בפעם הראשונה: רופאים הצליחו לגרום לאדם "להצמיח" אוזן חדשה

אחרי שלקחו תאי סחוס מהאישה, שמו אותם במדפסת תלת-מימד ואז השתילו בראשה • פריצת הדרך עשויה ללמד שיש דרך לבנות מחדש עוד איברים על-ידי גידול במעבדה והדפסה של תאים מהגוף של המושתל העתידי

התמונות לפני ואחרי של האישה שבה הושתלה אוזן מודפסת, צילום: Kristi Bruno / Congenital Ear Institute / AFP

לראשונה בעולם הושתלה באישה אוזן שהודפסה מתאי סחוס שנלקחו מגופה. מדובר על אישה בת 20 ממקסיקו שסבלה ממיקרוטיה – תופעה שבה התינוק נולד עם אוזן קטנה ומעוותת כשלפעמים יש בכך השלכות גם על יכולות השמיעה של האדם.

את האישה הזו יחד עם עוד 10 נסיינים לקחה למחקר חברת 3DBio Therapeutics, האמריקאית שמרכזה בקווינס. המטרה של המחקר הייתה לאפשר לגוף ליצור איברים חדשים לעצמו. 

במקרה של האישה הזו בודדו החוקרים מתוך שרידי האוזן של האישה את התאים האחראים על גידול הסחוס ואותם הם גידלו על מצב ביולוגי שהפך אותם למיליארדי תאים חיים שאחראים על ייצור סחוס אנושי המתאים לאוזן.

מאוחר יותר התאים האלו הודפסו בצורה של אוזן תלת ממדית. התהליך לקח עשר דקות והמבנה אוזן החדש הושתל במקום בו ממוקמת האוזן בדרך כלל בבני אדם.

מדובר למעשה בהשתלה של איבר חדש שיוצר במעבדה אך מבוסס על תאים אמיתיים של המושתל העתידי. היתרון הגדול שלו הוא שהוא נעשה מתאי הגוף של המושתל כך שסיכויי הדחייה שלו קטנים. עם זאת מדובר בפעם הראשונה שהליך כזה נעשה בפועל בבני אדם.

החברה לא הסבירה ושומרת בצורה סודית את התהליך עצמו של ההשתלה והגידול שהרי הסחוס צריך להיות מוזן על ידי מערכת של כלי דם וצריך להיות מחובר בצורה טובה אל הגוף. בהקשר לכך את כל השיטה ואת התהליך החברה תפרט במאמר מדעי שהיא תפרסם בקרוב. עם זאת חוקרים שאינם תלויים הביעו התפעלות מהניסוי, שבמסגרתו יהיה גם מעקב של 5 שנים אחרי ההתפתחות והשרידה של האיבר החדש.

בחברה עצמה מציינים כי הדפסת האוזן, שהינה רק ניסוי אחד מתוך ה11 שהחברה מנסה על הנסיינים שלה, פותחת את הדרך ליצירה גם של סחוסי בירכיים, דיסקים לעמוד שדרה, אפים ורקמות מורכבות יותר, אולם מומחים מציינים שגם במקרה של הצלחה דבר שעוד צריך להיות מוכח, יש דרך גדולה לעשות מהשתלה של איבר חיצוני אסטתי כמו אוזן לאיברים פנימיים מורכבים הרבה יותר.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר