עדויות ממרוקו: הלם, חשש ותסכול מתגובת הרשויות

במדינה הצפון האפריקאית מאמצי החילוץ נמשכים ביתר שאת • עדויות מהמדינה חושפות את רגעי האימה מהלילה בו רעדה האדמה • בין היתר מדווחים אזרחים על תסכול מתגובת הרשויות ועיכוב בהגעה ללכודים • גם התקשורת המקומית סופגת ביקורת על אופן סיקור האסון • וגם - הדעות החלוקות לגבי הסיוע מישראל

מאמצי חילוץ במרוקו. צילום: איי.אף.פי

האסון במרוקו: באמצע הלילה רעדה האדמה במרכז הגיאוגרפי של מרוקו, סמוך לעיר הגדולה מרקש והרי האטלס. עדויות מהמדינה חושפות את רגעי האימה, גם באיזורים מרוחקים ממוקד הרעש, אך גם תסכול לנוכח תגובת הרשויות.

על פי מקורות במרוקו - כוחות הצבא נמצאים בדרכם לאזור שנפגע מרעידת האדם. ואולם בגלל תנאי השטח ההרריים הם מתקשים להגיע מה שמעורר כעס בקרב האזרחים. עניין נוסף שעורר תרעומת בקרב האזרחים הוא האיחור בסיקור האירוע בתקשורת במדינה, הנשלטת על ידי השלטון המרכזי.

בניינים קורסים במרקש בעקבות רעידת האדמה // רשתות חברתיות

אזרח מרוקו סיפר בשיחה עם "ישראל היום": "המשפחה שלי נמצאת בעיר בני מלל, מרוקו. הרגשתי הקלה לשמוע שהם בטוחים לאחר רעידת האדמה בעוצמה 6.8 שפקדה את האזור שליד העיירה איגיל, הנמצאת כ־70 ק"מ ממרקש. האזור הזה קרוב למקום שבו גדלתי, אז האירוע הזה מגיע לבית. רעידות אדמה נדירות במרוקו - הידועות שבהן התרחשו באגאדיר ב-1960 ובאל הוצ'ימה ב-2004. אז כשרעידת האדמה הזו התרחשה אתמול, היא עוררה אזעקה נרחבת".

"מרוקאים רבים מיהרו החוצה מחשש לרעידות משנה", הוא אומר, "וחלקם בילו את כל הלילה בחוץ כאמצעי זהירות, בדומה למה שנראה בטורקיה לאחר רעידות האדמה האחרונות שם. מובן שאנשים חרדים ורוצים לנקוט באמצעי זהירות בהתחשב בכך שזה כל כך נדיר במרוקו. אני מקווה שההשפעות מינימליות וההחלמה מהירה".

הוא הוסיף כי "למרבה הצער, אזור אל-חאוז הוא אחד האזורים העניים ביותר במרוקו, עם הרבה אנשים החיים בבתים עם תשתיות גרועות. זה תרם למספר ההרוגים הגבוה. עוצמתה של רעידת האדמה, בשילוב המבנים והתשתיות הפגיעות, הביאו לנזק משמעותי ולאובדן חיים".

לדבריו, "מרוקאים רבים הביעו תסכול על תגובת החירום האיטית שלאחר רעידת האדמה. היה כעס על העיכוב במאמצי ההתערבות והסיוע לאזורים שנפגעו ולתושבים. נוסף על כך, נשמעה ביקורת על התקשורת שבשליטת המדינה, שלא דיווחה על רעידת האדמה במשך שעות לאחר התרחשותה. רבים חשו כי הכישלון הזה בסיקור האירוע היה חסר אחריות, שכן התקשורת הרשמית צריכה למלא תפקיד מפתח בהסברה לציבור כיצד להגיב ולנקוט באמצעי זהירות בזמן חירום כמו רעידות אדמה שהן איומים לא מוכרים במרוקו".

אישה במרקש, הבוקר, צילום: איי.אף.פי

"אנשים מסתמכים על סיקור חדשותי להדרכה כאשר הם מתמודדים עם אסונות שהם לא יודעים איך להתמודד איתם. לכן היעדר דיווח דחוף מצד גורמים רשמיים נתפס כפיקוח בלתי מתקבל על הדעת בהתחשב בחומרת המצב".

תושב מרוקו אחר סיפר בשיחה עם "ישראל היום": "האנשים מאוד פחדו וכולם נאלצו לצאת מהבתים שלהם באמצע הלילה. במרקש עצמה יש עשרות הרוגים. המשפחה שלי ברבאט הרגישה את רעידת האדמה בסביבות 11:00 בלילה והם יצאו מהבניין. היו המון צעקות ואנשים לא ידעו לאן ללכת".

תושבים במרוקו בבוקר שלאחר רעידת האדמה, צילום: אי.פי.איי

תושב מרוקו נוסף סיפר ל"ישראל היום" כי ברבאט הרגישו את רעידת האדמה בסביבות 23:11, אבל האזורים שנפגעו הכי קשה הם מרקש, טרונדט ואזור האטלס כולו. "הרבה אנשים באזור שנפגע עדיין לכודים תחת ההריסות. המון מבנים עתיקים קרסו באזור של רעידת האדמה. אנשים רבים מפחדים לחזור לבתים שלהם מפחד מרעידות המשנה".

באשר לסיוע מישראל, סיפר תושב מרוקו בשיחה עם "ישראל היום" כי הדעות חלוקות. "חלק אומרים שאנחנו בתור מרוקאים צריכים לסרב לסיוע הזה גם אם מרוקו זקוקה לו מאוד. מנגד, יש חלק שמברכים ואומרים שמצאנו טוב ביהודים ולא מצאנו אותו אצל הערבים (הכוונה היא במיוחד לאלג'יריה), שלא דיברו על הטרגדיה הזו". יש לציין כי מדינות כמו איחוד האמירויות הכריזו על רכבת אווירית של סיוע דחוף למרוקו.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר