הטלטלה הבריטית עשויה להוביל להיסטוריה בעולם המערבי

רישי סונאק עשוי להפוך לבן המהגרים הראשון הנבחר לתפקיד הביצועי הבכיר ביותר במעצמה אירופית • מינויו לראשות הממשלה מסיים תהליך של מהפיכה פוליטית גדולה, שמובילה דווקא המפלגה השמרנית

רישי סונאק, צילום: AFP

עם הודעתו של בוריס ג'ונסון על החלטתו שלא להתמודד מחדש על הנהגת המפלגה השמרנית וראשות ממשלת בריטניה במקום ראש המפלגה והממשלה הפורשת, ליז טראס, הופך רישי סונאק למועמד בעל הסיכויים הכמעט ודאיים לזכות במינוי לשני התפקידים הבכירים.

סונאק, בנם של שני מהגרים הודיים ממזרח אפריקה, יהפוך בכך לבן המהגרים הראשון הנבחר לתפקיד הביצועי הבכיר ביותר במעצמה אירופית.

בעשורים האחרונים גבר באופן משמעותי ייצוגם של צאצאי מהגרים ממדינות לא אירופיות בזירה הפוליטית במדינות אירופה, בעיקר המערבית - שם תופעת ההגירה מחוץ לגבולות אירופה הייתה משמעותית יותר לאחר מלה״ע השנייה. עם זאת, סונאק צפוי להיות הראשון שיהפוך לראש הממשלה.

בן המהגרים הראשון שיהפוך לראש ממשלה. סונאק, צילום: רויטרס

שילובם של בני ובנות מהגרים בשורות סיעת המפלגה השמרנית הבריטית בפרלמנט ובממשלתו מה החל תחת הנהגתו של דיוויד קמרון. בהתחשב בעובדה שרק לפני עשור מונתה לראשונה שרה ממוצא הגירתי לשורות ממשלת בריטניה (סיידה וורסי, ממוצא פקיסטני שפרשה מממשלת קאמרון בשל ביקורתה על תמיכת הממשלה הבריטית במבצע ״צוק איתן"), הרי שמינויו של סונאק לראשות הממשלה מסיים תהליך של מהפיכה פוליטית גדולה, שמובילה דווקא המפלגה השמרנית.

גם בשורות "ממשלת הצללים" של מפלגת הלייבור משולבים צאצאים למהגרים ממושבות בריטיות לשעבר באסיה ובאפריקה, אך מספרם ומעמדם נמוך עדיין בהשוואה לנוכחותם בממשלה היוצאת של ליז טראס.

פרישתו המפתיעה של ג'ונסון מהמרוץ לראשות המפלגה והממשלה, שבאה שעות ספורות לפני סגירת רשימת המועמדים הסופית, היום (שני) בארבע שעון ישראל, חיזקה את סיכוייו של סונאק לזכות בתפקידים הבכירים. המועמדת המשמעותית האחרת, ראש הסיעה השמרנית בפרלמנט פני מורדונט, עדיין רחוקה מלהשיג את 100 חתימות צירי הפרלמנט הדרושות להצגת מועמדותה - בעוד שסונאק השיג אותן שעות ספורות לאחר התפטרותה של ליז טראס.

השיג 100 חתימות שעות לאחר הודעת ההתפטרות. טראס וסונאק, צילום: AP

סונאק, שמילא תפקיד מרכזי בהפיכת החצר שהובילה לפרישתו של ג'ונסון מראשות הממשלה לפני שלושה חודשים בכך שהיה מראשוני המתפטרים ממשלת ג'ונסון במחאה על התנהגותו של רה"מ דאז, מיהר להגיב על פרישת ג'ונסון מהמרוץ ולהדגיש את הישגיו כראש ממשלה: השלמת הברקזיט, קמפיין החיסון המהיר של האוכלוסיה הבריטית מנגיף הקורונה והתייצבותו הנחושה מול "מלחמתו הברברית" של פוטין באוקראינה. "אני באמת מקווה, שהוא ימשיך לתרום לחיים הציבוריים בבריטניה ומחוץ לה", כתב סונאק על ג'ונסון.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר