בסבא"א מתריעים: איראן הגבירה את קצב העשרת האורניום בשני מתקני גרעין

לפי הנתונים שמפרסמת סוכנות הידיעות רויטרס, במתקן פורדו להעשרה גרעינית, ובאתר בנתנז קצב העשרת האורניום עומד כעת על הספק של עד 60%, קרוב לדרגת נשק, ואיראן חזרה לקצב של כ-9 ק"ג בחודש מהשיעור המופחת של 3 ק"ג • בסבא"א הצביעו לאחרונה על בעיות בפיקוח על תוכנית הגרעין, כשטהרן סירבה בין השאר להעניק אשרות כניסה לפקחים

צנטריפוגות בכור בנתאנז (ארכיון). צילום: אי.פי

הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית מדווחת היום (שלישי) כי איראן הגדילה בחזרה את קצב העשרת האורניום.

איראן מסרבת להוציא אורניום משטחה (ארכיון)

בסוכנות הידיעות רויטרס מדווחים כי קצב העשרת האורניום עומד כעת על הספק של עד 60%, קרוב לדרגת נשק, ואיראן חזרה לקצב של כ-9 ק"ג בחודש מהשיעור המופחת של 3 ק"ג.  "סוכנות הביון לאנרגיה אטומית  אישרה שאיראן הגדילה את הייצור של UF6 (אורניום הקספלואוריד) המועשר בעד 60% U-235 לכ-9 ק"ג לחודש מאז סוף נובמבר בשני המתקנים הללו ביחד", אמר איש השמירה הגרעיני של האו"ם בהצהרה, והתייחס למתקן פורדו להעשרה גרעינית, ולאתר בנתנז.

המתקן בנתנז (ארכיון), צילום: אי.פי

רק לאחרונה דווח כי ייצור האורניום באיראן המועשר לרמה של 60% ירד באופן משמעותי. לפי הדיווח, קצב הייצור ירד מ-9 ק"ג בחודש לשלושה. לפי AFP, בסך הכל, בחודש ספטמבר האחרון היו בידי איראן 3,795.5 ק"ג אורניום - ב-949 ק"ג פחות מאשר במאי. עם זאת, עדיין מדובר בכמות הגדולה פי 18 מהכמות שעליה הוסכם בהסכם הגרעין ב-2015. נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ נסוג מעסקת הגרעין במאי 2018 ובעקבות המהלך האיצה טהרן את ההעשרה. 

מתקן ההעשרה בנתנז, צילום: אי.פי

בסבא"א הצביעו על בעיות בפיקוח על תוכנית הגרעין. על פי סוכנות הידיעות AP, טהרן סירבה בין השאר להעניק אשרות כניסה לפקחים. כמו כן, לסבא"א לא הייתה גישה למצלמות המעקב מאז פברואר 2021. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר