שייק פירות. צילום: .

בצעד אחד פשוט: המשקה שעשוי להפחית דיכאון

מחקר חדש מאוניברסיטת ניוקאסל מצא כי שילוב של כוס מיץ פירות טבעי או שייק פירות כחלק מהתזונה היומית עשוי להוביל לירידה במדדי הדיכאון • החוקרים מסבירים: הוויטמינים ונוגדי החמצון שבפרי מספקים מקור מרוכז המשפיע על לטובה על תפקוד המוח

מחקר חדש טוען כי יש דרך פשוטה להפחית תחושת הדיכאון - שתייה של כוס מיץ פירות טבעי או שייק פירות פעם ביום. המחקר, שפורסם אתמול (שני) באתר החדשות newsweek ויצא לאור בכתב העת המדעי British Journal of Nutrition מצא כי מבוגרים ששתו מדי יום כוס אחת של מיץ פירות 100% טבעי או שייק פירות, תוך הגדלת צריכת הפירות והירקות שלהם, דיווחו על מדדי דיכאון נמוכים יותר כעבור ארבעה שבועות בלבד. 

במסגרת המחקר, שנערך באוניברסיטת ניוקאסל שבבריטניה במימון "המרכז למדעי מיצי הפירות" (Fruit Juice Science Centre), לקחו חלק 42 משתתפים שנהגו בשגרה לאכול מעט פירות וירקות. המשתתפים קיבלו תמיכה להגדלת צריכת הפירות והירקות היומית שלהם, וחלקם התבקשו לשלב כוס מיץ פירות או שייק פירות בכל יום כחלק מהמאמץ להגיע ליעד הרצוי של חמש מנות פרי וירק ביום.

שייק פירות יער, צילום: Getty Images

בתום ארבעה שבועות, שתי הקבוצות הגדילו את כמות הפירות והירקות שצרכו, אך אלו שכללו בתפריט גם מיץ פירות או שייק פירות דיווחו בנוסף על מדדי דיכאון נמוכים יותר.

החוקרים העריכו את מצב הרוח באמצעות שאלונים מתוקפים למדידת תסמיני חרדה ודיכאון, ומצאו כי אצל צורכי המיצים והשייק נרשמו מדדי דיכאון הנמוכים ב-2.52 נקודות (על סולם של 27 נקודות) בהשוואה לקבוצת הביקורת - הבדל שהוגדר על ידי החוקרים כצנוע אך משמעותי מבחינה סטטיסטית.

ד"ר אנתוני ווטסון, החוקר הראשי במרכז למחקר תזונה אנושית ופעילות גופנית באוניברסיטת ניוקאסל, ציין כי מדובר ב"אפשרות מעניינת" לכך שמיץ יכול לשפר את הבריאות הנפשית. "מיצים ושייקים יכולים לספק מקור מרוכז וזמין יחסית של תרכובות כמו ויטמין C ופלאבנואידים (תרכובות צמחיות טבעיות בעלות תכונות נוגדות חמצון), אשר קושרו לבריאות המוח ועשויים להשפיע על מסלולים הקשורים לדלקתיות, ותפקוד המוח", הסביר.

מיץ תפוזים, צילום: Getty Images

החוקרים חששו, אך לא הייתה פגיעה בתפקוד הגוף

לחוקרים היו חששות במהלך המחקר שהגדלת כמות הפירות תפגע בתהליך חילוף החומרים בשל תכולת הסוכר שבמיצי פירות, אך בפועל לא מצאו תופעות לוואי או השפעות שליליות על מדדי הבריאות המטבולית (חילוף החומרים בגוף, הכולל מדדים כמו רמות סוכר וכולסטרול) של המשתתפים שצרכו מיץ פירות או שייק פירות במהלך ארבעת שבועות המחקר.

ד"ר אוליבר שאנון, מרצה לתזונה והזדקנות באוניברסיטת ניוקאסל ומכותביו הבכירים של המחקר, סיכם: "המחקר שלנו מראה שתיית כוס מיץ פירות או שייק פירות מדי יום יכולה להיות חלק מהפתרון ולסייע לאנשים להגיע ליעד חמש מנות הפרי והירק ביום. הממצא כי לשתייני מיץ פירות היו מדדי דיכאון נמוכים יותר הוא מבטיח וראוי לחקירה נוספת, במיוחד בקרב אנשים החווים ירידה ברווחה הנפשית". החוקרים הדגישו כי למרות התוצאות המבטיחות, נדרש מחקר נוסף לפני שניתן יהיה להחשיב מיץ פירות כאסטרטגיה רשמית לשיפור הבריאות הנפשית.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...