לאחר היירוט המוצלח סמוך לאילת: כל מה שצריך לדעת על מערכת "חץ 3"

לראשונה מאז תחילת מלחמת "חרבות ברזל", וחודשיים לאחר שנמכרה לגרמניה בעסקה הביטחונית הגדולה בתולדות ישראל, מערכת טילי היירוט נכנסה לשימוש ביירוט הטיל שנורה מהים האדום לעבר העיר הדרומית • מבט לעומק על הטכנולוגיה שמאחורי הטיל והסיבות שהופכות אותו לאחת ממערכות היירוט המתקדמות בעולם

מערכת ההגנה אווירית המתקדמת מסוגה בעולם ליירוט טילים בליסטיים בחלל, מחוץ לאטמוספירה. ניסוי ב"חץ 3". צילום: אגף דוברות והסברה במשרד הביטחון

טיל קרקע-קרקע ששוגר לישראל ממרחב ים סוף הבוקר (שלישי) יורט בהצלחה על ידי מערכת ההגנה לטווח רחוק "חץ". מדובר בפעם הראשונה שבה נעשה שימוש במערכת היירוט המתקדמת במלחמת "חרבות ברזל".

הטיל, שנורה ככל הנראה על ידי החות'ים, יורט מחוץ לשטח ישראל. ברקע השימוש ועסקת הענק שנחתמה רק לפני כחודשיים עם גרמניה, שרכשה את מערכת "חץ 3", שנחשבת לאחת המתקדמות בעולם, ננסה להבין מעט יותר על הטיל, הטכנולוגיה שלו, וכיצד יסייע לאיומים העתידיים נגד המדינה בהווה ובעתיד.

כאמור, באוגוסט האחרון נחתמה עסקת ענק על סך 14 מיליארד שקלים בין ישראל לגרמניה, שתרכוש את מערכת ההגנה האווירית, הנחשבת למתקדמת מסוגה בעולם ליירוט טילים בליסטיים בחלל. בנובמבר הקרוב החוזה אמור להיחתם רשמית. מדובר על העסקה הביטחונית הגדולה בתולדות המדינה עד כה.

ניסוי בטיל חץ, צילום: משרד הביטחון

מנכ"ל משרד הביטחון, אלוף (מיל') אייל זמיר, אמר לפני כחודשיים, עם פרסום ההסכם בין המדינות: ״מדובר בהסכם היסטורי בעל משמעויות מרחיקות לכת. העסקה מהווה נדבך נוסף בחיזוק היחסים האסטרטגיים- הביטחוניים בין ישראל לגרמניה והכרה באיכות התעשייה הביטחונית- הישראלית. עסקת היצוא הביטחונית הגדולה בתולדות המדינה תזניק לשיא חדש את היצוא הביטחוני הישראלי, שרק בשנה החולפת רשם שיא של 12.5 מיליארד דולר. היא תייצר מאות מקומות עבודה חדשים ותביא תנופה נוספת לתעשיות הביטחוניות. עסקת 'חץ 3' מבצרת עוד יותר את הברית העמוקה עם ארה"ב, גם ברמה האסטרטגית, גם ברמה המדינית-ביטחונית מול שותפינו בפנטגון, במחלקת המדינה ובסוכנות להגנה מטילים (MDA) וגם בשיתוף הפעולה התעשייתי, שכן מרכיבי המערכת שמיוצרים עבור ישראל כיום בארה״ב ייוצרו בארה"ב גם עבור הגרמנים״.

שר הביטחון, יואב גלנט: "מכירת מערכת היירוט 'חץ 3', מהווה הבעת אמון ביכולותיהן יוצאות-הדופן של התעשיות הביטחוניות בישראל. מדובר בהחלטה משמעותית שתסייע לבניין כוחה הטכנולוגי והכלכלי של ישראל. בעיניו של כל יהודי יש משמעות מיוחדת לכך שגרמניה מסתייעת להגנתה במדינת ישראל. אנו גאים ביכולתינו לבצע את עסקת הנשק הגדולה ביותר בתולדות התעשיות הישראליות. מערכת 'חץ 3' היא מערכת פורצת דרך, המתקדמת מסוגה בעולם, והיא מהווה מכפיל כוח במאמץ ההגנה האווירית בישראל. ובקרוב גם באירופה. שיתוף הפעולה עם הממשל האמריקאי היווה מרכיב חשוב לכל אורך תהליך הפיתוח של המערכת וקידומה של עסקת הענק. זו הוכחה נוספת לעוצמת הקשרים הביטחוניים בין ישראל וארה״ב".

סוללת טילי חץ (ארכיון), צילום: יוסי זליגר

מהו "חץ 3"?

מדובר במערכת נשק המהווה מרכיב מרכזי במערך ההגנה הרב-שכבתית, שכולל, בין היתר, את מערכת "כיפת ברזל" ומערכת "שרביט קסמים". כולן מערכות נשק שפותחו בהובלת משרד הביטחון באמצעות מינהלת "חומה" שבמפא"ת, ומופעלות מבצעית על ידי לוחמי ולוחמות מערך ההגנה האווירית של חיל האוויר.

"חץ 3" הוא מיירט אקסו-אטמוספרי ליירוט טילים בליסטיים מחוץ לאטמוספירה. המיירט בעל יכולת יירוט ארוכת טווח, בגובה רב מעל לאטמוספירה, יכולת שהופכת אותו למיירט הטוב מסוגו בעולם. עיקרון הפעולה של 'חץ 3' מבוסס על פגיעה פיזית ישירה במטרה (HIT TO KILL) התעשייה האווירית הינה הקבלן הראשי לפיתוח מערכת הנשק, מיירטי ה'חץ' ומערך הגילוי המכ"מי. חברת 'אלביט מערכות' מפתחת את מערכת השליטה והבקרה. החברה הממשלתית למערכות הנעה רקטית- 'תומר' וחברת רפאל הינן קבלניות משנה עיקריות לפיתוח וייצור מיירט 'חץ 3'. חברת STARK Aerospace האמריקאנית, שבבעלות התעשייה האווירית, היא הקבלן הראשי בארה"ב.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר