מזכ"ל חיזבאללה נעים קאסם (ארכיון). צילום: רויטרס

מתנגדי חיזבאללה חוגגים את ההסכם: "הנרטיב האיראני קרס סופית"

תגובות מעורבות בלבנון לאחר ההכרזה על ההסכם עם ישראל • בעוד בחיזבאללה שוללים אותו ויוצאים במחאה לרחובות, גורמי פרגמטיים והמתנגדים לארגון הטרור קוראים לאמץ אותו • מזכ"ל חיזבאללה, נעים קאסם, תקף: "יש להחליפו עם מזכר ההבנות בין ארה"ב לאיראן"

בארץ הארזים נשמעו ביממה האחרונה תגובות מעורבות להסכם המסגרת מול ישראל. בחיזבאללה כצפוי דחו את ההבנות ויצאו במחאה לרחובות, שכללה הבערת צמיגים. לעומת זאת, ביתר המערכת הפוליטית הלבנונית התגובות נחלקו בין הפרגמטים לאופטימיים.

יו"ר הפרלמנט הלבנוני ויו"ר הארגון השיעי אמל, נביה ברי, התייחס בעיקר למתיחות הפנימית שנבעה מההסכם עם ישראל. בהצהרתו נכתב: "הוי, אנשיי בלבנון, כל לבנון, סיימו את הפיתנה (מלחמת האחים; ש"ק). אל תיגררו אליה ותנהגו באיפוק. כפי שאמר האימאם עלי אבן אבו טאלב: 'בעת מלחמת אחים היו כבנו של הגמל. אל תיתנו לרכוב עליכם ואל תיתנו לחלוב אתכם'. פירוש הדבר, אם הפיתנה מתעצמת, אלא תהפכו את עצמכם לכלי שאחד המעורבים מנצל".

תמונה היסטורית בוושינגטון%3A ישראל לבנון חותמות על ההסכם %2F%2F רויטרס

ג'ובראן באסיל, יו"ר הזרם הפטריוטי החופשי בפרלמנט הלבנוני ולשעבר בעל ברית נוצרי של חיזבאללה, אמר כי "הסכם המסגרת, בנפרד מחסרונותיו, מחייב התייחסות אחראית". לדבריו, ההסכם "יהיה מועיל אם כל הזכויות שלנו יוחזרו, אבל זה יהיה מסוכן אם מדובר במתכון לפיתנה. כולם חייבים להימנע מליפול למלכודת הזאת, ולא לדחות באופן גורף כל מסלול לשחרור האדמות, לחיזוק המדינה ולכינון שלום. (יחד עם זאת), אין לערוך פריסה מחדש של הכוחות אלא במסגרת הנסיגה ואי התוקפנות. והיכן הפליטים והמשאבים? (בהסכם)".

"לבנון חזרה למסלול"

במחנה של מתנגדי חיזבאללה שאבו תקווה רבה מההבנות. חבר הפרלמנט הלבנוני נדים ג'מייל ממפלגת הכוחות הלבנוניים הצהיר כי "לראשונה מאז קריסת ההסכם של 17 במאי 1983, לבנון חזרה למסלול הנכון. לראשונה מזה יותר מארבעה עשורים, לבנון חתמה על הסכם ישיר עם ישראל, בהצהרה ברורה ששלב 'ההתנגדות' הסתיים, והפרק שנפתח לאחר קריסת הסכם 17 במאי 1983 נסגר".

לדבריו, "הסכם זה קובע משוואה חדשה: פירוק חיזבאללה מנשק תמורת החזרת אדמות. ככל שתהליך פירוק הנשק יתקדם, כך תתקדם הנסיגה של ישראל ודרום לבנון יחזור לריבונות הלבנונית. ההסכם מפיל סופית את הנרטיב האיראני שטען כי החזיר אדמות או כפה את הנסיגה. מדינת לבנון היא זו שמחזירה את אדמותיה באמצעות מוסדותיה הלגיטימיים וצבאה, ולא אף כוח זר.

אזרחים לבנוניים שעזבו במהלך המלחמה חוזרים לביתם,

ג'מייל הוסיף: "האתגר הגדול ביותר נותר בפני צבא לבנון, שנושא על כתפיו אחריות היסטורית - יישום נחוש של ההסכם, הבטחת ביטחון לכל האזרחים, כפיית שלטון המדינה והריבונות שלה על כל דרום לבנון, והחזרת כל גרגר אדמה לבנונית. אין זה מתקבל על הדעת שהשלב הזה ינוהל בשיטות של 20 החודשים האחרונים. מה שדרוש מהצבא הוא להכריע, לכפות את החוק ולהחזיר את סמכותה של המדינה".

גם חבר הפרלמנט הלבנוני אשרף ריפי, קצין בכיר לשעבר, הגיב על ההסכם: "זה רגע היסטורי עבור לבנון. אחרי הכרזת הסכם המסגרת, כבר בלתי מתקבל על הדעת שההחלטה הלבנונית תישאר בת ערובה של הפרויקט האיראני, או שההגמוניה של חיזבאללה על המדינה ועל מוסדותיה תימשך. השנים האחרונות הוכיחו כי חיזבאללה העדיף את האינטרסים של איראן על פני האינטרסים של לבנון, וגרר את המדינה למלחמות ולסכסוכים שהלבנונים לא בחרו בהם".

הוא הדגיש כי "לבנון שילמה מחיר כבד כתוצאה מקישור גורלה לאג'נדות אזוריות שלא משרתות את האינטרסים הלאומיים שלה. התפיסה של המדינה בתוך מדינה שתגן על לבנון נפלה, ונפלה איתה האשליה שהנשק הבלתי חוקי מייצר ביטחון או משיב זכויות. הניסיון הוכיח כי רק המדינה יכולה להגן על הלבנונים, לשמור על הריבונות, להחזיר את עמנו לכפרים ולעיירות, להבטיח שחרור אסירים ולהבטיח תמיכה ערבית ובינלאומית.

"פרויקט המדינה בתוך מדינה נפל, ופרויקט המדינה התחיל. שום איומים או ניסיונות הפחדה לא יעצרו את המסלול הזה, שכן אין זה פרויקט שלטוני, אלא פרויקט של מולדת שתובעת מחדש את מדינתה, ריבונותה וחופש קבלת ההחלטות שלה", הבהיר חבר הפרלמנט.

מזכ"ל חיזבאללה, נעים קאסם, טען בנאום כי ההסכם "בטל", ואינו תקף לחיזבאללה. "אמרנו לשלטון (הלבנוני) כי המשא ומתן הישיר הוא ויתורים בחינם עבור ישראל", אמר. "הפגישות האלה כפו כניעה מוחלטת לדרישות התוקפנות והתכתיבים הישראליים-אמריקניים". עוד הוסיף קאסם: "יש להחליף את ההסכם עם ישראל במזכר ההבנות בין ארה"ב לאיראן".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...