מוחמד אל-הינדי, ראש המחלקה המדינית בג'יהאד, עזב את שיחות המו"מ בקהיר. צילום: רשתות ערביות

האחראי על המו"מ בג'יהאד עזב את קהיר, בארגון שוקלים להמשיך את הלחימה עד יום ירושלים

ראש המחלקה המדינית של הג'יהאד עזב ללבנון, שם הוצע לו לפקד על שלוחת הארגון במדינה • ברקע - קושי בקבלת החלטות בארגון בעקבות חיסול בכיריו ברצועה • דיווחים ערביים: הגי'האד סירב לדרישת מצרים לחדול מהירי • דרישתו מישראל - התחייבות לחדול ממדיניות הסיכולים הממוקדים, לפי שעה ישראל מסרבת

קשיים במו"מ: נמשכים הדיווחים הערביים על חוסר ההתקדמות במגעים על הפסקת אש בין ישראל והג'יהאד האסלמי. 

לפי דיווחים בתקשורת הערבית מצרים דרשה מהג'יהאד האסלאמי לעצור את הירי, אולם הארגון סירב. לפי הדיווחים, מאחר וחלק גדול מהנהגת הארגון חוסל על ידי צה"ל, יש קשיים בקבלת החלטות בארגון. המצרים ימשיכו היום (שבת) במאמצים להשיג הפסקת אש.

איאד אל-חסאני, בכיר בארגון הג'יהאד שחוסל בתקיפות צה"ל ברצועה, צילום: AFP

בנוסף, רשת אל-מיאדין הלבנונית דיווחה ממקורותיה כי המו"מ לרגיעה במצרים נתקל בקשיים רבים ואין פריצת דרך אמיתית עד כה. לפי הדיווח, המכשול המרכזי הוא סירוב של ישראל להתחייבות כלשהי להפסקת מדיניות החיסולים. בג'יהאד ובארגוני הטרור דחו את הרעיון להפסקת אש ללא התחייבות כזו. עוד מסרו המקורות כי "הסיכוי למערכה נרחבת גדול יותר מהסיכוי לשקט".

אתמול פרסם "ישראל היום" כי מקורבים לארגון הג'יהאד האסלאמי בעזה אמרו כי במידה ולא תתרחש התקדמות במשא ומתן, הארגון מוכן להמשיך בלחימה עד למועד קיומו הצפוי של מצעד הדגלים בירושלים בשבוע הבא, תאריך שהפך להיות בשנים האחרונות מוקד למתיחות. 

עוד הוסיף אותו המקור כי "הג'יהאד רוצה התחייבות של ישראל להפסיק את החיסולים, ולא מוכן להסתפק בהבטחה מצרית. הוא רוצה משהו קונקרטי מהישראלים. זה לא חייב להיות בצורת מסמך כתוב, גם התחייבויות מילוליות יכולות לספק אותו, העיקר שיהיה להן תוקף מחייב". המקור הוסיף כי מדובר בלקח שהארגון למד מהלחימה באוגוסט 2022 (מבצע ״עלות השחר״), אז בסופו של המבצע התחייבו המצרים שישראל תשחרר את איש הג'יהאד בגדה, בסאם סעדי, ואילו ישראל הכחישה בתקשורת התחייבות זאת לאחר מכן.

לגבי מעורבות של ארגון חמאס בשיחות וברצועה, הבהירו מקורות אחרים בעזה כי הארגון השולט ברצועה אינו מעורב במו"מ ואין ביכולתו לכפות את דעתו על ארגון הג'יהאד האסלאמי.

יירוטים מעל לשמי עוטף עזה, צילום: אורן בן חקון

בהמשך לכך, מקורות בג'יהאד מסרו לעיתון הלבנוני "אל־אח'באר", המקורב לחיזבאללה, כי בארגון הטרור מתעקשים שלא לחזור על התרחיש של המשא ומתן במבצע עלות השחר. הם מעוניינים לא לכבול את "ההתנגדות ברצועת עזה", להמשיך במשוואת "אחדות הזירות" - ולא לאפשר לישראל לבודד את יהודה ושומרון אחרי המבצע הנוכחי. המקורות חשפו כי הג'יהאד רוצה להגיע להסכמה עם ערבויות של המתווכים על התנאים שהציב (ביניהם הפסקת החיסולים והחזרת גופתו של חדר עדנאן, עציר הג'יהאד שמת בשביתת רעב).

על פי הדיווח הלבנוני, ישראל דוחה כל הסכם מוצהר בתנאים האלה ועומדת על הפסקת אש הדדית בלבד. כמו כן, דווח כי ראש המחלקה המדינית בג'יהאד האסלאמי עזב קהיר - היכן שניהל שיחות עם המודיעין המצרי. אל־הינדי נסע ללבנון עם הצעה להנהגת הג'יהאד האסלאמי שם.

בינתיים שוחח אתמול מזכ"ל הג'יהאד האסלאמי זיאד נחאלה עם שר החוץ האיראני אמיר חוסיין עבד אל־להיאן. בזמן שבעזה מחוסל בכיר שישי בזרוע הצבאית, נחאלה הבטיח לאיראנים כי "המצב של ההתנגדות בשטח מצוין" והדגיש כי המערכה תימשך עד שיתקבלו התנאים של הג'יהאד.

הירי לירושלים

אתמול דיווח "ישראל היום" מפי מקורות מקורבים לארגון הג'יהאד כי הירי לירושלים התבצע מתוך רצון להפעיל לחץ על ישראל במסגרת המשא ומתן על הפסקת אש. כעת מדווח העיתון הלבנוני המקורב לחיזבאללה, כי מקורות פלשתיניים מסרו כי השיגורים לעבר אזור ירושלים הגיעו לאחר "התייעצות" בין ארגוני הטרור בחמ"ל המשותף, הכולל את חמאס והג'יהאד האסלאמי.

על פי הדיווח, ארגוני הטרור שואפים להפוך את המערכה מתגובה לחיסולי בכירי הג'יהאד ל"הגנה על ירושלים". על רקע זה, מסרו המקורות כי החמ"ל בוחן אופציות להמשך סבב הלחימה עד מצעד הדגלים המתוכנן להתקיים בשבוע הבא. כך שאם המבצע יימשך - העימות ילך לכיוון שיתמקד בירושלים ויחל "שלב שני".

מצעד הדגלים, ארכיון, צילום: אורן בן חקון

בה בעת, בכיר בג'יהאד האסלאמי, דאווד שיהאב, אמר כי השיגורים לאזור ירושלים היו "מסר כי עין ההתנגדות פתוחה על ירושלים וצופה בכל מה שמתרחש בה ובכל מה שהאויב מתכנן שם. המערכה מתקרבת למועד מצעד הדגלים. זה מעודד אותנו להמשיך. מבחינתנו הפסקת המשא ומתן (להפסקת אש) או המשך שלו הם אותו דבר. לא הודיעו לנו לעצור ואנחנו במערכה מתמשכת ומוכנים לאופציות גדולות ומרובות".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו