ארגנטינה החרימה מטוס בבעלות חברה איראנית

מטוס הבואינג 747 קורקע כיוון שעל חברת התעופה הוטלו סנקציות אמריקניות • צוות הטיסה כלל חמישה איראנים, מה שהגביר את החשד • לפני כן, באורוגוואי סרבו לאפשר לכל הטיס לנחות במדינה

מטוס של חברת Mahan Air האיראנית, צילום: רויטרס

רשויות ארגנטינה עצרו בשבוע שעבר צוות של כלי טיס שבעבר היה שייך לחברת תעופה איראנית (Mahan Air) אשר הוטלו נגדה סנקציות אמריקניות. המטוס נכנס לתחומי המדינה ב-6 ביוני לאחר ששירותי המודיעין המקומי קיבלו התראה מאורוגוואי.

שלושה מחמשת האיראנים שנכחו על המטוס הם: סעיד וול יזאדה, ר'ולאמרדא קאסמי ומוחמד ח'וסרווי עראק.

הטייס של המטוס בבעלות החרה האיראנית,

מדובר במטוס מסוג בואינג 747 בעל לוחית זיהוי YV3531 ומקורו בקראקס, בירת ונצואלה שכרגע מוחזק בנמל התעופה הבינלאומי של אזייזה, ארגנטינה. רק לאחר 48 שעות נודע לרשויות המקומיות על אודות הימצאותו של כלי הטיס ועצרו אותו יחד עם הצוות, אשר מנתה 19 איש, וביניהם 14 ונצואליים וחמישה אזרחים איראנים, לאחר שבאורוגוואי סירבו לאשר כניסתם לטובת מילוי דלק.

האזרחים מוונצואלה בינתיים שוחררו וחמשת האיראנים קיבלו אשרה זמנית וממתינים לחזרתם לטהרן באמצעות טיסה מסחרית רגילה, אך אין נגדם צווי מעצר בינלאומיים והתראות מכל סוג אחר.

אברהים ראיסי, צילום: אברהים ראיסי

המטוס עבר מקורדובה שבמרכז המדינה לבואנוס איירס הבירה כאשר המשיב שלו היה כבוי, דבר שהקשה על הימצאותו בזמן אמת. מקורות מלשכת הנשיאות הארגנטינאית מסרו לעיתון "קלארין" כי המטוס העביר "חלקי חילוף לרכב".

המטוס נשא סימני זיהוי של Emtrasur חברת בת של חברת התעופה הלאומית של ונצואלה (Conviasa), גם היא תחת סנקציות אמריקניות מאז פברואר 2020. המטוס נרכז בינואר השנה מהחברה האיראנית Mahan Air.

הנווט במטוס בבעלות החברה האיראנית, צילום: Iran International

מקרות עוד סיפרו ל"קלארין" כי "נעשה במטוס שימוש לפעמים על ידי משמרות המהפכה של איראן". כאמור, המטוס אשר נחת ב-6 ביוני בבואנוס איירס המריא יומיים לאחר מכן למונטבידאו בטיסת 9219 אך נאלץ לחזור לארגנטינה לאחר שסורב לנחות באורוגוואי. בשלב זה, רשויות הביטחון הארגנטינאיות קיבלו התראה ועצרו את המטוס לפיקוח.

ונצואלה ואיראן חתמו על הסכם שת"פ 

ונצואלה ואיראן חתמו על הסכם שת"פ ל-20 שנה. במהלך ביקורו הראשון של הנשיא הוונצואלי, ניקולס מדורו בטהרן, המדינות סיכמו על שורה של הבנות בילטרליות ארוכות טווח בצעד המהווה חיזוק של היחסים בין הרפובליקה האסלאמית לבעלת בריתה העיקרית באמריקה הלטינית.

אחד העוצרים ששהה במטוס, צילום: Iran International

"קראקס וטהראן עיצבו את האסטרטגיה של כלכלת התנגדות ופועלות להרחבתה", אמר מדורו בראיון לטלוויזיה הממלכתית האיראנית. מדובר על הסכמים בעיקר כלכליים שינסו להוות עורק חלופי לייצוא -בעיקר של נפט- כאשר שתי המדינות נמצאות תחת סנקציות קשות מצדה של ארצות הברית.

ניקולס מדורו, צילום: רויטרס

"משאבים של נפט וגז, בתי זיקוק, תעשיית הפטרוכימיה, בתחום הפיננסי והגנתי. מדובר על מפת דרכים באמת מדהימה של שיתוף פעולה ", פירט מדורו על אודות ההסכם שנחתם.

הנשיא האיראני, אברהים ראיסי, מצדו אמר כי "חתימת הסכם לשיתוף פעולה של 20 שנה הינו מפגן של רצון מצדן של הרמות הבכירות של המדינות לטובת הרחבת הקשרים בענפים שונים", הסביר והוסיף כי ונצואלה הדגימה "התנגדות מושלמת מול הסנציות האיומים של האימפריאליזם".

מדורו עוד הוסיף כי החל מה-28 ביולי יחנכו קו האווירי ישיר בין הבירות. "ונצואלה פתוחה לקבלת התיירות מאיראן", ציין. "מאמין שבין שנינו תגדל ידידות בלתי ניתנת לשבירה".

הביקור אשר מהווה התרסה פומבית למערב ולוושינגטון בפרט, מתרחש בעיצומה של הסלמה מדינית בין איראן למעצמות סביב התוכנית הגרעין שלה לאחר שמועצת הנגידים של סבא"א הצביעה השבוע נגד טהרן וגינתה את חוסר השקיפות וקשיים בשיתוף הפעולה עימה. בתגובה, המשטר הורה בחמישי של הסרתן של 27 מצלמות ממתקנים בפיקוח של הארגון האטומי, צעד שמחריף את המתח בין הצדדים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר