הערכת המודיעין בארה"ב: פוטין לא הורה על חיסול נבלני בעיתוי שבו קרה

על פי הדיווח של ה"וול סטריט ג'ורנל", הדבר אינו מסיר מנשיא רוסיה את האחריות ממותו, אך מעמיק לכאורה את המסתורין סביב המקרה • בכמה מדינות באירופה מפקפקים בהערכה האמריקנית • סגנו של נבלני אמר בתגובה: "מי שקובע שפוטין לא ידע בפירוש לא יודע דבר על האופן שבו הפדרציה הרוסית מנוהלת היום"

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, ומנהיג האופוזיציה אלכסיי נבלני . צילום: איי.אף.פי

גופי המודיעין האמריקניים מעריכים כי ולדימיר פוטין לא הורה על חיסולו של אלכסיי נבלני בעיתוי שבו מצא האופוזיציונר את מותו בכלא, כך מדווח היום (שבת) ה"וול סטריט ג'ורנל".

הפרידה והמחאה: קולות מהלוויית אלכסיי נבלני // ליזה פימונובה

לפי הדיווח, הערכת המודיעין אינה מסירה מפוטין את האחריות ממותו של נבלני, שהפך לאויבו האישי של השליט הרוסי, אך מעמיקה לכאורה את המסתורין סביב המקרה. בגופי המודיעין של כמה מדינות באירופה מפקפקים בהערכה האמריקנית.

סלבומיר דנבסקי, מנהל המכון הפולני לענייני חוץ, אמר כי "נבלני היה אסיר יקר ערך מבחינה פוליטית וכולם ידעו שפוטין היה מושקע אישית בגורלו. הסיכוי למוות לא מכוון כזה נמוכים מאוד". לאוניד וולקוב, אחד מסגניו של נבלני, אמר בתגובה: "מי שקובע שפוטין לא ידע בפירוש לא יודע דבר על האופן שבו רוסיה מנוהלת היום".

לאוניד וולקוב, אחד מסגניו של נבלני (ארכיון), צילום: אי.פי

תזכורת: אלכסיי נבלני, שהורעל בידי משטר פוטין באוגוסט 2020 ושרד, חזר אליה בינואר 2021 וכבר בנמל התעופה נעצר. הוא נידון למאסר ממושך בגין תיקים תפורים לחלוטין והועבר ממושבת עונשין אחת למשנתה, כשהוא מוחזק רוב הזמן בתנאי בידוד מחפירים.

אלכסיי נבלני בבית המשפט (ארכיון), צילום: אי.פי

לפי הדיווח הרשמי ברוסיה, ב-16 בפברואר הוא התמוטט במהלך "טיול" בשטח הכלא, והניסיונות להחיותו עלו בתוהו. שבוע לפני מותו, נשיא ארה"ב ג'ו ביידן והקנצלר הגרמני אולף שולץ דנו בהצעה פוטנציאלית לשחרר את נבלני ועוד שני אזרחים אמריקנים, המוחזקים במעצר ברוסיה, בתמורה לקצין המודיעין הרוסי ודים קרסיקוב, שהתנקש במתנגד משטר בגרמניה, אך נתפס ונידון למאסר בגין רצח.

נבלני ורעל בידי משטר פוטין באוגוסט 2020. פוטין (ארכיון), צילום: אי.אף.פי

פוטין טען כי הסכים ל"חילופיי השבויים", ובלבד שנלבני לעולם לא יחזור לרוסיה. ב"קרן למלחמה של שחיתות", שייסד נלבני, העריכו אז כי פוטין למד שעסקה לשחרור קרסיקוב אפשרית – ואז הורה לחסל את נבלני.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר