דיווח: הנשיא נמלט מהמדינה; הטליבאן מכתר את קאבול

ארגון הטרור מנהל מו"מ עם הממשל האפגני להעברת השלטון • על פי הפרסום, גאני ברח לטג'יקיסטן יחד עם בכירים נוספים • גורם בטליבאן ל"רויטרס": "לא רוצים ששום חף מפשע ייפגע או ייהרג" • תושב קאבול ל"ישראל היום": "כולם בפאניקה מוחלטת" • דובר הטליבאן: "נאפשר לנשים ללמוד ולעבוד" • נשיא ארה"ב ביידן הורה לשלוח יותר מ-5,000 חיילים נוספים למדינה

ללא מאבק: הטליבאן השתלט על ג'לאלאבאד שבאפגניסטן, הבוקר // צילום: רויטרס

מהפך צבאי באפגניסטן - הדרמה בשיאה: הנשיא האפגני אשרף גאני נמלט לטג'יקיסטן. כך על פי דיווח בטג'יקיסטן. זאת, לאחר שכוחות הטליבאן החלו לתקוף הבוקר את הבירה קאבול. 

על פי הדיווח בטג'יקיסטן יחד עם הנשיא עזבו היועץ לביטחון לאומי, חאמדוללה מוהיב, וראש הלשכה שלו, פאזל מחמוד פאזלי.

ארגון הטרור טליבאן פתח הבוקר במתקפה על קאבול ונכנס לעיר, במטרה לכבוש אותה מידי הממשלה המקומית. כך נמסר ממשרד הפנים האפגני.

על פי גורם אמריקני שדיבר עם "רויטרס", פחות מ-50 מעובדי השגרירות צפויים להישאר כעת בקאבול, וגם אלה יהיו רק עובדים הכרחיים, בהם השגריר באפגניסטן רוס ווילסון, שיעבדו מנמל התעופה בעיר. ארה"ב פינתה עובדים רבים מהשגרירות באמצעות מסוק. כמו כן, הגורם אמר כי ארה"ב הנחתה שגרירויות אחרות הפועלות בעיר "לפעול בה רק עם צוות מוגבל וממקום מוגן".

בהצהרה שנמסרה מדובר הטליבאן מוקדם יותר, הוא אמר כי בארגון משוחחים עם ממשלת אפגניסטן כדי להגיע לכניעה ללא אלימות ועל העברת השלטון לידי ארגון הטרור ("אנו ממתינים להעברה שקטה של השלטון") - ומשרד הפנים האפגני אישר בהמשך את דבריו. הדובר אמר גם כי בטליבאן לא מתכוונים לנקום באף אחד, וכי כל מי שעבד עבור הממשל והצבא האפגניים יכול לעזוב ואף יקבל חנינה. הוא גם קרא לאזרחי המדינה לא לעזוב אותה מחשש לחייהם.

גורם בטליבאן אישר לסוכנות הידיעות "רויטרס" כי הארגון מכתר את קאבול וכי הוא מאפשר לנמל התעופה בעיר לתפקד כרגיל. הוא הוסיף גם כי בתי החולים והאספקה שלהם לא תיפגע, וכי לוחמים בכוחות הביטחון האפגניים מורשים לשוב לבתיהם אם ירצו בכך.

חיילים אפגנים ברחובות קאבול, רויטרס
עשן מיתמר בסמוך לשגרירות האמריקנית בקאבול שבאפגניסטן, איי.פי.

מי שצפוי לעמוד בראשות הממשלה הזמנית, כך לפי מקורות דיפלומטיים באפגניסטן שדיברו עם "רויטרס", הוא עלי אחמס ג'לאלי, קולונל בצבא אפגניסטן בשנות ה-80 ששימש כשר הפנים של המדינה בשנים 2005-2003 וכשגריר ברמניה בשנים 2018-2017.

מנהיג הטליבאן בדוחא קרא ללוחמי הארגון שלא להפעיל אלימות בקאבול, כדי לאפשר מעבר בטוח לכל מי שירצו לעזוב את העיר. נוסף על כך, הוא ביקש מנשים לפנות לאזורים מוגנים, ואמר כי לוחמי הארגון התבקשו להמתין בנקודות הכניסה לעיר, וכן אמר גם שהלוחמים לא הרגו או פצעו אף אדם בקאבול. "הכוחות האפגניים צריכים להפסיק את הירי ולאפשר מעבר לכל האזרחים ולזרים", אמר.

"כולם מנסים להימלט"

תושב קאבול סיפר ל"ישראל היום" כי תושבי העיר נמצאים בפאניקה מוחלטת: "כולם מנסים להימלט. כוחות הביטחון האפגניים סגרו את השווקים במרכז הבירה ואת מוסדות הממשל, במטרה למנוע הרג אזרחים אם תחל מתקפה משמעותית על קאבול".

אחד החששות הגדולים ביותר בקרב מדינות המערב בכל הנוגע לטליבאן, הוא היחס של הארגון לנשים – אך הדובר אמר כי "אנו נכבד את זכויות הנשים". עם זאת, הוא אמר כי המדיניות של הטליבאן תהיה כזו ש"תאפשר לנשים ללמוד ולעבוד, אך הן ייאלצו ללבוש חיג'אב. הן יוכלו לצאת מבתיהן לבדן".

במקביל, גורם בארגון הטרור מסר ל"רויטרס" כי בטליבאן "לא רוצים שאף אזרח חף מפשע ייפצע או ייהרג בזמן שאנו משתלטים על העיר, אבל עוד לא הכרזנו על הפסקת אש".

לוחמי טליבאן יושבים ברכב במחוז לגמאן, הסמוך לבירה קאבול, איי.אף.פי.
נורים נגד טילים שנורו בידי מסוקים אמריקניים בקאבול, איי.פי.

בשל המצב, הנשיא גאני מקיים שיחות חירום עם זלמאי ח'לילזאד, הנציג של הממשל האמריקני בשיחות עם הטליבאן, ועם גורמים בנאט"ו.

לוחמי טליבאן יושבים ברכב במחוז לגמאן, הסמוך לבירה קאבול, איי.אף.פי.
לוחמי טליבאן ואזרחים יושבים על רכב צבאי במחוז לגמאן, הסמוך לקאבול, איי.אף.פי.

הטליבאן הצליח לכבוש הבוקר גם את ג'לאלאבאד, הנמצאת כ-150 קילומטרים מקאבול וכ-140 קילומטרים מפשאוור שבפקיסטן השכנה, שסגרה את מעבר הגבול טורקהאם עם אפגניסטן לאחר שארגון הטרור השתלט על הצד האפגני של מעבר הגבול.

גורם הגנה אמריקני אמר בשבוע שעבר ל"רויטרס" כי המודיעין בארה"ב העריך שקאבול יכולה להחזיק מעמד לפחות שלושה חודשים עד שתיכבש על ידי הטליבאן. "בזמן שכמה אנשים כבר עוזבים ומרבית הצוות מוכן לעזוב, השגרירות עצמה ממשיכה לתפקד", אמר הגורם, כמה שעות לפני שהטליבאן פרצו לעיר.

לקראת סיום הפינוי של עובדי השגרירות, הנשיא האמריקני ג'ו ביידן הורה לשלוח 5,000 חיילים נוספים למדינה, במטרה שאלה יאבטחו את נמל התעופה בקאבול, את השגרירות ואת התושבים שעזרו לאמריקנים מאז כניסתם לאפגניסטן. זאת, לקראת האפשרות שארגון הטרור ישתלט על הבירה עד הפינוי המלא של האמריקנים. לסוכנות הידיעות "איי.פי" נודע מגורמים צבאיים אנונימיים כי גורמים בשגרירות השמידו מסמכים רגישים לקראת האפשרות שהטליבאן ישתלט על המקום עד שהכוחות האמריקניים יעזבו את המדינה עד סוף החודש.

כוחות ביטחון אפגניים בקאבול, אי.פי.איי.
חיילים אמריקנים עושים את דרכם מארה"ב לאפגניסטן, איי.פי.
מסוק מעל שגרירות ארצות הברית בקאבול. כוחות טאליבן התחילו בכיבוש בירת אפגניסטן, אי.פי

גורם אפגני סיפר ל"רויטרס" כי ג'לאלאבאד נכבשה ללא מאבק, והדבר הוביל לכך שמושל העיר נכנע לארגון הטרור. "הכניעה הזו הייתה האפשרות היחידה להציל את חייהם של רבים", אמר. גורם ביטחון בעיר אמר לסוכנות כי בטליבאן אישרו לגורמי ממשל ולכוחות הביטחון לעזוב את ג'לאלאבאד.

ההשתלטות על ג'לאלאבאד מגיעה לאחר שהטליבאן הצליח לכבוש שלשום גם את שתיים מהערים הגדולות באפגניסטן, קנדהאר שבדרום המדינה והראט במערב. מסע הכיבושים הביא לכך שארגון הטרור שולט כעת ביותר משני שלישים מהמדינה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר