בחסות המלחמה באוקראינה: ההגירה הבלתי חוקית מאיימת על אירופה

פולין פתחה את גבולותיה לפליטים האוקראינים והכריזה כי לא תדרוש אמצעי זיהוי • בשל כך, אלפי מהגרים מאפריקה ומהמזרח התיכון מגשימים את חלומם להגיע לאירופה • ומן הדרך ההפוכה, רגע לפני שחצינו את הגבול לאוקראינה, מישהו קורא לעברנו: "don’t go there" • דיווח מיוחד מגבול אוקראינה-פולין

מחנה הפליטים בגבול פולין אוקראינה. ארכיון, צילום: רויטרס

אגניישקה באה מוורשה. דניאל הגיע מאמסטרדם, שם הוא עובד. שני הצעירים הפולנים שעמדו לפני בתור לביקורת הדרכונים במעבר הגבול מפולין לאוקראינה החליטו באופן ספונטני להיענות לקריאתו של נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, לבוא ולהילחם לצדה של ארצו נגד הפלישה הרוסית, כמו המתנדבים שהתגייסו בשעתו למלחמתם של הרפובליקנים נגד הפשיסטים בספרד. זלנסקי, אמנם, מעוניין בהגעתם של אירופאים בעלי ניסיון קרבי, שאין לדניאל ואגניישקה. עם זאת, יש להם הרבה אמונה בצדקת מאבקה של אוקראינה על חירותה. "המלחמה של אוקראינה היא המלחמה שלנו", אומרת לי אגניישקה, "הסבים שלנו נאבקו נגד הנאצים והקומוניסטים, ועכשיו הגיע תורנו להילחם נגד משטר הרודנות הרוסי".

חלוקת מים לפליטים, צילום: אי.אף.פי

כשאנחנו עושים את דרכנו מדלפקי ביקורת הדרכונים בצד הפולני לתחנת ביקורת הדרכונים בצד האוקראיני - דרך העוברת בין גדרות ברזל ותיל, שמאחוריהן עומדים בצפיפות רבבות אנשים המבקשים רק לצאת כמה שיותר מהר מאוקראינה, מישהו קורא לעברנו באנגלית: "don’t go there", כלומר לאוקראינה. מראות ההמונים הדחוסים מאחורי הגדרות מרתיע. גם ההפרדה שמבצעים האוקראינים בין גברים לבין נשים וילדים לאורך מסלול מעבר הגבול הארוך מאוד מעוררת אסוציאציות לא נעימות - למרות שכל העומדים כאן הולכים לעבר מקום מבטחים, ולא לעבר המוות.

הקבוצה הקטנה סביבי צועדת נגד הזרם העצום של הנמלטים מהמלחמה. נראה שגם החיילות האוקראיניות במעבר הגבול מתקשות להאמין שיש אירופאים שנענו לקריאתו של זלנסקי. הן מקשיבות בהשתאות להסברים באנגלית של אגנייקה ודניאל על מניעי הגעתם לאוקראינה. במהומה הנוראה שממתינה לנו ביציאה מעמדת בדיקת הדרכונים אני מאבד את שני הפולנים הצעירים.

מחנה פליטים מאולתר במעבר הגבול בין אוקראינה לפולין // צילום: אבי כהן, שליח "ישראל היום" לפולין

 
פקקי ענק בדרך לגבול אוקראינה עם פולין, צילום: רויטרס

קשה להעלות על הדעת את המחזה של המוני אדם הצובאים על מעבר הגבול לפולין. ההמתנה נמשכת ימים. פקק הרכבים נמשך על פני 26 קילומטרים, כמעט ממחצית הדרך ממעבר הגבול ללביב. אנשים ישנים ברכבים, עד לנקודה שבה הם מורידים את אלה שהם הביאו ומכאן והלאה, קילומטרים על פני קילומטרים ממשיכים המבקשים לעבור את הגבול ברגל. חלקם משאיר מאחוריהם חלק מהכבודה שהביאו עימם. הם לא יכולים לסחוב מטענים כה כבדים בדרך האיסורים הארוכה הזו.

"משבר הפליטים" החדש

מתחיל לרדת שלג. בצדי הדרכים מודלקות מדורות, כדי שהממתינים יוכלו להתחמם. קבוצות של מתנדבים מחלקות בחינם אוכל חם ושתייה חמה. תינוקות בוכים מכל עבר. עם זאת, לא כל אלה הנמצאים כאן הם פליטים אוקראינים הנסים על נפשם מפני הפולשים הרוסיים. מספר משמעותי ביותר מבין הממתינים במעבר הגבול אינם אוקראינים. הם הגיעו לכאן מאפגניסטן, מרחבי המזרח התיכון, מאריתריאה ומסודן, ממדינות המג'רב ומאפריקה שמדרום לסהרה. הרבה מאוד ערבית נשמעת כאן וכך גם בבתי המלון המוצפים בעיר לביב.

בצדי הדרכים מודלקות מדורות, כדי שהממתינים יוכלו להתחמם, צילום: איי.אף.פי

כמו במטה קסם התחילה נהירה גדולה מאוד של מהגרים לא חוקיים, שמנצלים את תנאי המלחמה באוקראינה כדי להגשים את חלומם להגיע לאירופה. הכרזתו של ראש ממשלת פולין מלפני יומיים, שפולין פותחת את שעריה בפני כל האוקראינים מבלי שאלו יצטרכו להציג כלל מסמכי זהות, עשתה את שלה.

המראות במעבר הגבול האוקראיני-פולני מתחילים להזכיר את אלו של "משבר הפליטים" משנת 2015: מהגרים לא חוקיים מתחזים לפליטי מלחמה ומציפים את אירופה. תוכניתו הכושלת של שליט בלארוס, אלכסנדר לוקאשנקו, להציף בסתיו שעבר את פולין ואת אירופה במהגרים מהמזה"ת ומאפריקה מיושמת בהצלחה גדלה מדי יום בחסות מלחמת רוסיה באוקראינה. זו רק שאלה של זמן בטרם יתועל תסכול ההמתנה הארוכה והאסון ההומניטרי המתרחש ובא במעברי הגבול, לניסיון לפרוץ את הגבולות בכוח ובאלימות.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר