ועדת החקירה החיצונית ברכבת ישראל, שהוקמה בעקבות הכאוס התחבורתי שנוצר לפני כחודש וחצי בשל פגיעה רחבה בתשתית החשמל, מוציאה היום (שני) המלצות ראשונות שנאספו בעקבות המקרה.
הוועדה המקצועית, שנקראת ועדת בר-און, אותה מינה דירקטוריון רכבת ישראל לבדיקת הגורמים לפגיעה בתשתית החשמול על ידי רכבת משא - הגישה היום לדירקטוריון הרכבת המלצות ביניים נקודתיות בלבד.
בהתאם לכך, נמסר כי דירקטוריון הרכבת הסמיך את ועדת הביקורת, לפקח מול מנכ"ל הרכבת על יישום ההמלצות באופן מיידי. לבסוף, סוכם כי ועדת הביקורת והמנכ"ל ידווחו אחת לשבוע לדירקטוריון על ההתקדמות ביישום ההמלצות.
עיקרי המלצות הביניים
ראשית, הומלץ על התאמת המערכת להוצאת 'ויזת הנסיעה' (כלומר, תיקוף אישור נסיעה רכבתי) לסוגי המטען השונים שמובילה רכבת ישראל.
שנית, ניתנה המלצה להפקת הויזה בתהליך ממוחשב במלואו - הכולל תוספת חתימה אלקטרונית של בעלי התפקידים השונים, המחוייבים בחתימה על גבי הויזה על פי נהלי הרכבת.
עוד הומלץ, על בחינה מקיפה של מערך ההדרכות ברכבת לכלל ממלאי התפקידים השונים, לצד גיבוש תהליכי בקרה - שמטרתם להבטיח תיעוד מלא להשתתפותם של אותם גורמים בהדרכות. ההמלצה היא שההדרכות המתאימות יבוצעו ויתועדו לעובדי החברות הפרטיות, העוסקים בהעמסת המטענים השונים.
הפערים שצפים לאור ההמלצות
עוד נמסר מטעם רכבת ישראל כי ההמלצה היא להביא לתיקון ליקויי ההתקשרויות בין רכבת ישראל לבין החברות הפרטיות, הפועלות אל מול הרכבת בכל נושא העמסת מטענים. זאת, כולל פוליסות ביטוח עדכניות וערבויות בנקאיות מתאימות. זאת ועוד, הומלץ על תיקון ליקויי נהלים, הנחיות עבודה, תיעוד מסמכים והתאמתם לסביבת עבודה עדכנית של הפעלת רכבת ישראל באמצעות רשת חשמול. המלצה זו מעלה שאלות קשות לגבי אופן התיעוד והתקשורת של אירוע הפגיעה בתשתית החשמול, שאירעה בחודש אוגוסט - מה שעשוי לפגום ביכולת של הוועדה לחקור את המקרה באופן הראוי.
בנוסף, צוין כי מומלץ לתעד תהליכי עבודה בין רכבת ישראל לבין החברות הפרטיות בכל תהליך הובלת מטענים ו"העברת המקל" בין הגורמים השונים בתהליכי עבודה אלו. גם המלצה זו, עשויה לרמוז על כך שקיימים פערים בידע לגבי אחריות הגורמים המעורבים בתקרית, בעקבות תיעוד חסר / לקוי.
לבסוף, הומלץ על בחינת אחריות החברות הפרטיות המעורבות באירוע, ויכולתה של רכבת ישראל לקבל פיצוי בגין הנזקים שנגרמו לרכבת ישראל.
כזכור, לפני כחודש וחצי אירעה תקלה משמעותית בתשתית החשמול של רכבת ישראל בשני מוקדים שונים, ככל הנראה בשל פגיעת מטען חורג ברכבת משא בתשתית החשמול העילית.
בעקבות המקרה נוצרו נזקים חריגים בתשתית החשמול, הושבתו רכבות ונערכו עבודות שעלותן טרם נחשפה - בין היתר במהלך סוף השבוע, בטענה שמדובר בסכנת חיים.
בעקבות התקרית החמורה ו״הכאוס״ התחבורתי שנוצר בעקבותיה, הוחלט ברכבת ישראל לערוך ועדת חקירה חיצונית נוסף לזו הפנימית, שהמלצותיה הראשוניות מפורסמים היום לראשונה.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
