יביא נחמה ויזכיר את ההבטחה למחר טוב יותר".

גם מנהיג הלייבור, קייר סטארמר, שיגר ברכה לחג. "שעה שהמשפחות מתכנסות סביב שולחן הסדר, לרבות השנה תהיה תחושה אחרת", כתב סטארמר ברשת החברתית X. "איחוליי החמים ביותר לקהילה היהודית לרגל פסח. מקווה שהחג המיוחד הזה יעניק לכם כוח".

הציוץ של סטארמר, צילום: צילום מסך

מוקדם יותר הלילה פרסם הנשיא האמריקני ג'ו ביידן ברכה לחג. "ההגדה, שמספרת שבכל דור ודור שימשו היהודים מטרה לגורמים שביקשו להשמידם, נושאת משמעות עמוקה וכואבת השנה, לאור הרוע הבלתי נתפס של חמאס בשבעה באוקטובר - היום הקטלני ביותר עבור העם היהודי מאז השואה. יהודים בכל רחבי העולם עדיין מתמודדים עם הטראומה מהיום ההוא ומהשלכותיו. חג הפסח הזה יהיה קשה במיוחד עבור משפחות החטופים, המנסות לכבד את רוח החג, שכולה הסיפור אודות חופש בזמן שיקיריהם ואהוביהם מוחזקים בשבי. ליבנו עם כל הקורבנות, הניצולים, המשפחות והחברים שיקיריהם נהרגו, נלקחו כבני ערובה, נפצעו, נעקרו מבתיהם או ניזוקו.

"הממשל שלי עובד מסביב לשעון כדי לשחרר את החטופים, ולא ננוח עד שנחזיר אותם הביתה. אנו מובילים מאמצים בינלאומיים כדי להבטיח שישראל תוכל להגן על עצמה מפני איראן ושלוחותיה. בין השאר הדבר התבטא גם בסיוע הצבא האמריקני בעת המתקפה האיראנית חסרת התקדים בשבוע שעבר".

נשיא ליטא, גיטאנס נאוסדה, איחל חג שמח לכל הקהילות היהודיות ברחבי העולם. מי ייתן וכל לב ימלא תקווה לאהבה, ושלום יגיע לכל בית יהודי", כתב גיטנאס נאוסדה.

הברכה של נשיא ליטא, גיטנאס נאוסדה, צילום: צילום מסך

שגריר גרמניה בישראל, שטפן זייברט, העלה ברכה מוקלטת משלו, סיפר כי הוא מוקסם מהחג ומהמסורת הכרוכה בו, וביקש לזכור את החטופים בעזה:

סביאטלנה ציחנואסקאיה, הנשיאה הנבחרת של בלארוס, שנאלצה להימלט ב-2020 מארצה בלחץ הרודן אלכסנדר לוקשנקו, כתבה: "מאחלת לכל הקהילות היהודיות בעולם פסח שמח. היום הזה מזכיר לנו את כוח ההתנגדות של הרוח האנושית נגד רודנות וטרור. מי יתן והמשפחות הישראליות שיקיריהן חטופים יתאחדו עם אהוביהם. חג פסח שמח!"

ציחנואוסקאיה עם נשיא ועידת רבני אירופה, הרב גולדשמידט, צילום: צילום מסך

ולדימיר פוטין, שמשטרו מעמיק את קשריו עם איראן, מעניק גיבוי לחמאס, ולא בוחל בטיפוח שיח אנטישמי כאמצעי להשגת מטרותיו במלחמה באוקראינה, מסר ברכות לקהילת יהודי רוסיה. שליט רוסיה כתב כי החג "מסמל את ניצחון האידיאלים של הטוב והצדק", וכי יהודי ארצו תורמים לשיח התרבויות במדינה ולשימור הערכים הרוחניים.

גם ראש ממשלת אוקראינה, ולדימיר זלנסקי, שעמו סובל מהמתקפות מרוסיה הגיב את היהודים בעמו לרגל חג הפסח. הוא כתב: "חג פסח שמח לקהילות היהודיות באוקראינה וברחבי העולם. זו השנה השלישית ברציפות, שמשפחות יהודיות באוקראינה מתכנסות לציון החג בצל התוקפנות הרוסית, בזמן שיהודים רבים מגנים על משפחותיהם ומדינותיהם בחזית. מי ייתן ותחודש התקווה לניצחון הבלתי נמנע של הטוב על הרע״.

נשיא ארה"ב לשעבר, ברק אובמה, צילום: איי.אף.פי

זאת ועוד, גם נשיא ארה"ב לשעבר, ברק אובמה, שבתקופת כהונתו אף קיים סדרי פסח בבית הלבן, הביע את תמיכתו בישראל בערב החג ובירח את יהודי העולם. ״משפחות יהודיות ברחבי העולם מציינות הערב את חג הפסח בסעודת הסדר המסורתית. מישל ואני אהבנו את הסדרים שערכנו בבית הלבן, ואת סיפור חג הפסח – עם התמקדותו בחוסן, גאולה והתחדשות מול רדיפות וחוסר ודאות. היום זה אקטואלי במיוחד. בפסח הקרוב נזכור את כל מי שלא מסוגל לחגוג את החג עם יקיריו. ובתקופה שבה היו כל כך הרבה סבל ואובדן בישראל ובעזה, בואו נזכיר את המחויבות שלנו לעם היהודי ולבני כל הדתות, שמגיע להם להרגיש בטוחים בכל מקום ולקיים את אמונתם. חג שמח״, כתב אובמה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר