מלך ירדן חושש: "יציאת הרוסים מסוריה תביא לכניסה איראנית"

בעמאן חוששים מצמצום הנוכחות הרוסית בשכנה מצפון בשל המלחמה באוקראינה • "וואקום הזה יתמלא על ידי האיראנים ועושי דבריהם", אמר המלך עבדאללה

מקצין עמדות: המלך עבדאללה, צילום: Getty Images

מלך ירדן עבדאללה הביע חשש מכך איראן ושלוחותיה ימלאו את הוואקום בדרום סוריה, שישאירו אחריהם כוחות צבא רוסיה בעקבות המלחמה באוקראינה.

בראיון שפורסם היום והתקיים בשבוע שעבר בארה"ב עם היועץ לביטחון לאומי לשעבר, הרברט מקמאסטר באוניברסיטת סטנפורד, נשאל עבדאללה כיצד יש להתמודד עם "בעיית איראן" והמאמצים המתמשכים שלה "לייצא את המהפכה" ולאיים על ישראל דרך שלוחותיה.

מלך ירדן, ששב מאז לארצו, השיב: "אני חושב שזה קורה בערוצים שונים. סעודיה מושיטה יד לאיראנים. למדינות המפרץ יש דיאלוג. אני לא בטוח עד כמה זו אסטרטגיה או טקטיקה מנקודת המבט האיראנית. כמובן שאנחנו רוצים שכולם יהיו חלק ממזרח תיכון חדש ולהתקדם. אבל יש לנו אתגרים ביטחוניים. אנחנו רואים התקפות בגבול באופן שוטף - ואנחנו יודעים מי מאחורי זה".

כוחות מיוחדים רוסים בסוריה // צילום: רויטרס // כוחות מיוחדים רוסים בסוריה // צילום: רויטרס,

"אחד הנושאים שאנחנו לומדים בנקודה זו היא שהנוכחות של הרוסים בדרום סוריה הייתה מקור לרגיעה", ציין עבדאללה. "הרוסים הבטיחו שאנחנו לא נגיע לקונפליקט. הוואקום הזה יתמלא על ידי האיראנים והפרוקסיס שלהם. אז למרבה הצער אנחנו מצפים, אולי, להסלמה של הבעיות בגבולות שלנו".

כמו כן, אמר עבדאללה כי הוא "מקווה שהדיאלוג של סעודיה, מדינות המפרץ וארה"ב עם איראן יביא אותה למקום טוב יותר, אבל הוא לא רואה את זה בשטח כרגע".

עוד ציין עבדאללה, בתשובה לשאלה על המלחמה באוקראינה והאופן שבו היא השפיעה על המזרח התיכון, כי "מנקודת מבט ירדנית, הרוסים על הגבול שלנו בסוריה וזה חלק מהחישוב שלנו. הרוסים גם שיחקו תפקיד בקוורטט (הרביעייה הבינלאומית; ש"ק), כך שהם תפקדו כשחקנים בינלאומיים. זה יהיה מעניין לראות את המצב אחרי המלחמה באוקראינה, כשהרוסים אינם בסוריה. אני יודע שהפער הזה מתמלא על ידי האיראנים, וזה ככל הנראה יגרום לחוסר ביטחון באזור".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר