תם המצור: מריופול נפלה לידי רוסיה

לאחר כמעט שלושה חודשים של לחימה נגד כל הסיכויים, אחרוני המגנים המתבצרים במפעל הפלדה אזובסטאל נכנעו • תושב העיר שהשתתף במלחמה: “הלב נשבר, הבית שלי הפך לעיי חורבות”

מפעל הפלדה במריופול, השבוע , צילום: רויטרס

אחרוני הלוחמים המגנים על מתחם מפעל הפלדה אזובסטאל בעיר מריופול נכנעו לידי הצבא הרוסי, כך דיווח היום (שבת) משרד ההגנה הרוסי בהודעה קצרה לתקשורת. אישורים לא רשמיים לדיווח נתקבלו גם ממקורות באוקראינה, לאחר כמה ימים בהם נכנעו בהדרגה יותר מאלפיים הלוחמים שהגנו על המתחם העצום בעיר הנמצאת לחופו של ים אזוב בדרום אוקראינה.

בהודעת משרד ההגנה הרוסי נכתב כי קבוצה אחרונה הכללה 531 חיילים, בהם מפקדי הכוחות המגנים, נכנעה לידי הצבא הרוסי, השולט כעת בכל חלקי העיר. “המתחם התת קרקעי בו החזיקו החמושים נמצא בשליטה מוחלטת של כוחות הצבא הרוסי”, נכתב בהודעת משרד הביטחון במוסקבה.

פינוי אזרחים ופצועים ממפעל אזובסטאל במריופול // צילום: רויטרס

נשיא אוקראינה, ולודימיר זלנסקי, הודיע לבני ארצו על הכניעה בנאום ששודר בערוצי הטלוויזיה במדינה. “היום הבנים שלנו קיבלו סימן ברור לכך שהם יכולים לצאת ממתחם המפעל ובכך להציל את חייהם”. בשבוע שעבר אמר הנשיא כי אנשיו שוקדים על הסכם חילופי שבויים עם רוסיה על מנת לקבל בחזרה את הלוחמים שנכנעו והכריז כי “אוקראינה צריכה את הגיבורים שלה בחיים”.

פינוי לוחמי מריופול לנובואזובסק, צילום: רויטרס

הלחימה סביב העיר מריופול החלה עם פלישת הצבא רוסי לאוקראינה ב-24 בחודש פברואר. רוב מרכז העיר הושמד לגמרי בלחימה והרשויות בעיר העריכו כי קרוב ל-20 אלף אזרחים נהרגו בהפגזות חסרות בחנה של הצבא הרוסי, בהן הפצצה על בניין התיאטרון ששימש מחנה פליטים מאולתר, שם נהרגו מאות אזרחים.  בנוסף, מומחים מעריכים כי אלפי חיילים אוקראינים ומספר דומה של חיילים רוסים נהרגו בלחימה האכזרית על העיר.

דניס מליחין, תושב העיר שלקח חלק בלחימה וחולץ מהעיר לפני כחודש סיפר ל”ישראל היום”: “מריופול הייתה עיר בצמיחה, היה לה עתיד של שגשוג וקדמה לפניה. כעת הכל הרוס. הלב שלי נשבר, הבית שלי הפך לעיי חורבות”.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר