דיווח: מחבלי חמאס התאמנו באיראן לפני התקפות ה-7 באוקטובר

על פי דיווחים זרים, בערך 500 פלשתינים מארגון הטרור חמאס קיבלו הדרכת לחימה מיוחדת במתקנים איראניים בספטמבר האחרון • עוד דווח כי כוח קודס סייע בתכנון המתקפה והסכים כי היא תוכל לצאת לדרך בפגישה בביירות ב-2 באוקטובר עם מנהיגי חמאס וחיזבאללה

מחבלי חיזבאללה באימון בלבנון. צילום: אי.פי

על פי דיווח ב"וול סטריט ג'ורנל", אנשים הבקיאים במודיעין הקשור למתקפת הטרור הרצחנית של חמאס ב-7 באוקטובר על ישראל, מספרים כי בשבועות שקדמו למתקפה, מאות מלוחמי הארגון הפלשתיני קיבלו אימוני לחימה מיוחדים באיראן.

מהאוויר ומהיבשה: חמאס פרסם תיעוד מהאימונים למתקפת הפתע על ישראל

כ-500 חמושים מחמאס והג'יהאד האסלאמי, השתתפו בתרגילים בחודש ספטמבר האחרון, שהובילו קציני כוח קודס, זרוע פעולות החוץ של חיל משמרות המהפכה האסלאמית של איראן.גנרל איסמעיל קאאני, מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה, השתתף אף הוא, לדבריהם.

יותר מ-1,400 בני אדם, רובם אזרחים, נהרגו ב-7 באוקטובר על ידי מחבלי חמאס שפרצו את הגבול מרצועת עזה. 220 חטופים עדיין מוחזקים בשבי בעזה כבני ערובה.

המחבלים השתמשו ברחפנים אוויריים כדי להשבית עמדות תצפית של צה"ל וציוד מעקב מתקדם. חלקם השתמשו במצנחי רחיפה כדי להיכנס לישראל. אחרים רכבו על אופנועים, שנמצאים בשימוש נפוץ על ידי ארגונים צבאיים איראניים, אך לא על ידי חמאס, עד ה-7 באוקטובר.

עדות אילמת לטבח. מכוניות שרופות בכניסה לנתיב העשרה,

"לפני המלחמה, איראן סייעה ישירות לחמאס עם כסף, אימונים ונשק וידע טכנולוגי", אמר הדובר הראשי של צה"ל, דניאל הגרי. "גם עכשיו איראן עוזרת לחמאס במודיעין".

גורמים אמריקנים אומרים כי איראן אימנה באופן קבוע חמושים באיראן ובמקומות אחרים, אך אין להם אינדיקציות לאימון המוני ממש לפני המתקפה. פקידים אמריקאים, והאנשים שמכירים את המודיעין, אמרו שאין להם מידע המצביע על כך שאיראן ערכה אימונים במיוחד כדי להתכונן לאירועי ה-7 באוקטובר.

מאז התקפת חמאס, ישראל מנהלת מערכה אווירית גדולה ופוגעת באלפי מטרות בעזה, לצד התוכנית למערכה קרקעית, כשהמטרה המוצהרת היא לפרק את חמאס ולסיים את שלטונו בעזה.הסכסוך עלול לזלוג לעימות אזורי עם איראן ורשת הקבוצות המיליטנטיות האסלאמיסטיות האנטי-ישראליות שהוא תומך בהן, שמתפשט מתימן ועיראק לסוריה ולבנון.

תקיפת חיל האוויר ברצועת עזה, צילום: איי.אף.פי.

ישראל וארה"ב מדגישות את תפקידה של איראן בתמיכה בחמאס ובארגונים אחרים העוינים את ישראל, לרבות הארגון הלוחם השיעי הלבנוני חיזבאללה, שעוסק בחילופי אש ספורדיים עם כוחות ישראליים בגבולה הצפוני של המדינה. לצד זאת, ארה"ב אמרה שאין לה ראיות לכך שאיראן הייתה מעורבת ישירות בתכנון או אישור המתקפה ב-7 באוקטובר.

הוול סטריט ג'ורנל, מצטט בכירי חמאס וחיזבאללה, ומדווח כי כוח קודס סייע בתכנון המתקפה והסכים כי היא תוכל לצאת לדרך בפגישה בביירות ב-2 באוקטובר עם מנהיגי חמאס וחיזבאללה. יועץ לממשלת סוריה ופקיד אירופאי נתנו את אותו הדיווח על מעורבותה של איראן.

הדיווחים האלה על הפגישה ב-2 באוקטובר נדונו על ידי בכירים בארה"ב ואחרים המכירים את המודיעין סביב התקיפות. כמה פקידים אמריקאים אמרו כי לוושינגטון יש מידע מודיעיני "משכנע" המצביע על כך שמנהיגי איראן הופתעו מהתקיפה של חמאס: "המידע שבידינו אינו מראה קשר ישיר לפיגועי חמאס ב-7 באוקטובר בכל הנוגע לאיראן. שוב, זה משהו שנמשיך לבחון מקרוב", אמר בשבוע שעבר הגנרל פט ריידר, דובר חיל האוויר של הפנטגון.

משלחת חמאס אצל המנהיג העליון של איראן, צילום: אי.פי

בכירי חמאס התפארו בתמיכתה של איראן מאז התקיפות. "חיזבאללה ואיראן תמכו בנו בנשק, מומחיות וטכנולוגיה", אמר חאלד משעל, בכיר חמאס בדוחא בראיון לאל ערביה. כשהמתקפה החלה ב-7 באוקטובר, על פי גורמים מערביים ומצרים, חמאס יצר קשר עם אנשי משמרות המהפכה וחיזבאללה בחו"ל כדי להודיע ​​להם על כך.

מאז, משמרות המהפכה, חיזבאללה, חמאס ומיליציות נוספות באזור אומרים כי הם נמצאים בקשר הדוק כדי לתאם את פעילותם. מפקד כוח קודס, קאאני, היה בימים האחרונים בלבנון כדי להתייעץ עם פקידי חמאס וחיזבאללה. משמרות המהפכה מדווחים ישירות למנהיג העליון של איראן, האייתוללה עלי חמינאי. שפועל ללא תלות בממשלה הנבחרת של איראן ובצבא הקונבנציונלי שלה, עם צי משלו ופעילות עסקית.

מחבלי חמאס (ארכיון), צילום: רויטרס

"איראן מספקת הכשרה לחמושים ברחבי המזרח התיכון, כולל חמושים בעזה, שכירי חרב אפגנים שנלחמים בסוריה, לוחמי חיזבאללה מלבנון, כוחות שיעים מעיראק והחות'ים מתימן", אמר סעיד גולקר, מומחה למשמרות המהפכה באוניברסיטת טנסי.

"קשה מאוד לעשות מבצע כזה ללא תמיכת חיזבאללה ומשמרות המהפכה. לחמאס אין את היכולת לעשות את זה", אמר גולקר.

נורמן רול, שהיה פקיד המודיעין האמריקני הבכיר באיראן בין השנים 2008-2017, אמר כי משמרות המהפכה מעורבים זה מכבר באימונים, מימון ותמיכה בקבוצות באזור, אך אמר שזה לא אומר שאיראן ניהלה את התקפות ה-7 באוקטובר:"רק לעתים רחוקות יש צורך שאיראן תערב את אנשיה", לדבריו.

רבבות מתושבי עזה בעצרת לציון 22 שנה להקמת החמאס,

לחמאס, שלוחה איסלאמיסטית של האחים המוסלמים הסונים, הייתה מערכת יחסים לא יציבה עם איראן, מדינה עם שלטון אנשי דת, מוסלמית שיעית. משמרות המהפכה תמכו בחמאס כשהקבוצה הפלשתינית התגלתה כארגון מיליטנטי חשוב שנלחם בישראל בשנות ה-80, סיפקו להם נשק ומימון, כך אמרו גורמים אירופאים וישראלים בעבר.

הקשר עלה על שרטון בסביבות 2012 כאשר חמאס צידד במלחמת האזרחים בסוריה נגד הנשיא בשאר אל-אסד, בעל ברית איראני. הרפובליקה האסלאמית קיצצה את כל המימון לחמאס. ב-2017, חמאס אמר שהוא מקבל שוב מימון מטהראן. בשלב זה הרחיבה משמרות המהפכה את תמיכתה הצבאית, והעניקה אימונים ורכיבים שאיפשרו לחמאס להרכיב מל"טים וטילים משלו כדי לאיים על ישראל.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר