רעידות אדמה במרוקו: היסטוריה קטלנית

ב-1960 בעיר אגאדיר נמנו באסון יותר מ-10 אלף הרוגים, בין היתר בשל תשתיות רעועות • ב-2004 נהרגו צפונית לבירה רבאט למעלה מ-600 אנשים • ד"ר אריאל היימן, גיאולוג בכיר וחוקר במכון למחקרי ביטחון לאומי: "תוצאה מהלחיצה הנגרמת מההתנגשות של הלוח האפריקאי בלוח האירופי"

הריסות במרקש, הבוקר לאחר רעידת האדמה. צילום: רויטרס

רעידת האדמה העוצמתית שפקדה הלילה את מרוקו באיזור מרקש בעוצמה של 6.8 דרגות העניקה תזכורת קשה ל-2 רעידות אדמה קשות שפקדו המדינה בצפון מערב אפריקה.

רעידת האדמה באגאדיר ב-1960 שחרבה את העיר על חוף האוקיאנוס האטלנטי הייתה בעוצמה של 5.7 דרגות. כמות הנפגעים והיקף ההרס היו גדולים ביחס לעוצמת רעש האדמה, וזאת בשל תשתיות לקויות, איכות בניה ירודה וצפיפות שהלכה וגברה באיזורי מרכז העיר והישענות על מבנים מסורתיים הובילה לאסון כבד.

בניינים קורסים במרקש בעקבות רעידת האדמה // רשתות חברתיות

עד היום חלוקות הדעות לגבי מספר הנפגעים והסברה הרווחת היא שבין 12,000-15,000 נהרגו ברעידת האדמה ולמעלה מ-25,000 נפצעו. באגאדיר התקיימה קהילה יהודית גדולה וחשובה, הערכה גסה מציינת כי חיו כ-2500 יהודים בעיר בסוף שנות ה-50, כ-1500 נספו ברעידה הקטלנית שחרבה את העיר.

רעידת האדמה במרקש // ניסים בן דויד

בפברואר 2004, רעש אדמה שהתרחש במיצרי גיברלטר פגע שוב באיזורי המגרב (מדינות צפון מערב אפריקה). רעש אדמה בעוצמה של 6.5 דרגות הרעיד את העיר אל חוסיימה, 300 קילומטרים צפונית מזרחית לבירה רבאט. בשעה 2:30 לפנות בוקר רעדה האדמה שהחריבה בעיקרה כפרים בסביבת עיר הנמל הצפונית והביאה למותם של יותר מ-600 בני אדם.

מוקד הרעש בהרי האטלס,

"עד כה דווח על מאות רבות של הרוגים, מספר הצפוי לעלות במהלך הימים הבאים, כשתתברר עוצמת הנזק האמיתית. להערכתי, מספר ההרוגים יעמוד על אלפים רבים, אך לא יגיע לגודל הנזק בנפש וברכוש שנגרם ברעידה שהתרחשה לפני מספר חודשים בתורכיה", אומר ד״ר אריאל היימן, גיאולוג וחוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי INSS.

תוש העיר מרקש צועד בהריסות עירו, הבוקר, צילום: איי.אף.פי

״רעידת הארמה שהתרחשה לפנות בוקר פגעה באזור כפרי, בהרי האטלס שבמרוקו, הרים שנוצרו וממשיכים להתרומם, כתוצאה מהלחיצה הנגרמת מההתנגשות של הלוח האפריקאי בלוח האירופי. תופעה זו מביאה לסגירת הים התיכון, בקצב של 2.5 ס"מ בשנה.

"רעידות אדמה בגודל הזה באזור זה נדירות יחסית, אך לא בלתי צפויות. מאז תחילת המאה העשרים, לא הייתה אף רעידה בגודל שכזה ברדיוס של 500 ק"מ מרעידה זו. הרעידה התרחשה בעומק רדוד, באזור בו הבניה היא בעיקרה בבלוקים ולכן המבנים נוטים להתמוטט בקלות. יחד עם זאת, מכיוון שהנזק המשמעותי קרה באזור כפרי מספר המבנים הגבוהים נמוך", אומר ד"ר היימן.

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר