רעידת אדמה קשה באזור העיר מרקש - הרשויות במרוקו: יותר מ-1,300 הרוגים

רעידת אדמה בעוצמה של 6.8 הורגשה במהלך הלילה סמוך לעיר מרקש • מבנים ברובע העתיק של העיר קרסו • הרשויות מדווחות כי אזורים רבים באיזור הרי האטלס שהגישה אליהם קשה נפגעו • "האדמה רעדה במשך 20 שניות", מספר אחד התושבים • ממשרד החוץ נמסר כי לפי שעה לא ידוע על נפגעים ישראלים, אך ישנם שמונה מנותקי קשר • משלחת משרד החוץ תצא מחר למרוקו

הריסות במרקש, הבוקר לאחר רעידת האדמה. צילום: רויטרס

אסון במרוקו: רעידת אדמה קשה הורגשה במהלך הלילה (בין שישי לשבת) במרכז מרוקו סמוך לעיר מרקש. הרשויות מדווחות לפי שעה על לפחות 1,300 הרוגים ו-1,832 פצועים. תושבים רבים ברחבי המדינה נמלטו מבתיהם מחשש שיקרסו. מלך מרוקו הורה על שלושה ימי אבל לאומי בעקבות רעידת האדמה.

מבירור ראשוני שערכו במשרד החוץ לפי שעה לא ידוע על ישראלים בין הנפגעים, אך ישנם שמונה מנותקי קשר. משרד הבריאות נערך להוצאת משלחת משלימה למשלחת צה״ל שתכלול רופאים ורופאות, אחים ואחיות וציוד רפואי על מנת לסייע בטיפול בנפגעים. משלחת סיוע חירום של ארגון הג'וינט, הארגון ההומניטארי היהודי הגדול בעולם, תגיע הלילה למרוקו.

בניינים קורסים במרקש בעקבות רעידת האדמה / / רשתות חברתיות

הצפי כי המספר הקורבנות והנפגעים צפוי לעלות לאור העובדה שאזורים הרריים אליהם הגישה מוגבלת נפגעו באסון. הרשויות במדינה מדווחות כי מוקד הרעש באזור איגהיל, שבהרי האטלס, פגע בקהילות שהגישה הגיאוגרפית אליהן קשה, וכי רבים מהנפגעים נמצאים באיזורים אלה.

תושבים במרקש, העיר הגדולה הקרובה, סיפרו לסוכנות הידיעות "רויטרס", כי כמה בניינים קרסו באזור העיר העתיקה, שמוגדר בתור אתר מורשת עולמית. בטלוויזיה המקומית פורסם תיעוד של צריח מסגד שנפל.

הריסות במרקש, צילום: רויטרס

תושבים באזור הרי האטלס סיפרו כי רוב הבתים ניזוקו. "השכנים שלנו נלכדו תחת ההריסות ואנשים פועלים כדי לחלץ אותם תוך שימוש באמצעים שיש בכפר", סיפר אחד מהם.

"הארץ רעדה ל-20 שניות. דלתות נפתחו ונטרקו מעצמן כשמיהרתי במדרגות מהקומה השנייה", סיפר תושב אחר.

אמנם מוקד הרעידה היה בסביבת הרי האטלס, אבל היא הורגשה גם במערב המדינה. תושבים בבירה רבאט מספרים כי עם הרגשת רעידת האדמה הם נמלטו מבתיהם מחשש שיקרסו.

"זה היה מאוד מפתיע ולגמרי לא צפוי - מה שיצר מצב של פאניקה", אמר אחד התושבים. אישה העידה כי "עם הרעד הראשון שהרגשתי פחדתי מאוד. הרמתי את הבנות שלי ורצנו בהיסטריה לכיוון הים. פחדתי כי נזכרתי ברעידת האדמה בטורקיה שראיתי בחדשות ובסרטונים ברשתות החברתיות".

רעידת האדמה במרקש // ניסים בן דויד

מכיוון שתושבים רבים בערי החוף ברחו לכיוון הים, בכיר מרוקאי במכון הלאומי לגיאוגרפיה, נאסר ג'אבור, הזהיר כי מדובר בהתנהלות לא נכונה. הוא הנחה את התושבים לא ללכת לכיוון הים בכלל, שכן יש חשש מגלי צונאמי שילוו את הרעידות.

כלי תקשורת במרוקו מתארים את האסון כרעידת האדמה החזקה ביותר שהכתה בממלכה. באזור אל-חוז שבו התרחשה רעידת האדמה, משפחה שלמה נלכדה תחת ההריסות לאחר שהבית קרס על יושביו.

רגעי האימה ברעידת האדמה במרוקו // רשתות חברתיות

רעידת האדמה ההרסנית האחרונה התרחשה בשנת 2004. אז הכתה את הממלכה רעידה בעוצמה של 6.3 במחוז אל-חסימה, הנמצא 400 קילומטרים צפונית לבירה רבאט. באותה רעידה נהרגו 628 בני אדם ונגרם הרס עצום.

מוקד הרעש בהרי האטלס,

הצעות לעזרה הומניטרית מרחבי העולם

משלחת סיוע של כוחות צה"ל, משרד הבריאות ומד"א צפויה לצאת בשעות הקרובות למרוקו. קודם לכן מלשכת רה"מ נתניהו נמסר כי "עם ישראל מחזק את ידידינו בני העם המרוקאי בשעתם הקשה, נושא תפילה לשלומם ואנו נסייע בכל צורך שנדרש", וכי הוא הורה למשרדי הממשלה להיערך למתן סיוע לאזור.

תוש העיר מרקש צועד בהריסות עירו, הבוקר, צילום: איי.אף.פי

בתוך כך, שר החוץ אלי כהן הנחה לבחון אפשרויות מול הרשויות במרוקו להגשת סיוע הומניטרי והוצאת משלחת חילוץ בהתאם לצורך. שר הביטחון גלנט הורה לצה"ל להיערך למתן סיוע חירום גופי ההצלה של פיקוד העורף.

בעוד מאמצי החילוץ נמשכים, האיחוד האירופי והאו"ם הודיעו כי הם מוכנים לסייע לנפגעים ברעידת האדמה בממלכה.

בה בעת, שורה של מדינות ערביות, ביניהן מצרים ואיחוד האמירויות הביעו תנחומים על האסון הכבד שפקד את המדינה. במרוקו עצמה הרשויות הזמינו את האזרחים לתרום דם לשימוש צוותי הרפואה בטיפול בפצועים הרבים. דובר צה"ל בערבית אביחי אדרעי צייץ בחשבון הטוויטר בערבית כי "בישראל הלבבות שלנו נמצאים עם העם המרוקאי בזמנים הקשים".

כאמור, נכון לשעה זו, לא ידוע על אזרחים ישראלים שנפגעו באירוע. ממשרד החוץ נמסר כי נעשים מאמצים ליצירת קשר עם כלל ההישראלים במדינה על מנת לוודא את שלומם.

השתתפו בהכנת הידיעה: מיטל יסעור בית-אור ואפרת פורשר

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר