"צוברים נקודות ברחוב הפלשתיני": מתרחבת הפופולריות של "גוב האריות" ביו"ש

מחבלי ארגון הטרור שפעילותם החלה בשכם מתחילים לזכות בתמיכה גוברת ובהשפעה באזורים נוספים ביו"ש • הם מניעים אווירה - ומנסים להתחבב על דעת הקהל • "הרבה צעירים מזדהים עם רעיון המרד שלהם ורואים שזה אפשרי"

המחבלים של "גוב האריות", צילום: רשתות ערביות

אם היה צריך סימן להשפעה הגוברת של התארגנות הטרור "גוב האריות" (ערין אל־אסוד) בשטחי יהודה ושומרון, קיבלנו אותו אתמול.

היענות נרחבת נצפתה בחלק לא מבוטל מהערים ומהכפרים הפלשתיניים לקריאות אנשי המיליציה לקיים שביתה כללית. זאת כאות הזדהות עם תושבי מחנה הפליטים שועפאט בשל ה"סגר" שהוטל עליו לאחר פיגוע הירי שבו נהרגה סמל נועה לזר ז"ל.

הפעילות הצבאית של קבוצות גוב האריות מתמקדת אמנם באזור שכם, אך ניצנים ראשוניים להתרחבות התמיכה בארגון מתחילים להופיע גם במקומות אחרים בשטחים. לדברי מקורות פלשתיניים, לא מדובר בשלב זה בהקמת חוליות ובהופעה של מחבלים לפי הדגם של "ערין אל־אסוד" בשכם, אלא בתמיכה מורלית מרחוק ובהבעת הזדהות עם רעיון "המרד" של חברי ההתארגנות.

עימותים ליד שכם. ההשפעה של "גוב האריות" מתרחבת, צילום: אי.פי.אי

"יש הרבה צעירים שמתחברים לאקשן, ונמשכים לרוח ולאנרגיות שערין אל־אסוד מביאים איתם", הסביר ל"ישראל היום" תושב רמאללה. "לא כולם חושבים בצורה עמוקה איך זה יועיל להם. זה כמו שהיום ראינו צעירים מבעירים צמיגים בכניסות לכפרים וחוסמים כבישים. מחפשים 'פאודה' - ולא משנה אם זה משרת את המטרה, אם בכלל יש כזאת". 

מחלקים סוכריות

אנשי הארגון מנסים לשמור על תדמית עממית ולגייס את האמפתיה של הציבור הפלשתיני. בחג הולדתו של הנביא מוחמד לפני כמה ימים הם יצאו לכבישים וחילקו לעוברים ושבים סוכריות ודברי מתיקה, במחווה שמטרתה להתחבב על הרחוב.

הם משתדלים ליצור את הרושם של "לוחמים שבאים מלמטה", מתוך העם. בניגוד לפעילים מארגוני טרור אחרים, שאפילו הציבור הפלשתיני בחלקו לעיתים נרתע מהם ומהאימה שהם זורעים, החמושים של גוב האריות רוצים להראות שהם לא מתנהגים כאחרוני הבריונים, ושהם פה בשביל לעשות סדר ולהגן על הפלשתינים. 

הפרת סדר בשכם. המחבלים מבקשים תמיכה, צילום: אי.פי.אי

למחבלים של ההתארגנות יש נוכחות בולטת ברשתות החברתיות. שם הם מעלים סרטונים המתעדים את הפיגועים שהם מבצעים נגד חיילים ואזרחים. הסרטונים הפכו ללהיט בעיקר בקרב צעירים פלשתינים שרואים בהם מודל לחיקוי.

גם מי שלא חשבו בעבר להצטרף לטרור רואים כעת שהדבר אפשרי, ואפילו קל יותר לביצוע ממה ששיערו. אחרים צופים בתיעודים בסקרנות רבה, וגם אם אינם מתכוונים לשאת נשק או ליטול חלק פעיל בטרור, הם מביעים סולידריות ותמיכה.

בקרב הפלשתינים הדעות חלוקות. יש הסבורים כי זה רק עניין של זמן עד שיצוצו קבוצות מחבלים נוספות שינסו לחקות את דרך הפעולה של חמושי ערין אל־אסוד. בעבר קרה דבר דומה עם ארגונים אחרים כמו "הפנתר השחור", שפעל בצפון יהודה ושומרון במהלך האינתיפאדה הראשונה ושאנשיו היו אחראים לעשרות פיגועים נגד ישראל, ולרצח פלשתינים שנחשדו בשיתוף פעולה עימה. פעילות הארגון, שנולדה אז באזור ג'נין, התפשטה בהמשך לאזורים נוספים בשטחים לאחר שצברה פופולריות בהדרגה.

מנצלים חולשה

"ערין אל־אסוד מניעים את האווירה. הם מנצלים את זה שהרשות חלשה ושהציבור הפלשתיני מאס בה, וכך זוכים לעוד אהדה. גם מי שלא בהכרח מסכימים עם כל מה שערין אל־אסוד עושים אומרים לעצמם: הנה סוף־סוף אולי יש סיכוי להיפטר מהרשות הפלשתינית המושחתת שלא אכפת לה מהעם הפלשתיני", אמר גורם פלשתיני.

אבו מאזן. מאוס על הציבור, צילום: רויטרס

מנגד, יש מי שסבור שתופעת גוב האריות עשויה להתפרק בהמשך אם היא לא תדאג להצמיח הנהגה מסודרת עם תוכנית ברורה וסדר יום, תוך גיבוש DNA משלה. בארגון חברים מחבלים שחלקם נתמכים על ידי ארגונים פלשתיניים שונים, בהם פת"ח, חמאס והג'יהאד האסלאמי, או מזוהים עימם, בעוד שאחרים אינם רואים עצמם משויכים לארגון כלשהו.

"אם הארגון ימשיך לפעול בצורה כזאת שלפעיליו אין זהות ונאמנות אחת, יכול להיות שתהיה בעיה בהמשך ויתחילו הריבים והמחלוקות בין אלה שבאים מפת"ח לבין אלה שתומכים בדרך של חמאס או הג'יהאד. אצלנו קשה להתאחד ותמיד באים הפילוגים. לכל ארגון יש חשיבה ודרכי פעולה שונות, וכל אחד בסוף רוצה שהשליטה תהיה בידיו", אמר הגורם.

בגוב האריות שבו וטענו כי הם אינם משתייכים לשום ארגון פלשתיני. ההבהרה באה בעקבות טענות שנשמעו בישראל, שלפיהן הארגון פועל בעידוד חמאס ונתמך על ידו.

בהנהגת הרשות הפלשתינית מוטרדים מאוד מנוכחותם ומכוחם הגובר של "גוב האריות".  הם דחו את הצעת הרשות להניח את נשקם, ולהשתלב במנגנוני הביטחון הפלשתיניים. הם גם הכחישו דיווחים בשכם שלפיהם חלק מאנשי הארגון הסגירו עצמם לרשות הפלשתינית, ואמרו כי מדובר בשמועות זדוניות.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר