פוטין הכריז רשמית על סיפוח המחוזות באוקראינה: "קורא למשטר בקייב לחזור לשולחן המשא ומתן"

ראשי ה"רפובליקות" של דונצק ולוהנסק, והממונים הרוסיים על השטחים המוחזקים במחוזות חרסון וזפוריז'ה, תחמו על המסמכים בקרמלין • פוטין נאם והכריז על הסיפוח • בקייב התכנסה מועצת הביטחון כדי לקבל החלטות משמעותיות בתגובה • משרד החוץ: "ישראל תומכת בריבונותה ובשלמותה של אוקראינה" • זלנסקי חתם על בקשה רשמית להתקבל לנאט"ו בהליך מזורז

פוטין בהכרזה על הסיפוח, צילום: אי.אף.פי

פוטין הודיע: "המחוזות האוקראינה יסופחו לרוסיה". במוסקבה חתמו היום (שישי) על הסכמים בדבר הקבלה לפדרציה הרוסית של ארבעה טריטוריות חדשות. מדובר ב"רפובליקות" של דונצק ולוהנסק, שהוקמו בהכוונה ובסיוע לא רשמיים של רוסיה עוד ב-2014, ובשטחים ממחוזות זפוריז'ה וחרסון, שבהם מחזיקה רוסיה מאז הפלישה בפברואר השנה.

בנאום שנשא נשיא רוסיה פוטין הוכרז על סיפוח רישמי של המחוזות דונייצק ולוגנסק: "אתם יודעים, ברפובליקות העממיות של דונייצק ולוגנסק ובמחוזות זפוריז'ה וחרסון ביצענו משאל עם. התוצאות שלהם ידועות. בחירה חד-משמעית. היום אנחנו חותמים על ההסכם לקבל אותם לפדרציה הרוסית. אני בטוח שנקבל את ארבעת החלקים החדשים לפדרציה הרוסית - זה הרצון של יותר ממיליון אנשים. זו הזכות שלהם שלא ניתן לקחת, שנכתבה בחוקה של האו"ם".

פוטין עקץ את המערב כשאמר: "אני רוצה להבהיר למשטר בקייב ולבעליו האמיתיים: השטחים החדשים איתנו לתמיד. נגן עליהם בכל האמצעים העומדים לרשותנו". 

פוטין התייחס גם למאמצים להפסקת הלחימה: "אנו קוראים למשטר בקייב להפסיק את האש לאלתר ולחזור לשולחן המשא ומתן. אנחנו מוכנים. אבל לא נדון בבחירת דונצק, לוהנסק , זאפוריז'ה וחרסון".

בטקס החתימה על ההסכמים השתתפו ראש ה"רפובליקה" של דונצק, דניס פושילין, ראש ה"רפובליקה" של לוהנסק, לאוניד פסצ'ניק, ראש המנהלת הרוסית של מחוז זפוריז'ה, יבגני בליצקי, ומקבילו במחוז חרסון, ולדימיר סאלדו. בכיכר האדומה נערכה עצרת חגיגית לכבוד חתימת ההסכמים.

ההכנת בכיכר האדומה לעצרת החגיגית לאחר הטקס, צילום: אי.פי

נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, קיים פגישה עם בכירי הצבא, הממשל ומערכת הביטחון האוקראינית. בעקבות כך, זלנסקי, ראש הממשלה שמיגל ויו"ר הפרלמנט סטפנצ'וק חתמו על בקשה רשמית להתקבל לנאט"ו בהליך מזורז, בדומה לפינלנד ושבדיה. עוד אמר זלנסקי כי לא ינהל כל מו"מ עם רוסיה, כך עוד פוטין יעמוד בראשה.

תחילה היה חשש כי פוטין יכיר בגבולות הכוללות את כל  הטריטוריות שנכבשו באוקראינה.  מוקדם יותר אמר, דובר הקרמלין, דמיטרי פסקוב, כי ירי לעבר השטחים ש"יצורפו", ייחשב לפגיעה בטריטוריה רוסית.

עם זאת, יש לזכור שאוקראינה כבר פגעה בשטחים שרוסיה סיפחה ומחשיבה לשלה, כמו קרים, והיו גם פגיעות במחוזות הרוסיים הסמוכים לאוקראינה, שאינם עומדים במחלוקת. הפגיעות לא הביאו, נכון להיום, לפגיעה רוסית חריגה.

ראש עיריית מריופול מטעם הרוסים מדבר עם ועדת קלפי, השבוע. "משאלים מפוברקים",

ביום שלישי הסתיימו ב"רפובליקות" ובשטחי זפוריז'ה וחרסון, שמחזיקה רוסיה, משאלים מפוברקים, שבהם, לטענת כוחות הכיבוש, הביעו בין 87% (מחוז חרסון) ל-99.2% (דונצק) את רצונם להצטרף לרוסיה. לפני כמה שעות חתם פוטין על צווים המכירים ב"ריבונות" זפוריז'ה וחרסון. בריבונות לוהנסק ודונצק הכירה רוסיה ימים אחדים לפני הפלישה. מדובר במהלך הכרחי מבחינת החוקה הרוסית כדי לקדם את תהליך הסיפוח.

כיצד יתבצע הליך הסיפוח

ההליך החל ב"משאלי העם", שלאחריהם פנו ראשי הישויות בבקשה לקבל את הטריטוריות לפדרציה הרוסית. כעת, לאחר החתימה על ההסכמים, בית המשפט החוקתי ברוסיה צפוי לחוות את דעתו על חוקיות ההסכם, ומותר לשער שהיא תהיה חיובית. בשלב הבא שני הבתים של הפרלמנט הרוסי יאשרו את ההסכמים. במקביל, ינוסח חוק בדבר קבלת הטריטוריות לרוסיה, שאותו יאשר הבית התחתון, ה"דומה". מיד לאחר האישור, יחתום פוטין על החוק ובכך הסיפוח ייכנס לתוקף – מבחינת רוסיה ולווייניה בלבד. ממשלות ברחבי העולם המערבי גינו את המשאלים, משום שנערכו ללא בסיס דמוקרטי-חוקי, משום שתושבים רבים של המחוזות נמלטו מהם עקב המלחמה, ובשל הכפייה על הנותרים להצביע. גם ישראל הודיעה שלא תכיר בתוצאות המשאלים.

"ישראל תומכת בריבונותה ובשלמותה של אוקראינה"

משרד החוץ פרסם הודעת תמיכה באוקראינה: "ישראל תומכת בריבונותה ובשלמותה הטריטוריאלית של אוקראינה. לא נכיר בסיפוח ארבעת המחוזות בידי רוסיה. על עמדה ברורה זו חזרה ישראל פעמים רבות, כולל בימים האחרונים".

סנקציות מערביות חדשות על רוסיה

בעקבות מהלכי הסיפוח, ארה"ב הטילה סנקציות חדשות על 14 בכירים של התעשיות הביטחוניות הרוסיות ועל 278 חברי הפרלמנט הרוסי. קנדה הוסיפה 43 שמות לרשימת הסנקציות. גם בריטניה הרחיבה את הרשימה שלה.

בהכנת הכתבה השתתף אריאל כהנא

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר