אלכסיי נבלני מת בכלא בעיתוי חשוד - וכנראה לא מקרי

אפילו מהכלא, המשיך האופוזיציונר הרוסי הנועז להיות מטרד עבור פוטין • יש אינדיקציה מאוד משמעותית לכך שהיה מדובר ביותר מקריש דם: העיתוי • בעוד חודש בדיוק ייערכו ברוסיה ה"בחירות" לנשיאות, ופוטין מאוד אוהב סמליות

אחרי גזר הדין של נבלני: מחאות ברוסיה // רויטרס

איננו יודעים את הסיבה האמיתית למותו של אלכסיי נבלני. ההודעה הרשמית גרסה כי הוא סבל מקריש דם, שהתנתק וגרם למותו. אלא שמעבר לכך שמדובר בהסבר נפוץ בשירות בתי הסוהר הרוסיים למקרי מוות שיש לטשטש, אי אפשר שלא להתייחס למוטיבציה הברורה שהייתה לקרמלין להביא למותו.

בל נשכח: נבלני כבר שרד ניסיון הרעלה, שבוצע על ידי קבוצת אנשי הפס"ב (השב"כ הרוסי). אבל גם אחרי שחזר לרוסיה ונכלא באופן מיידי, המערכת לא הניחה לו לרגע - בין אם זה במניעת טיפול רפואי, ובין בהחזקה בתנאים קשים מאוד בתוך הכלא.

אלכסיי נבלני בבית המשפט (ארכיון), צילום: אי.פי

כך, למשל, מאז החל לרצות את עונשיו בתיקים התפורים נגדו, הוכנס נבלני 27 (!) פעמים לתאי בידוד - תאים קטנים וטחובים, שבהם אין כמעט אור יום, אי אפשר לשבת במהלך היום, אין מים חמים בחורף, ומהרמקולים בקירות נשמעים נאומי פוטין ושירים "פטריוטיים". בין לבין, הציקו לו בעונשים בגין זוטות כמו אי אמירת שלום באופן הנכון לסוהר או בקימה מהמיטה עשר דקות לפני ההשכמה הרשמית. ואם לא די בכך, מדי פעם נהגו לשגע אותו גם באמצעות אסירים חולים, לעתים עם רקע פסיכיאטרי מפוקפק, שהיו מועברים לתאים סמוכים. לדברי פעילים למען זכויות אסירים ברוסיה, רק בכך היה די כדי לגרום לחיסול איטי ויסודי של בריאותו.

אבל בהיעדר מידע מהימן על נסיבות המוות (ובהתחשב בטיב המשטר במוסקבה, ספק אם יהיה), יש אינדיקציה מאוד משמעותית לכך שהיה מדובר ביותר מקריש דם: העיתוי. בעוד חודש בדיוק ייערכו ברוסיה ה"בחירות" לנשיאות, ופוטין מאוד אוהב סמליות. כך, מתקפות שונות באוקראינה תוזמנו לתאריכים חגיגיים שונים, וכך ראש כוח ואגנר, יבגני פריגוז'ין, חוסל (באמצעות הפעלת מטען במטוסו) חודשיים בדיוק אחרי המרד.

נבלני בביהמ"ש ברוסיה (ארכיון), צילום: איי.פי

ונבלני? אפילו מהכלא, המשיך האופוזיציונר הרוסי הנועז להיות מטרד עבור פוטין: הוא ואנשיו קראו לאזרחי רוסיה להגיע ביום ה"בחירות" לקלפיות בשעה מסוימת כדי להצביע במסות נגד כל המועמדים (חוץ מפוטין, יש עוד שלושה וכולם מריונטות). למה? כדי שהתורים לקלפיות ייראו כהצבעת מחאה. את אותו הדבר הציע לעשות גם בהצבעה האלקטרונית: לכוון לשעה מסוימת ולהעמיס אותה בקולות נגד כל המועמדים - הפעם כדי לפגוע בהזרקת קולות הנהוגה באופן גובר במשטר פוטין.

למען ההגינות צריך לומר שגורמים בשב"ס הרוסי טענו באוזני עיתונאים עצמאיים כי הייתה הנחייה מפורשת לפקח שנבלני לא ימות לפני הבחירות, כי "אף אחד לא צריך את הקרקס הזה". לפי הגרסה הזו, עיתוי המוות של נבלני מקרי, ועובדת היותו חודש לפני הבחירות – צירוף מקרים.

ההקלטה האחרונה של נבלני מדיון אתמול // ערוץ הטלגרם SotaVision

אולי זו האמת. ואולי ההנחיה נפלה בין הכיסאות. כך או כך, מותו של נבלני, אפילו אם לא היה מכוון, צפוי להיתפס כמסר לאזרחי רוסיה שאולי חשבו להפגין מרדנות ביום ה"בחירות" – וגם לאופוזיציה הרוסית, שרובה ככולה גולה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר