אנטישמים ופרו־איראנים: מי הם החות'ים שמשגרים טילים וכטב"מים לעבר ישראל

המיליציה בתימן החלה להתערב במלחמה בהוראת איראן • אבל מתי החריפה שנאת היהודים של הארגון ואיך הפך לאיום צבאי? • שאלות ותשובות

המורדים החות'ים בתימן . צילום: איי.פי

בפעם השלישית, החות'ים שיגרו כטב"מים וטילים בליסטיים לעבר ישראל, כך הצהירה היום (שלישי) המיליציה הפרו-איראנית בתימן. מטבע הדברים, מתעוררות שאלות רבות לגבי האינטרסים שלהם במלחמה הנוכחית שלנו נגד ארגון הטרור חמאס בעזה והשנאה שלהם כלפי ישראל וכלפי העם היהודי.

החות'ים מצהירים: נשגר עוד טילים לישראל

מה הקשר שלהם למלחמה?

לכאורה מדובר בארגון מרוחק שהקשר שלו לאירועים האחרונים רופף ביותר. הרי מדובר בפלג שיעי בכלל הנמצא בקצה המזרחי של חצי האי ערב. ואולם, מתחילת שנות ה־2000 הקבוצה הידקה את הברית הצבאית והאידיאולוגית שלה עם הרפובליקה האסלאמית של איראן והפכה לחברה מרכזית ב"ציר ההתנגדות". מדובר בציר שכולל את המיליציות השיעיות בעיראק ובסוריה, משטר אסד, חיזבאללה, הג'יהאד האסלאמי וחמאס.

אמנם לציר הזה יש סתירות בין הסלפים לשיעים שחברים בו, אך סדרי עדיפויות שלהם דוחים זאת. בראשן נמצאת ישראל שמסומנת כאויב המרכזי, ורק אחריה נמצאים המשטרים הערביים שמנהלים ברית עם המערב כמו מצרים וסעודיה.

מצעד צבאי של החות'ים בחודש ספטמבר, צילום: אי.פי.איי.


מה המקור שלהם?

החות'ים הם שבט ערבי של זיידים בצפון תימן, פלג שיעי שנאמן לאימאם זייד בן עלי. הם מכירים בארבעת האימאמים הראשונים לעומת רוב השיעים, למשל באיראן, שמכירים בכל ה-12. עם זאת, הם מאמינים שניתן למנות אימאם בכל דור. הפלג חי במשך מאות שנים באזור שבין צפון תימן לדרום־מזרח סעודיה, עד שבשנות ה־60 ספגה מכה קשה במהפכה התימנית, זו שביקשה לבסס את "אחדות תימן" על לאום ולא על דת. כלומר, לאחד בין התימנים הסונים והשיעים. זה נכשל כישלון חרוץ ובשנת 2004 פרצה ההתקוממות השיעית במדינה. המלחמה המשיכה מאז ב"סבבים", כשאת המרד מוביל חוסיין בדר א־דין אל חות'י. עוד נחזור אליו.

תומכי החות'ים בתימן, צילום: רויטרס


מתי הם הוקמו?

יותר מעשור לפני כן, בשנות ה-90 ראשי שבט אל־חות'י הקימו ארגון בשם "הצעירים המאמינים" בצפון־מערב תימן. הם החלו לחנך עשרות אלפי תלמידים במסגרות חינוך מיוחדות. בוגרי המחנות הפכו לבסיס של המיליציה. זו שבמהלך ההתקוממות של תחילת שנות ה־2000 כמה ממנהיגיה חוסלו על ידי השלטון. ב־2010 אמנם נחתמה הפסקת אש, אך בתוך שנה, עם פרוץ אירועי האביב הערבי, החות'ים ניצלו את שעת הכושר.

איך הם השתלטו על שטחים בתימן?

ב-2011 את צנעא שטפו הפגנות של אלפי אנשים שהובילו את הנשיא עלי עבדאללה סאלח להכריז כי לא יתמודד שוב על התפקיד ולא יוריש את השלטון לבנו. אלא שההמונים דרשו התפטרות מיידית והמחאה הידרדרה מהר מאוד למלחמת אזרחים חדשה, הנמשכת בעצימות משתנה עד היום. הישגי החות'ים במלחמה, שבשיאם כבשו את צנעא והקימו ממשלה, הובילו להתערבות של קואליציה בהובלת סעודיה ומדינות ערב.

החות'ים הביאו לסוף הנוכחות היהודית בתימן,


למרות זאת, החות'ים עדיין הצליחו לשמור על שלטונם בצפון תימן, בעוד הדרום מתחלק בין הקואליציה הסעודית ובעלות ברית המקומיות, ותאי טרור אסלאמיסטיים כמו אל־קאעידה. נקודת ציון נוספת היא מתקפה של החות'ים ב־2017 שבה נהרג הנשיא המודח עלי עבדאללה סלאח.

מה הקשר שלהם עם איראן?

מלבד הקרבה הדתית, בכל הזמן הזה החות'ים קיבלו מימון, נשק ואמצעי לחימה מטהרן וחרתו על דגלם את הסיסמה: "מוות לאמריקה, מוות לישראל, קללה על היהודים, ניצחון לאסלאם". סיסמה שדומה לסיסמאות של המהפכה האסלאמית באיראן. הסיסמה היא רק ביטוי אחד לאנטישמיות של המיליציה, שהובילה רבים מיהודי תימן שעוד נותרו במדינה לברוח ממנה. במארס 2021 למשל, דווח כי המשפחות יהודיות האחרונות גורשו ממנה.

כוחות החות'ים, צילום: ארכיון: אי.פי.איי


למה הם שונאים את ישראל והעם היהודי?

אחד ממנהיגי החות'ים המרכזיים, חוסיין בדר א-דין אל-חות'י, חזר לתימן בתחילת שנות ה-2000 מאיראן, שם עבר במוסדות הלימודי השיעיים של שלטון המהפכה. לדרשותיו האנטישמיות באופן מובהק היו השפעה רבה על השבט. למרות שהוא נהרג ב-2004, היא ניכרת עד היום.

חוסיין העיד כי הוא כלל את היהודים בסיסמת המיליציה מפני שהם "אלה שמניעים את העולם הזה ומפיצים בו שחיתות". הוא אף טען כי פיגועי ה־11 בספטמבר הם לא יוזמה של ארגון הטרור אל־קאעידה אלא "קונספירציה יהודית". בהזדמנות אחרת, קרא לחסידיו לבצע רצח עם ביהודים. לאנטישמיות הזו הצטרפה גם קריאה להשמיד את ישראל. בהרצאותיו היהודים מואשמים בקפיטליזם ובקומוניזם באותה נשימה וב"זיוף התרבות והידע". דברים אלה הוא משלב בחלקי ציטוטים מהקוראן המזהירים מפני היהודים.

המורדים החות'ים. שיעים שמקבלים את תמיכת איראן, צילום: אי.פי.אי


מה המצב שלהם עכשיו?

בשנה האחרונה התנהלו שיחות רבות בין החות'ים לסעודיה והיה נראה שהצדדים בדרך להסכם לסיום הלחימה. באותם חודשים שררה הפסקת אש ברמה מסוימת בתימן, שעליה בירכו הגורמים הבינלאומיים, בעיקר לנוכח האסון ההומניטארי של תימן, שבה נהרגו מאז פרוץ מלחמת האזרחים מאות אלפי בני אדם.

המורדים החות'ים משגרים טיל לעבר ערב הסעודית, צילום: רויטרס


ואולם, אתמול דווח באתר "בלומברג" כי סעודיה העלתה את הכוננות בממלכה לרמה עליונה לאחר עימות החות'ים. על פי הדיווח, ארבעה חיילים סעודיים נהרגו במהלך הקרבות מול כוחות החות'ים בג'יזאן, המחוז הדרומי ביותר בסעודיה אשר נמצא בסמוך לגבול עם תימן.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר