האם יש פה כאוס תחבורתי, מה בדיוק קורה ברכבת - ומה לגבי המצב בכבישים? ד"ר עלית אופנהיים, מנהלת מכון שלמה שמלצר לתחבורה חכמה באוניברסיטת תל אביב וחוקרת הנדסת אנוש ותחבורה חכמה, מסבירה על כל מה שצריך לדעת סביב האירוע שהוריד את הרכבת מהפסים.
״בשבוע שעבר אירעה פגיעת רכבת משא בכבלי החשמול בשני מוקדים", ציינה ד״ר אופנהיים בתחילת דבריה, "אלא שהדבר עודנו נמצא בחקירה, לבירור מעמיק של התקרית. על פניו, נראה שלאחר שנפגע המיקום הראשון, היה מצופה שהרכבת לא תמשיך - וכך מן הסתם היתה נמנעת הפגיעה השנייה בכבלים״, היא הדגישה, "צריך לחקור ולהבין את נסיבות האירוע, ובהתאם לכך להסיק מסקנות, ולטפל".
ד"ר אופנהיים מזהירה מההשלכות של האירוע: "הזנק המיידי הוא של עומסי תנועה, אבל באופן עקרוני נעשים מאמצים רבים להעביר נוסעים מהרכב הפרטי לתחבורה ציבורית, לכן כל אירוע שכזה פוגע באמון ובאמינות של התחבורה הציבורית בישראל -ומזיק משמעותית לטווח הרחוק", אומרת ד״ר אופנהיים.
לגבי השימוש במילה "כאוס" בהקשר למצב התחבורה הנוכחי, אמר ד"ר אופנהיים כי "כאוס זו מילה קשה, אבל לצערי מיום ליום מתגברת ההרגשה שזו אכן מתארת את המצב פה. בחופשת הקיץ, השנה כנראה פחות אנשים נסעו לחו"ל, ואנחנו נתקלים בעומסי תנועה משמעותיים, צפיפות, עיכובים, מידע לא אמין, היעדר חלופות מספקות. אז כן, בהחלט קיימת תחושה של בלגן".
השאטלים מתחנות הרכבות יצילו את המצב?
״השאטלים הוא שירות הכרחי בהיעדר רכבות, אבל מאחר והם חולקים את התשתיות עם כלי הרכב הפרטיים והתחב״צ - שגם כך נמצאים בעומסי תנועה - זה בוודאי לא פתרון מושלם. נחה שחלק מנוסעי הרכבת הפוטנציאליים יעברו לרכב פרטי, זה בוודאי ישליך על עומסי התנועה, וואני חוששת שההשפעה תהיה גם בזיהום אוויר. לא פחות חשוב להזכיר את המצב הקטסטרופלי של ישראל בהיבט של בטיחות בדרכים״.
מתי לדעתך נחזור לשגרה?
״הרכבת מעריכה שהתיקון יימשך כשבוע, וזו עדכנה שתנצל את הזמן לביצוע שדרוגים ועבודות אחזקה מתוכננות. על פניו זה נשמע הגיוני, מבחינת הזמנים - בהינתן שהעבודות לא יגרמו לעיכובים נוספים או הרחבת אזורי הפגיעה בשירות״.

