העיר האבודה מגלה סודותיה

שורת תגליות מרגשות בעיר המצרית האגדית הטבועה תוניס-הרקליון • "אף אחד לא נגע בה מאז המאה הרביעית"

אוצרות מהעיר האבודה במצקים, צילום: רויטרס

צוות ארכיאולוגים ימיים בהובלת הארכיאולוג הצרפתי פרנק גודיו, מצא שורה של אוצרות נדירים בעיר המצרית השקועה תוניס-הרקליון.

מדובר בעיר שהייתה הנמל המצרי העיקרי ושער הכניסה הימי ההיסטורי למצרים, עד שאלכסנדר מוקדון בנה את אלכסנדריה בשנת 331 לפני הספירה. מאז, העיר הלכה ושקעה במי הים בעקבות רעידות אדמה, וכיום היא שקועה כולה במפרץ אבוקיר.

בחפירות האחרונות שנעשו עם משרד הארכיאולוגיה המצרי, נמצא בעיר אתר מיוחד ששימש שכירי חרב יווניים וסוחרים יווניים לצורך ביצוע טקסי לוויה לפי אמונתם. מדובר באזור גדול באורך של 60 מטרים וברוחב של 8 מטרים, שמכוסה כולו בשרידי שריפה וטקסים שנערכו לכבוד המתים.

צוללן בוחן עתיקות מהעיר האבודה, רויטרס

מתחם הקבורה מוגבה באופן יחסי לשאר הקרקע ומוקף בתעלות. בתעלות סביב המתחם נמצאו המון פסלים קטנים של האל אוזיריס מברונזה. במתחם עצמו נמצאו גם מאות כלי קרמיקה עתיקים לאחסון כסף שהיו מאוחסנים אחד על השני, וצבועים באדום ושחור. ממצאים מדהימים נוספים שהתגלו במקום הם מיניאטורות קרמיקה עתיקות, וכן פסלים קטנים רבים וכלי ברונזה.

ממצא מיוחד עוד יותר שהתגלה במקום היו סלי נצרים בני 2,400 שנה, מלאים בפרי עץ הדום המצרי ובזרעי ענבים. החוקרים נדהמו לראות את מצב שימור הפירות ומעריכים כי השימור התאפשר כיון שסלי הנצרים נקברו לצד המתים, כנהוג במצרים העתיקה, ולכן השתמרו היטב.

לדברי גודיו, "לא נגעו במקום מתחילת המאה הרביעית לפני הספירה. זה מאד משונה, הוא כנראה שקע בים כמות שהוא היה אז ורוב הדברים בו נשמרו".

התגלית מחזקת את הידוע על מצרים הפרעונית שאפשרה לשכירי חרב יווניים ולסוחרים יווניים להתגורר בעיר הכניסה למצרים העתיקה ולנהל מסחר נרחב במדינה. היוונים הורשו להתיישב בעיר ואף להקים לעצמם מקדש על פי אמונתם ללא הפרעה של המשטר, ממש בסמוך למקדש המצרי לאל אמון.

תגלית מעניינת שהתגלתה בסמוך הייתה מטבח יווני של המקדש, שנשמר שלם מתחת להריסות של שאר המבנה שהתמוטט ככל הנראה ברעידת אדמה גדולה.

החוקרים מעריכים כי רק כ-3 אחוז מהממצאים באתר העיר זוהו עד כה, וכי אוצרות רבים מסתתרים עדיין בתוך הים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר