גובר הלחץ לפטר את מושל שכם מתפקידו

בעקבות ההתבטאות החריגה כי אימהות "השהידים" סוטות: קבוצות "ערין אלאסוד" איימו לפתוח במחאות רחוב אם לא יפוטר המושל • ברשות חששו ופתחו במו"מ עם החמושים בבקשה לקבל ארכה כדי למצוא מוצא לפלונטר • המו"מ נוהל בתיווך אישיים בכירים בפתח ובג'יהאד האסלאמי

איום בהתפרעויות. חמושים בשכם, צילום: אי.אף.פי

כבר ברגעים הראשוניים לאחר התבטאותו יוצאת הדופן שלשום של מושל שכם, אבראהים רמדאן כי אמהות "השהידים" ששולחות את בניהן למות בפיגועים נגד ישראל הן "סוטות", היה ברור שהמושל מלכד את עצמו בהסתבכות שאין ממנה כמעט דרך יציאה.
אחרי ההלם והזעם מדבריו, באו קריאות הדורשות לפטרו מתפקידו. דרישה זו עלתה גם מקבוצות "ערין אלאסוד" ("גוב האריות"). אלא שפעילי ההתארגנות לא הסתפקו בכך, ואיימו לפתוח במחאות רחוב ולארגן הפגנות ותהלוכות גדולות בשכם, בג'נין, ובערים נוספות ביהודה ושומרון אחרי תפילת יום הששי במסגדים.

דורשים לפטרו, מושל שכם אבראהים רמדאן, צילום: רשתות פלשתיניות

ברשות הפלסטינית רצו למנוע זאת בכל דרך אפשרית. יום לפני כן הם ראו את ההיענות בשטח לקריאות אנשי "ערין אלאסוד" להתאסף בכניסות הכפרים בצפון השומרון ולהבעיר צמיגים, והבינו שלחמושים יש פוטנציאל ויכולת לגייס את הרחוב.
ברמאללה חששו שהפגנות גדולות סביב התבטאויות המושל עלולות לחזק את כוחן של המיליציות החמושות ולשדר לציבור הפלסטיני שהן ההנהגה השלטת בשטח.
לדברי מקור פלסטיני, הרשות הפלסטינית ניהלה ביממה האחרונה מו"מ עם נציגי החמושים וביקשה מהם ארכה, שבמהלכה יהיה מאמץ למצוא פתרון לפלונטר, ובתמורה יקפיאו אנשי ההתארגנות את תוכניתם להוציא מחאה לרחובות.

רחובות שכם, חשש מהתפרעויות, צילום: רוייטרס

במאמצי התיווך נטלו חלק אישיים בכירים מאוד בתנועת פתח ובארגון הג'יהאד האסלאמי. עוד נודע ל"ישראל היום" כי הרשות ניסתה אפילו לגייס את אחד מאבות המבוקשים הבולטים שנהרגו באחרונה בפעילות עם צהל, וביקשה ממנו להתערב כדי לשכנע את חמושי גוב האריות "להירגע" ולדחות את כוונתם להפיץ קריאות להפגנות. האב סרב.
בתוך פתח, יש מחנה המתנגד לפיטורי המושל בטענה שצעד זה יצטייר ככניעה לחמושי הרחוב. מי שמוביל עמדה זו הוא ראש המודיעין הכללי, מאג'ד פרג' ובכירים במנגנונים. לעומת זאת, מקורות בפתח שתומכים בפיטורי המושל טענו כי פרג' פועל ממניעים אישיים מאחר שאשתו היא אחותו של מושל שכם, אבראהים רמדאן.

אבו מאזן. יצליח למנוע את ההפגנות?, צילום: רוייטרס

כך או כך, הלחץ נמשך. גם אם יודיע יור הרשות, אבו מאזן, על פיטורי רמדאן תוך העברתו לתפקיד אחר, סביר שתופיע ביקורת על כך שהמושל קיבל לכאורה "פרס על התנהגותו". יצויין כי רמדאן ציין בדבריו עמדה שבכירים במנגנונים שותפים לה וגורסת כי אין תועלת במאבק המזוין, אך העובדה שתקף אישית, בגלוי וכזאת בוטות את אימהות "השהידים", המחבלים הפלסטינים, היא חריגה למדי.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר